اخبار داغ

سیف: نوسانات ارز به زودی کاهش می یابد

سیف: نوسانات ارز به زودی کاهش می یابد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: التهاب برای بازار و اقتصاد سم مهلک است و جامعه باید از مسئولان آرامش ببیند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولی الله سیف در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت ارز عامل روانی است تا جایی که به عنوان مثال می توان از زمان انتخاب رئیس دولت یازدهم یاد کرد که با انتخاب او، قیمت دلار از حدود 3600 تومان به زیر 3000 تومان کاهش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی گفت: مردم هم باید بدانند که اگر در خرید و فروش ارز سرمایه گذاری کنند متضرر خواهند شد چرا که اگر فردی از سال 92 تا الان پولش را با نرخ 15 درصد در بانک سرمایه گذاری می کرد 80 درصد به ارزش پولش اضافه می شد اما این میزان در بازار ارز حدود 50 درصد است.

,

رئیس کل بانک مرکزی نوسانات شدید ارز در هفته های اخیر را به دلیل افزایش تقاضا دانست و افزود: بانک مرکزی مجاز نیست که بیش از حد ارز به بازار تزریق کند و این نوسانات در اواخر سال میلادی هر سال تکرار می شود اما مردم مطمئن باشند که در همین روزهای پیش رو و به زودی قیمت ارز کاهش خواهد یافت.

,

سیف گفت: بانک مرکزی همچنان به سیاست عرضه سکه هم ادامه می دهد تا این بازار متعادل شود و مردم باید بدانند که بانک مرکزی با اقدامات خود به صورت بی سر و صدا بازار را کنترل و نوسانات شدید ارز را مهار می کند و یکی از نمونه های بارز آن ممانعت از نوسانات شدید ارز بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا بود.

,

وی افزود: ما هم اکنون در کشور با چالش های جدی رو به رو هستیم و این موضوع کمک مجلس شورای اسلامی را می طلبد تا ساختار نظام بانکی کشور را اصلاح کنیم.

,

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، یکی از مسائل مهم بعد از برجام اتصال شبکه بانکی کشور به نظامات بانکی جهان بود و ایران باید جدا از مباحث تحریم و سیاست خارجی نرم های بین المللی را در درون نظام بانکی اجرا کند و استانداردهای عملیات نظام بانکی خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهد در حالی که این موضوع بغلط این تصور را در جامعه ایجاد کرده است که اطلاعات بانکی ما در اختیار کشورهای بیگانه قرار می گیرد.

,

وی افزود: این موضوع به مسئولان نظام بانکی ایران درباره مسائل مالی اشراف می دهد و اطلاعات به هیچ کشور دیگری منتقل نخواهد شد.

,

سیف استحکام و ثبات نظام بانکی کشور را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و تاکید کرد: ریسک بالای بانک های ما موجب می شود بانک های دیگر چندان به ایجاد ارتباط کارگزاری با ما راغب نباشند و این عدم تعادل به حجم بالای دارایی های منجمد بانک ها بر می گردد و از سویی بانک ها در ارتباط با بانک های سایر کشورها دچار مشکل هستند.

,

رئیس کل بانک مرکزی عدم تعادل نقدینگی را چالش سوم نظام بانکی دانست و تاکید کرد: دارایی های بانکی که در واقع سپرده مردم است و باید تسهیلات پرداخت شود منجمد است که در این خصوص بانک مرکزی تا حدی آن را حل می کند، اما این کار نمی تواند مستمر باشد و کاری که تاکنون کردیم این بود که با تقویت نظارت ها ترازنامه بانک ها را طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای افزایش سرمایه آنها اصلاح کنیم اما بیش از این از عهده ما خارج است و باید مجلس به کمک بانک مرکزی بشتابد.

,

وی گفت: نرخ کفایت سرمایه نیز یکی دیگر از مسائل بانک های ماست و در حالی که این نرخ برای بانک های اروپایی بین 12 و نیم تا 18 درصد است این میزان در بانک های ایران بین 4 تا 4 و نیم درصد است که در برخی بانک ها هم رو به کاهش است و بانک مرکزی در اولین قدم تلاش کرد نرخ کفایت سرمایه را به 8 درصد برساند یعنی بانک ها بتوانند 12 برابر سرمایه خود دارایی ایجاد کنند و انتظار ما از مجلس این است که در مسائلی چون نرخ کفایت سرمایه و غیره ورود کند و به ما در تحقق اهداف یاری رساند و اجازه دهد بانک ها بیش از گذشته در اختیار بخش خصوصی به عنوان موتور رونق اقتصاد قرار گیرند، چرا که وقتی بانک خارجی ببیند نرخ کفایت سرمایه بانک های ایرانی 4 درصد است علاقه ای به رابطه بانکی با ایران پیدا نمی کند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه