اخبار داغ

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان:

نوشیجان در صف ثبت میراث جهانی

نوشیجان در صف ثبت میراث جهانی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: نوشیجان به دلیل برخورداری از شاخص‌های خاص و منحصر بفرد به عنوان آثار پیشنهادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛تپه نوشیجان همدان از جمله آثار خشتی منحصر به فرد بر جا مانده از تمدن های پیش از هخامنشی در ایران است، بقایایی که به دوره ی عصر آهن 3 و سپس تمدن مادها باز می‌گردد و حدود 2800 سال قدمت دارد و یکی از مناطق تاریخی گردشگری استان است که ثبت ملی شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

به سراغ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان رفتیم از وی در خصوص میزان رسیدگی و شرایط این مکان تاریخی جویا شدیم:

,

علی خاکسار در گفتگو با نافع، با بیان اینکه نوشیجان متشکل از آثار خشتی مربوط به دوره مادهاست اظهار کرد: نوشیجان تنها اثر خشتی سالم دوران ماد در تمام کشور است که بر روی تپه طبیعی به ارتفاع 37 متر در 60 کیلومتری همدان و 20 کیلومتری شهر ملایر واقع شده‌است.

, علی خاکسار در گفتگو با , نافع, نافع, ، با بیان اینکه نوشیجان متشکل از آثار خشتی مربوط به دوره مادهاست اظهار کرد: نوشیجان تنها اثر خشتی سالم دوران ماد در تمام کشور است که بر روی تپه طبیعی به ارتفاع 37 متر در 60 کیلومتری همدان و 20 کیلومتری شهر ملایر واقع شده‌است.,

 

,

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی فاخر در اثر کاوش‌های هیئت مشترک ایران و انگلیس در سال 1346 شناسایی شد تصریح کرد: تالار، آتشکده غربی، اتاق‌ها و انبارها و ... بخش‌های مختلف این ارگ دیدنی و زیبا هستند که سالانه بر روی آن مرمت انجام شده و تاکنون پابرجا بوده‌است.

,

 

,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تشریح کرد: این اثر تاریخی در سال94 به عنوان پایگاه ملی مصوب شد و از مصوبه ای در ردیف اعتبارات ملی برخوردار شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه مرمت موزه‌ای و اقدامات زیربنایی با جذب اعتبارات مطلوب در سال‌های 94 و 95 صورت گرفته  است گفت: در سال 95 میزان 220 میلیون تومان اعتبار به این مکان تخصیص یافت که امیدوار هستیم در سال آینده نیز با جذب اعتبارات مطلوب در ساماندهی هرچه بهتر از جمله ایجاد پوشش حفاظتی این فضا بکوشیم.

,

 

,

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: اثر تاریخی نوشیجان از سال 83 با اختصاص عنوان پایگاه ملی، نیروهای حفاظتی در این مکان مستقر شده‌اند و حفاظت فیزیکی انجام می‌شود و نورپردازی مجموعه صورت گرفته و مراقبت‌های اولیه از جمله مرمت مداوم ابنیه انجام می‌شود.

,

 

,

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای اقدامات پژوهشیف مرمت و زیرسازی و ایجاد پایگاهی منسجم و قوی معرفی آموزش، تبلیغات سمعی بصری از دیگر موضوعاتی است که برای معرفی و ماندگاری این فضا مدنظر قرار دارد.

,

 

,

خاکسار ضمن تأکید بر این امر که همه آثار ملی که به عنوان پایگاه‌ معرفی می‌شوند دارای برنامه و اعتبارات مشخص هستند خاطرنشان کرد: پایگاه نوشیجان نیز دارای برنامه‌های گردشگری، زیرسازی و ... است و در هریک از ایام خاص از جمله نوروز اجرای برنامه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه نوشیجان همواره یکی از مقاصد گردشگران خارجی است که به استان همدان سفر می‌کنند اظهار کرد: نوشیجان در نوروز96 پذیرای 2 هزار و 700 گردشگر بوده‌است که البته این میزان کمتر از حد پیش بینی شده است که به دلیل ریزش های جوّی کاهش یافته است.

,

 

,

این مقام مسئول تبیین کرد: نوشیجان و چند اثر دیگر به دلیل برخورداری از شاخص‌های خاص و منحصر بفرد به عنوان آثار پیشنهادی برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی شده اند و امیدوار هستیم در آینده نزدیک این رویداد محقق شود که قطعا در جذب مضاعف گردشگران داخلی و خارجی به استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه