اخبار داغ

یکسال پس از قول افتتاح تونل زره توسط استاندار سابق؛

تونل زره در سال ۹۶ هم نیمه تمام ماند!

تونل زره در سال ۹۶ هم نیمه تمام ماند!
تونل زره که طبق قول مسئولان استانی قرار بود تا پایان سال 96 راهگشای ارتباط بخش مرکزی کیار و بخش ناغان باشد بعد از 9 سال فقط 800 متر از 1400 متر طول آن حفاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار مردادماه سال ۱۳۹۵ استاندار سابق استان چهارمحال و بختیاری در سفری به شهرستان اردل و سد کارون چهار از افتتاح تونل زره در سال ۱۳۹۶خبر داد اما علی رغم نزدیکی روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ نه تنها خبر از افتتاح تونل زره نیست که حتی عملیات حفاری آن هنوز به پایان نرسیده است و چشم مردم شلمزار و ناغان منتظر به احداث این راه میانبر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
, ,
 
,
قاسم سلیمانی دشتکی بعدازظهر پنج شنبه هفتم مرداد ۱۳۹۵ در بازدید از تونل زره اظهار داشت: تونل زره تونل اصلی جاده شهرکرد به سمت سد کارون چهار و استان خوزستان است.

استاندار سابق چهارمحال و بختیاری عنوان کرده بود: طول کل تونل زره یک هزار و ۴۰۰ متر است که از این میزان تاکنون ۸۰۰ متر حفاری شده است.
,
,
,
 
,
یک سال و نیم از وعده استاندار سابق چهارمحال و بختیاری گذشت و وعده وی به سرانجام نرسید در حالی که قاسم سلیمانی دیگر استاندار استان چهارمحال و بختیاری نیست و سکان استانداری این استان در اختیار اقبال عباسی قرار گرفته است اما همچنان مردم دو شهر ناغان و شلمزار و دو بخش ناغان و کیار امیدوار به احداث تونل زره و البته جاده های دسترسی هستند تا با ایجاد این مسیر ارتباطی جاده تاریخی دز پارت که زره هم بخشی از آن جاده تاریخی است بار دیگر احیاء شود.
,
 
,
اهمیت احداث تونل زره چیست؟

تونل زره که در زیر کوه سوخته و گردنه زره در حال حفاری است دو شهر پر جمعیت شهرستان کیار و استان چهارمحال و بختیاری یعنی شلمزار مرکز شهرستان کیار و بخش مرکزی کیار و ناغان مرکز بخش ناغان را به یکدیگر به صورت مستقیم متصل می نماید.
,
,
,
 
,
شلمزار با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر و ناغان هم با جمعیتی نزدیک به این عدد و از سویی اهالی روستاهای بخش ناغان و منطقه مشایخ ازجمله کسانی هستند که در وهله اول از اثرات مثبت احداث تونل زره بهره مند می شوند چراکه در صورت احداث تونل زره ضمن افزایش تردد جاده ای از مسیر شلمزار، ناغان، کارون چهار، ایذه بار ترافیکی فعلی در جاده بروجن لردگان کاهش می یابد و از سویی دیگر یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری استان چهرامحال و بختیاری که در پایان به استان خوزستان منتهی می شود در دسترس مسافران قرار می گیرد.

دیگر اثر مثبت احداث این تونل کمک به کاهش مصرف سوخت است چراکه با کاهش مسیر ارتباطی شهرکرد ناغان از ۷۰ به ۳۵ کیلومتر بی شک مصرف سوخت خودروهای در حال تردد از این مسیر کاهش چشمگیری می یابد.

کاهش تصادفات جاده ای در دیگر مسیرهای ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری و کمک به توزیع بار ترافیک جاده ای نیز ازجمله کارکردهای تونل زره است که در صورت تکمیل و بهره برداری از آن شاهد این مزیت نیز هستیم.

پروژه احداث تونل زره چقدر پیشرفت داشته است؟

پیمانکار اجرای پروژه زره در گفت‌وگو با خبرنگار کیار بیدار گفت: احداث و بهره برداری از تونل زره همراه با عملیات اجرای جاده های دسترسی به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است در حالی که محل تامین اعتبارات این پروژه اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است و اگر تامین اعتبار این پروژه به این شکل ادامه یابد مردم باید تا سالیان دراز باید چشم انتظار بهره برداری از تونل زره بمانند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
, ,

پیمانکار پروژه تونل زره با اشاره به این مساله که اجرا و تکمیل تونل زره و ۸/۵ کیلومتر از جاده های ارتباطی آن به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: اجرای پروژه زره از سال ۸۷ آغاز و از ۱۴۰۰متر طول تونل پس از تحویل پروژه به سه شرکت پیمانکار فقط ۸۰۰ متر آن حفاری شده است.

محمدی با انتقاد از عدم وصول مطالبات خود بابت اجرای ۶۰۰ متر از حفاری این تونل گفت: ۲/۵ میلیارد از این پروژه طلبکاریم و فقط ۸۰۰ میلیون آن تامین اعتبار شده است.

طبق گفته مسئولان استانی قرار بود زره تا پایان سال ۹۶ مورد استفاده مردم قرار گیرد اما آنچه مشهود است آن است که خواست و عزم جدی برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.
 

,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه