اخبار داغ

آب نیست یا مدیریت آب نیست؛

صادرات 14 هزار تن سیب زمینی با بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرفی آن هم در شرایط بحران آبی!

صادرات 14 هزار تن سیب زمینی با بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرفی آن هم در شرایط بحران آبی!
در حالی که با کاهش 40 درصدی بارندگی ها در سال زراعی جاری در استان همدان روبرو بودیم، گفته شده که 90 درصد آب مصرفی استان همدان در حوزه کشاورزی استفاده می شود و تنها در یک حوزه شاهد صادرات 14 هزار تن سیب زمینی با بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرفی آن هم در این شرایط بحران آبی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ چندسالی است که با کاهش بارندگی ها در استان همدان روبرو هستیم، کاهش بارندگی ها از یک سو و شاید عدم مدیریت صحیح از سوی دیگر زمینه ساز بحران آبی و حتی تنش آبی در برخی از مقاطع در چندین سال گذشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

گاهی برای داشتن فضایی سبز از تانکرهای آبی استفاده می کنند که فرسوده اند، یا هنوز لوله های انتققال آب در بخشی از نقاط استان فرسدوه اند و تنها ما می مانیم و آب هایی که از ترک خوردکی ها هدر می رود، در حوزه کشاورزی هم آن گونه که باید صرفه جویی لازم انجام نشده است و لااقل فرهنگ سازی لازم را با توجه به آمار و ارقام آب مصرفی شاهد نیستیم.

,

بی مدیریتی در مصرف آب

, بی مدیریتی در مصرف آب,

پرده اول: در یک سخنرانی استاد رائفی پور عنوان کرده که " سهم آب شرب خانگی چهار درصد است. به ما می گویند در این چهار درصد باید صرفه جویی کنیم . نزدیک به 25 درصد آب شرب بخاطر شبکه های فرسوده و عوامل دیگر مانند تبخیر آب و بی مدیریتی مسئولان هدر می رود یعنی حدود 6 برابر آب شرب مصرف خانگی، حالا بخاطر این بی مدیریتی می خواهند خودکفایی در کشاورزی کنار بزنند."

, پرده اول:,

کاهش 40 درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان همدان

, کاهش 40 درصدی بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان همدان,

, ,

پرده دوم: در یک خبرگزاری به نقل از «منصور ستوده» سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان از کاهش 40 درصدی بارش ها در سال زراعی جاری حرف به میان آمده است تا جایی که وی عنوان کرده این میزان در مقایسه به با  میانگین بلند مدت بارش ها تا مدت مشابه 49 درصد کاهش داشته.

, پرده دوم:,

90 درصد آب مصرفی استان همدان در حوزه کشاورزی استفاده می شود

, 90 درصد آب مصرفی استان همدان در حوزه کشاورزی استفاده می شود,

وی از نامساعد بودن و عدم رضایت بخشی از منابع آبی در استان هم خبر داده و گفته که از یک‌هزار و 966 میلیون مترمکعب آبی که از منابع در سال آبی گذشته استفاده شده، بیشترین مصرف یعنی در حدود یک‌هزار و 761 میلیون مترمکعب مربوط به حوزه کشاورزی بوده که نشان می دهد حدود 90 درصد آب مصرفی استان همدان در این حوزه به کار رفته است.

,

او همچنین اظهار کرده که از 13 دشت استان همدان ممنوعه سه دشت رزن، اسدادآباد قهاوند و کبودرآهنگ از آنجا که بیش از نرم برداشت داشته اند به عنوان دشت ممنوعه بحرانی مطرح شده اند.

,

گرچه در سال گذشته میزان بارش ها به گفته مسئولان امر در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است، اما کاهش بارندگی در سال های گذشته و نیز سال زراعی جاری حکایت از این دارد که همچنان با موضوع بحران آب روبرو هستیم.

,

از مابقی اعداد و ارقام می گذریم و تنها در اینجا به موضوع حوزه کشاورزی می پردازیم؛

,

صادرات 14 هزار تن سیب زمینی با بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرفی آن هم در شرایط بحران آبی!

, صادرات 14 هزار تن سیب زمینی با بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرفی آن هم در شرایط بحران آبی!,

, ,

پرده سوم: در حالی که مدام از کاهش بارندگی ها در استان همدان خبر به میان می آید باز در سال جاری شاهد صادرات بیش از 14 هزار تن سیب زمینی از استان به دیگر نقاط کشور و برخی از کشورها بودیم.

, پرده سوم:,

گفته شده که برای این میزان تولید سیب زمینی بیش از 12 میلیارد لیتر آب مصرف شده است.

,

با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که ارزش هر کیلو گرم سیب زمینی صادراتی در حدود یک دلار برای کشور ارزآوری داشته در حالی که در آن سوی ماجرا برای تولید همین میزان سیب زمینی چیزی در حدود  860 لیتر آب مصرف میشود.

,

آیا مصرف این همه آب برای محصولات درآمدزای مناسبت تری نباید مدیریت می شد؟ آن هم این همه مصرف آب در شرایط بحرانی و گاهی تنش آبی در استان همدان.

,

پرده آخر: سهم مردم از درست مصرف کردن آب و همه ماجراهای بعد از آن یک طرف و کاملا درست و به جا است، اما سهم فرهنگ سازی و مدیریت درست مصرف کردن و ارائه راهکارهایی برای حفظ منابع آبی استان از سوی مسئولان متولی چه می شود؟ تاکنون آیا اقدامات درخور توجهی در این زمینه انجام شده و یا اینکه تنها مسئولان به برگزاری همایش ها روی آورنده و از ارائه راهکارهای عملیاتی مانده اند؟!

, پرده آخر: ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه