اخبار داغ

رئیس موزه و میراث فرهنگی نقده:

انجمن های میراث فرهنگی برای مبارزه با غارتگران تشکیل میشود

انجمن های میراث فرهنگی برای مبارزه با غارتگران تشکیل میشود
رئیس موزه و اداره میراث فرهنگی شهرستان نقده از تأسیس “انجمن های میراث فرهنگی” خبر داد که قرار است به کمک سازمان میراث فرهنگی بیایند و از تاریخ و هویت منطقه صیانت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سولدوز خبر، دشت پهناور سولدوز گذشته ای به بلندای تاریخ دارد هر چند برخی ملاحظه ها و سیاسی کاری ها باعث شده شهرستان نقده از لحاظ تاریخی و گردشگری کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سولدوز خبر,

نقده با وجود داشتن آثار باستانی فوق العاده تاریخی مثل تپه باستانی حسنلو که قدمت آن بسیار بیشتر از تخت جمشید است و به شهر سوخته جهان معروف شده هرگز آنطور که شایسته بوده مورد توجه و کنکاش قرار نگرفته در حالیکه محققان گفته اند هنوز ۱۰ لایه باستانی دست نخورده در این منطقه مرموز وجود دارد البته تپه های باستانی حاجی فیروز هم دست کمی از تپه حسنلو ندارد.

,

در سراسر دشت سولدوز در حدود ۱۰۰ مکان تاریخی باستانی از جمله تپه حاجی فیروز، عقرب تپه و پیزدلی تپه دارد. همچنین پل تاریخی ممیند که در دوران صفویه احداث شده از جمله جاذبه های گردشگری نقده محسوب می شود.

,

در موزه های نقده هم بیش از ۸۰۰ قلم اشیاء باستانی که عمدتا جزو ۷ هزار و ۵۰۰ شئ کشف شده از تپه حسنلوست، نگهداری می شود اما شاهکار باستان شناسی جهان همان جام معروف حسنلوست که در موزه ملی نگهداری می شود و فقط یکبار آن هم در سال ۸۸ به نقده آورده شده است.

,

با همه این ها هنوز آنطور که شایسته این سرزمین کهن است تدابیر مفیدی برای جلوگیری از به تاراج رفتن تاریخ وجود ندارد و سودجویان گاه و بیگاه به دل اماکن و آثار باستانی میزنند و غارت می کنند. در تازه ترین مورد تصاویری بدست سولدوز خبر رسیده که نشان میدهد عده ای سودجو در دل تپه های باستانی حاجی فیروز دست به حفاری زده اند.

,

پهلوانی رئیس موزه و اداره میراث فرهنگی شهرستان نقده در این باره به خبرنگار سولدوز خبر میگوید: با توجه به گستردگی آثار تاریخی و فاصله آنها از هم در نقده امکان پایش مستمر آنها به دلیل کمبود نیروی انسانی مقدور نیست اما گشت های شبانه بطور مرتب از آنها سرکشی می کنند.

,

او در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که پرسید “چرا دور برخی آثار تاریخی، مثل تپه حسنلو فنس کشی انجام نمی شود؟” افزود: فنس کشی با توجه به تعداد زیاد آثار باستانی راه حل مناسبی به نظر نمی رسد ضمن آنکه برای انجام این کار حتما باید ابتدا گمانه زنی و تعیین حریم انجام شود که قطعا به لحاظ گستردگی حریم آثار تاریخی این کار مقدور نخواهد بود. فنس کشی دور تپه حسنلو فقط بخاطر این بود که بتوانیم ورود و خروج گردشگران را کنترل کنیم وگرنه حریم این تپه از هر طرف دستکم ۲ کیلومتر است.

,

رئیس موزه و اداره میراث فرهنگی شهرستان نقده همچنین از تأسیس “انجمن های میراث فرهنگی” خبر داد که قرار است به کمک سازمان میراث فرهنگی بیایند و از تاریخ و هویت منطقه صیانت کنند.

,

آنطور که پهلوانی گفته انجمن های میراث فرهنگی در بخش محمدیار و روستاهایی تشکیل می شود که آثار تاریخی دارند و اعضای آن متشکل از بخشدار، دهیار، شورا و معتمدان خواهد بود و دارای اختیارات قانونی برای برخورد با غارتگران میراث فرهنگی هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه