اخبار داغ

مدیرعامل شرکت دانش بنیان:

دانشگاه ها نگاه تجاری سازی ندارند

دانشگاه ها نگاه تجاری سازی ندارند
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: متأسفانه دانشگاه های استان نگاه تجاری سازی به علم ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تمام دنیا دانش به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و ... به کار برده می شود و این همان ثمره واقعی دانش است که باید علاوه بر رشد فکری افراد جامعه به رشد جوامع بشر در ابعاد مختلف کمک کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این اتفاق غالبا در کشورهای پیشرفته در شرکت های دانش بنیان شکل می گیرد و روند تبدیل ایده و علم به صنعت یا تکنولوژی یا طرح های فرهنگی اجتماعی در این شرکت ها صورت می پذیرد.

,

شرکت های دانش بنیان در کشور ما عمر چندانی ندارند اما ظرفیت های بسیاری در کشور وجود دارد که می توانند به سرعت رشد این شرکت ها کمک کنند که از جمله این ظرفیت ها وجود نیروی انسانی خوش فکر ونخبگان در بخش های مختلف جامعه است.

,

"صنعت" مهمترین بخشی است که در کشور از نبود ریشه و رویه علمی رنج می برد تا جایی که غالبا واحدهای صنعتی وقتی به سراغ علم می روند که در روند کار خود دچار مشکل شده باشند و شروع کار صنعت طی پیوند با دانشگاه معمولا به ندرت اتفاق می افتد در حالی که اگر از ابتدا صنایع را با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان آشتی دهیم در آینده کمتر به مشکل برخواهیم خورد.

,

امروز به سراغ یکی از مؤسسین شرکت های دانش بنیان در استان همدان رفتیم تا بررسی کنیم که وضعیت شرکت های دانش بنیان استان همدان چگونه است و چطور می توانند به رشد صنعت و تولیدات علمی در استان کمک کنند:

,

محمدعلی فراقیان در گفتگو با نافع اظهار کرد: بنده مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابزار صنعت موج ساز که به عنوان تولیدکننده یکی از محصولات هایتک دانش بنیان در کشور و استان همدان هم مشغول فعالیت هستم.

, نافع,

وی با بیان اینکه محصول مورد تولید شرکت ما در ایران به عنوان سیستم مدیریت هوشمند ساختمان شناخته می شود گفت: این محصول در کاهش مصرف انرژی برد دارد و تمامی آیتم های انرژی زا اعم از سیستم گرمایشی سرمایشی، کلید پریزهای برق، عایق ساختمان و ... را مدیریت می کند.

,

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابزار صنعت موج ساز ادامه داد: این محصول یکی از تولیدات شرکت دانش بنیان ماست و در استان همدان ما به عنوان شرکت دانش بنیان برتر در پارک علم و فناوری همدان شناخته شده است.

,

وی با اشاره به تأسیس این شرکت در سال ۹۱ تصریح کرد: از سال ۹۴ سه محصول شرکت ما دانش بنیان شد در حالی که اغلب شرکت های دانش بنیان استان تنها یک محصول دانش بنیان دارند.

,

فراقیان با بیان اینکه ۳ محصول موردنظر پیشتر در انحصار اروپا و آمریکا بودند گفت: ما این محصولات های تک را در داخل کشور و با دانش بومی تولید کرده و ثبت ملی کردیم که حتی نسبت به موارد خارجی خود نوآوری هایی هم در آن اعمال شده است.

,

وی تشریح کرد: یکی از محصولات مورد نظر سیستم آبیاری هوشمندی است که دارای تکنولوژی منحصربفرد  و بسیار خاص است.

,

 

,


,
, ,

 *تولید مهمترین مشکل شرکت های دانش بنیان

,  *تولید مهمترین مشکل شرکت های دانش بنیان,

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به مشکلات بسیاری که بر سر راه شرکت های دانش بنیان وجود دارد تبیین کرد: تولید مهمترین مشکل شرکت های دانش بنیان در سراسر کشور است.

,

وی افزود: تأمین مواد اولیه و بازاریابی دیگر مشکلاتی هستند که شرکت های دانش بنیان عمدتا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

فراقیان تصریح کرد: سال ۹۲ که ما برای ثبت اقدام کردیم حتی نمی پذیرفتند که این کار را به عنوان یکی از مشاغل ثبت کنند و ما رایزنی های بسیاری را با وزارت صنعت و معدن داشتیم که به عنوان شغل پذیرفته شود و حتی همین حالا هم در بین آیتم های شغلی تأمین اجتماعی وجود ندارد.

,

وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت های بانکی از تولیدات شرکت های دانش بنیان بیان کرد: صندوق مهر ایران که حمایت از کارآفرینان را در زمره وظایف خود تعریف کرده است تاکنون هیچ حمایتی از شرکت ما نداشته است اما نهاد ریاست جمهوری در این موضوع ورود کرده و تسهیلات خوبی را با سود ۴ درصد اعطا می کند و ما از پارک علم و فناوری هم دریافت تسهیلات داشته ایم اما از بانک ها چنین حمایت هایی صورت نگرفته درواقع هرزمان نیاز به ستیهبلات بانکی داشتیم شخصا اقدام کرده ایم و نه تحت عنوان شرکت دانش بنیان.

,

وی به حمایت پارک علم و فناوری از شرکت های دانش بنیان اشاره و خاظرنشان کرد: خوشبختانه پارک از ابتدای شکلگیری شرکت با ارائه مشاوره و در مراحل بعد با ارائه تسهیلات  حمایت در استقرار شرکت نقش مؤثری در روند ثبت و راه اندازی شرکت ها دارد.

,

*دانشگاه به فکر تجاری سازی نیست

, *دانشگاه به فکر تجاری سازی نیست,

فراقیان در ادامه ضمن تأکید بر لزوم تعامل دانشگاه ها با شرکت های دانش بنیان گفت: متأسفانه در همدان تعامل مناسبی بین دانشگاه و شرکت های دانش بنیان وجود ندارد زیرا دانشگاه ها اصلا به فکر تجاری سازی علم نیستند و بیشترین حمایت دانشگاه ها در این رویه بر این اساس که بگویند فلان پروژه علمی در این دانشگاه انجام شده است اما در ادامه کار حمایتی از آن پروژه نخواهند داشت.

,

وی با بیان اینکه ما از دانشگاه تنها یک تأییدیه علمی دریافت کرده ایم تبیین کرد: اینکه دانشگاه در مراحل بعد بخواهد از ما حمایت کند یا حتی به صورت مشارکتی در اجرای ایده اقدام ورزد هیچ گاه محقق نشده است.

,

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابزار صنعت موج ساز از کم توجهی های مسئولین به سازو کار شرکت های دانش بنیان ابراز گلایه کرد و افزود: کم توجهی ها تا جایی است که حتی در قوانین هم ساز و کار حمایتی از شرکت ها دیده نشده، به عنوان مثال در حال حاضر برای بنده که مشغول خدمت سربازی هستم عنوان امریه از سوی هیچ دستگاه و نهادی تعلق نمی گیرد و ما ناچار خواهیم بود فعالیت های شرکت را تا پایان خدمت سربازی من که مدیرعامل شرکت هستم معلق نگه داریم.

,

وی با ذکر این نکته که این شرکت پیمانکار وزارت دفاع نیز هست اضافه کرد: حتی بنیاد ملی نخبگان که وظیفه حمایت از نخبگان را بر عهده دارد هیچ حمایتی از ما نداشت و دستور استاندار هم برای جذب ما نادیده گرفته شد.

,

فراقیان در توصیه به افراد صاحب ایده عنوان کرد: اگر کسی ایده ای دارد توصیه می کنم حتما برای ثبت و پیگیری آن به پارک علموفناوری مراجعه کند زیرا دانشگاه ها در این روند تنها نقش تبلیغاتی ایفا می کنند در حالی که پارک علم وفناوری حمایتهای ارشادی و مالی مناسبی از ایده های فناورانه دارد.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه پارک علم و فناوری تنها نهاد حامی شرکت های دانش بنیان در استان است گفت: اگر بخواهیم استان در عرصه های علم و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشد باید حمایت همه دستگاه ها از شرکت ها ایجاد شود و این اتصال زنجیروار می تواند علم را به صنعت پیوند دهد وگرنه اگر در این چرخه حلقه ای مثل بانکها مفقود باشند رسیدن به مقصد مورد نظر دشوار می نماید.

,

اتکا به علم و ظرفیت های داخلی تنها راهی است که می تواند کشور را در هر شرایطی اعم از تحریم، تورم، رکود تولید و ... بیمه کند واین موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا موضوعی ثابت شده است در واقع پیشرفت وتوسعه از مسیر علم می گذرد اما لازم است در این مسیر حمایت های دولتی زمینه ساز رشد شود که در غیر این صورت با موجی از جوانان لبریز از ایده مواجه خواهیم بود که در اثر عدم حمایت ها به عده ای افراد بی انگیزه تبدیل شده اند بنابراین بهتر است برای تسهیل این امر هماهنگی وهمراهی همه دستگاه ها به ویژه بانکها و دانشگاه ها افزون شود.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه