اخبار داغ

مازندران همچنان در حسرت تحقق وعده افتتاح کارخانه زباله‌سوز مسئولان

مازندران همچنان در حسرت تحقق وعده افتتاح کارخانه زباله‌سوز مسئولان
در حالی‌که اظهارات برخی مسئولان حاکی از پایان انتظار مردم ساری و به‌ویژه مردم منطقه چهاردانگه برای حل معضل زباله تا پایان سال‌جاری بود؛ اما ساروی‌ها باید یک‌سال دیگر تا افتتاح کارخانه زباله‌سوز صبوری کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، بر اساس آمارهای رسمی، مازندرانی‌ها روزانه بیش از 3 هزار تن زباله تولید می‌کنند و این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا 2 برابر افزایش می‌یابد، با این وجود زباله و دفع غیراصولی آن در استان مازندران سال‌هاست به یک معضل کهنه و مزمن تبدیل شده است؛ معضلی که دیگر از حد بحران گذشته و نیازمند اقدام جدی و عملیاتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در شهرستان ساری میزان مقدار متوسط روزانه تولید زباله بیش از 300 تن است که سرانه هر فرد نزدیک به یک کیلوگرم که بالاتر از میانگین کشوری است، می‌رسد.

هرچند معضل زباله یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی استان مازندران و به‌ویژه مرکز استان است؛ اما اقدامات در این بخش نشان از عملکرد ضعیف دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.

آلودگی زباله از غرب تا شرق مازندران، از سواحل تا جنگل‌های مازندران را در بر گرفته است و تمامی شهرهای استان را در چالش دفن و دپوی زباله زمین‌گیر کرده است.


ساخت کارخانه زباله سوز 450 تنی ساری نیز یکی از اقدامات مدیران شهری مرکز استان است که در کنار اعتراضات گسترده مردم چهاردانگه برای توقف حمل زباله به این منطقه، با مشکلات متعددی از جمله تأمین اعتبار مواجه شده است که زمان اتمام و افتتاح این نیروگاه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

هرچند بنا بر اظهارات مدیران شهری، پایان سال 1396 زمان افتتاح این کارخانه اعلام شد؛ اما با توجه به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی آن، تحقق آن در زمان تعیین شده بعید به‌نظر می‌رسد.

در ادامه این گزارش گفت‌وگویی را با چند تن از مسئولان شهری و استانی در این خصوص انجام داده‌ایم که در ذیل خبر می‌خوانید:

عدم تأمین اعتبار دولتی دلیل تعویق زمان اتمام کارخانه زباله‌سوز نکا

علیجان شمشیربند در خصوص آخرین وضعیت ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری به خبرنگار بلاغ گفت: نیروگاه زباله‌سوز ساری برآورد اعتباری بیش از 100 میلیون دلار طی قرارداد پیمانی با شرکت پینی تی‌تی‌سی در حال ساخت و اجرا است.

وی افزود: طبق توافقات انجام شده بنا شده است تا 60 درصد این مبلغ از سوی دولت و 40 درصد مابقی نیز از سوی شرکت طرف قرارداد تأمین شود که مقرر شد این شرکت پس از افتتاح، از درآمد حاصل از برق تولیدی، جبران هزینه را کند.

عضو شورای شهر ساری اظهار کرد: از نظر شرکت تی‌تی‌سی که  وابسته به یک سرمایه‌گذار چینی است این موضوع پذیرفته شد و آن‌ها 60 تا 70 درصد تجهیزات نیروگاه را وارد و در سوله‌ها انبار کرده‌اند.


شمشیربند با بیان اینکه ساخت ساختمان و تأمین 60 درصد مابقی که تا حدودی بخشی از آن نیز تأمین شد، دلیل تعویق و کاهش سرعت روند ساخت این پروژه است؛ اظهار کرد: اگر دولت 60 درصد بودجه ساخت کارخانه را در اختیار ما می‌گذاشت، این پروژه با سرعت بیشتری انجام و در موعد اعلام شده یعنی پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسید.

وی ضمن اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصدی این کارخانه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مردم، شهردار و شورای اسلامی شهر را متولی این پروژه می‌دانند و ما به‌عنوان منتخبین مردم باید برای تکمیل نیروگاه زباله سوز تمام تلاش و همت جدی خود را خرج کنیم.

عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه هم شهردار، هم شورا و هم تمامی مدیران شهری به‌جد پیگیر این موضوع هستند؛ اضافه کرد: شهرداری و اعضای شورا در واقع نظارت بر تسریع و صحت کار دارند و شهرداری ساری هرجا که لارم باشد برای رفع مشکلات ورود پیدا می‌کند تا این روند با سرعت مطلوب به سرانجام برسد و پیمانکار بیکار نماند.

شمشیربند ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، تأمین اعتبار بر اساس زمان قرارداد با مشکل مواجه شد و کار عقب افتاد و تمامی تلاش‌مان آن است که ساخت این نیروگاه در اسرع وقت به اتمام برسد.

وی ضمن دلجویی از مردم چهاردانگه و تقدیر از همکاری و صبوری آن‌ها، گلایه‌مندی آنان را به‌حق دانست و عنوان کرد: پیش‌بینی ما بر اساس تأمین اعتبار از سوی دولت در خصوص زمان اتمام این پروژه، پایان سال‌جاری بود که از آن‌جا که تأمین بودجه این پروژه دولتی است و از سوی شهرداری تأمین نمی‌شود؛ لذا به‌نظر می‌رسد این پروژه با کمی تأخیر در سال آتی به افتتاح برسد.

عضو شورای شهر ساری در پایان با بیان اینکه شهرداری حمل‌کننده و در واقع دفن‌کننده زباله در شهر است؛ متذکر شد: متأسفانه برخی افراد انگشت‌شمار هستند که دهن مردم را تخریب می‌کنند که این امر مطلقا شایسته نیست.

سال 97 زمان بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز ساری

عباس رشیدی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: احداث و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز به حجم 450 تن با سه خط موازی با ظرفیت هر کدام روزانه 150 تن در فضایی به مساحت چهار هکتار در شهرک صنعتی شماره یک ساری در سال‌های اخیر اجرایی شد.

وی افزود: تاکنون عملیات محوطه‌سازی، تسطیح کل سایت، دیوارکشی، کانال و راه‌های دسترسی و حصار پیرامونی آن نهایی شده است.

معاون فنی عمرانی شهرداری ساری احداث ساختمان پیت و کوره، سوله بویلرها، سازه فن، ساختمان توربین، بخشی از اسکلت ساختمان تصفیه آب و ساختمان اتاق کنترل الکتریکی را از اقدامات دیگر در این پروژه عنوان و خاطرنشان کرد: ابنیه‌های نیروگاه زباله سوز پیشرفت فیزیکی 41 درصدی داشته که شامل آماده‌سازی سایت، احداث کانال‌ها، حصار و راه‌های دسترسی تاسیسات زیربنایی، شمع‌کوبی و تحکیم بستر بوده است.


رشیدی ادامه داد: 60 درصد تجهیزات شامل قطعات بویلرها، اسید اسکرابر، غبارگیر و جرثقیل ای سقفی در دو مرحله حمل و در سه سوله شهرک صنعتی شماره یک ساری نگه‌داری می‌شود.

وی اخذ مجوز نهایی زیست محیطی احداث نیروگاه زباله‌سوز را یکی از دلایل تاخیر در اجرای آن نسبت به برنامه زمان‌بندی شده دانست و بیان کرد: با مکاتبات به‌عمل آمده و برگزاری جلسات مختلف در مرداد ماه 95 مجوز نهایی زیست محیطی اخذ شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری ساری از دیگر دلایل تاخیر در اجرای این پروژه را وضعیت نامناسب مقاومت خاک در شهرک صنعتی شماره یک عنوان و اضافه کرد: بر این اساس در این پروژه، عملیات تحکیم بستر زیر فندانسیون ساختمان‌های صنعتی عملیاتی شد و پس از آن شمع‌های کوبشی و درجا در سال 93 اجرایی شد.

رشیدی در پایان اذعان کرد: این پروژه ملی با پیشرفت فیزیکی مطلوب در حال اجرا بوده و به شرط تامین بودجه دولتی مورد نیاز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است پیش از این نیز علی نبیان معاون امور عمرانی استاندار مازندران طی گفت‌وگویی با بیان اینکه اولین کارخانه زباله سوز مازندران به زودی در نوشهر افتتاح می‌شود؛ گفته بود: برای احداث کارخانه زباله سوز ساری به دنبال منابع مالی هستیم تا بتوانیم اردیبهشت سال آینده این مهم را در ساری انجام دهیم.

30 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری

مرتضی جعفری بخشدار چهاردانگه در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: با حضور استاندار جدید و نظر مساعد ایشان به حل موضوع پسماند در استان، دستورات موکدی در خصوص پیگیری معضلات زباله در استان صادر شد که امیدواریم به حل این معضل بینجامد.


وی افزود: در این راستا، 30 میلیارد تومان اعتبار نیز برای ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری در نظر گرفته شد که امیدواریم با تسریع و اتمام ساخت این کارخانه، تحمل معضل زباله از پشت مردم چهاردانگه برداشته شود.

بخشدار چهاردانگه با بیان اینکه ما مطالبه‌گری مردم منطقه را به مسئولان انتقال داده‌ایم، اظهار کرد: مطالبات مردم چهاردانگه به حق است، چرا که انتظار 6 ماهه آن‌ها به 9 ماه و اکنون به 12 سال، حجم فراوانی از گلایه‌ها را برای مردم به‌دنبال داشته است.

پیشرفت فیزیکی 50 درصدی کارخانه زباله‌سوز ساری

مهدی عبوری نیز در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه یکی از دلایل تاخیر در احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری، تاخیر سه ساله پاسخ استعلام محیط زیست بوده است، گفت: نیروگاه زباله‌سوز از طرح‌های بزرگ در دست اجرای شهرداری ساری است و بدون توقف اجرای این پروژه تداوم خواهد داشت.


وی با بیان اینکه تاکنون 56 میلیارد تومان برای احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری از طریق شهرداری ساری پرداخت شده است، افزود: 80 درصد تجهیزات توسط کشتی از چین وارد گمرک بندرعباس شده و 53 تریلی بار از گمرک بندرعباس حمل و در انبارهای شهرک صنعتی در حال نگهداری بوده و بزودی نصب تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز انجام می‌شود.

شهردار ساری در پایان با اعلام اینکه اوراقی از طریق بانک توسعه اسلامی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز آغاز شده است، اعلام کرد: امیدواریم این پروژه به‌زودی افتتاح شود.

از بابت تأخیر از طرف خودم و دستگاه‌ متولی عذرخواهی می‌کنم

مجید حسین‌زادگان نیز طی گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت کارخانه زباله‌سوز ساری اظهار کرد: فرآیند ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری زمان‌بر است و مردم منطقه چهاردانگه ساری هم حق دارند که نسبت به وضعیت موجود گلایه‌مند باشند.

وی با اعلام اینکه وعده 6 ماهه انتقال زباله در حال حاضر وارد سیزدهمین سال شد، افزود: حداقل از زمانی که شهرداری و شورا قول دادند، روند پیشرفت پروژه مناسب است.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: وضعیت اعتباری اجرای پروژه بهتر شده و موانع اداری بسیار مناسب‌تر در حال پیگیری است.


این مسؤول با اعلام اینکه در حال حاضر پیمانکار مشغول فعالیت است، گفت: مردم منطقه چهاردانگه تا این وضعیت همکاری کردند در حال حاضر هم بزرگواری کنند و وضعیت موجود را تحمل کنند و از بابت تاخیر از طرف خودم و دستگاه‌ متولی عذرخواهی می‌کنم.

حسین‌زادگان ادامه داد: اگر پروژه تعطیل باشد به مردم حق می‌دهم، در حال حاضر واقعا پروژه تعطیل نیست، ماشین‌آلات وارد استان شده و فاز اول سازه هم به اتمام رسیده است و بنا داریم با درخواست مجموعه شهرداری و شورا پروژه سریع‌تر به اتمام برسد.

 پروژه در زمان اعلام شده به بهره‌برداری نمی‌رسد

فرماندار ساری در پاسخ به این سؤال که این پروژه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: به دلیل مشکلات مالی و اعتباری پروژه در زمان اعلام شده به بهره‌برداری نمی‌رسد؛ ولی تلاش و اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود بسیار ارزنده است.

این مسؤول بیان کرد: دستگاه اجرایی این پروژه شهرداری است و فرمانداری حاکمیتی است، به صورت قانونی حق دخالت در بحث پسماند نداریم، فرماندار نماینده دولت در شهرستان است و هر پروژه‌ای که مشکل داشته باشد نماینده دولت باید حضور داشته باشد.

حسین‌زادگان افزود: مشکل مردم منطقه چهاردانگه برای همه مسؤولان نگران‌کننده است.

وی اضافه کرد: پس از جلسه شورای تامین بازدیدهای میدانی از روند اجرا هم در برنامه کاری قرار دارد.

فرماندار ساری در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت پروژه کارخانه زباله‌سوز ساری مناسب است و برنامه‌ریزی به سمت تکمیل و بهره‌برداری پروژه پیش می‌رود.

اختصاص قطعی 10 میلیارد تومان به کارخانه زباله‌سوز ساری

محمدی تاکامی نیز در این‌باره به خبرنگار بلاغ گفت: تمام مشکلات این پروژه یکی‌یکی شناسایی و در حال رفع است.

وی با بیان اینکه جلسات مستمر و هفتگی برای رفع موانع و تسریع در حال برگزاری است؛ افزود: با برنامه‌ریزی در صدد هستیم تا مراحل اجرای کار طبق جدول زمان‌بندی از سویی مشاور و پیمانکار انجام شود.


 مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ضمن اشاره به تخصیص قطعی 10 میلیارد تومانی به این پروژه، اذعان کرد: درصدد هستیم تا این پروژه را از لحاظ سازه به‌جایی برسانیم تا با جلب نظر مساعد کارشناسان چینی، آن‌ها را متقاعد به نصب تجهیزات لازم کنیم.

گفتنی است در حال حاضر استان مازندران در حال ساخت دو کارخانه زباله سوز نوشهر و ساری است تا بتواند از بخشی از معضلات دفن و دپوی زباله در استان بکاهد؛ امری که مستلزم عزم و اراده‌ی راسخ مدیران تمامی دستگاه‌های شهری، استانی و حتی ملی است.

در پایان باید اذعان کنیم بر اساس آمارهای رسمی، مازندرانی‌ها روزانه بیش از 3 هزار و 100 تن زباله تولید می‌کنند و این میزان با احتساب زباله تولیدی گردشگران در برخی از فصول سال تا 2 برابر افزایش می‌یابد، با این وجود زباله و دفع غیراصولی آن در استان مازندران سال‌هاست به یک معضل کهنه و مزمن تبدیل شده است. معضلی که دیگر از حد بحران گذشته و نیازمند اقدام جدی و عملیاتی است.

و این داستان ادامه دارد...
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
, عدم تأمین اعتبار دولتی دلیل تعویق زمان اتمام کارخانه زباله‌سوز نکا, عدم تأمین اعتبار دولتی دلیل تعویق زمان اتمام کارخانه زباله‌سوز نکا,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سال 97 زمان بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز ساری , سال 97 زمان بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز ساری ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 30 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری, 30 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری,
,
, بلاغ,
,
,
, ,
,
,
,
,
, پیشرفت فیزیکی 50 درصدی کارخانه زباله‌سوز ساری, پیشرفت فیزیکی 50 درصدی کارخانه زباله‌سوز ساری,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, از بابت تأخیر از طرف خودم و دستگاه‌ متولی عذرخواهی می‌کنم, از بابت تأخیر از طرف خودم و دستگاه‌ متولی عذرخواهی می‌کنم,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,  پروژه در زمان اعلام شده به بهره‌برداری نمی‌رسد,  پروژه در زمان اعلام شده به بهره‌برداری نمی‌رسد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اختصاص قطعی 10 میلیارد تومان به کارخانه زباله‌سوز ساری, اختصاص قطعی 10 میلیارد تومان به کارخانه زباله‌سوز ساری,
,
, بلاغ,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه