اخبار داغ

رونق بیابان زایی در اوج خشکسالی؛

شن های روان و کابوس زنده به گور شدن در پایتخت اقتصادی کشور +تصویر

شن های روان و کابوس زنده به گور شدن در پایتخت اقتصادی کشور +تصویر
بالغ بر 28 کانون فرسایش بادی و یک میلیون و 565هکتار از اراضی هرمزگان را بیابان ها تشکیل می دهند که 50درصد از این شن زارها در شهرستان جاسک واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛بالغ بر 90درصد از کشور را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد که گستره ای از محدوده های مرکز،جنوب و جنوب شرقی را در برمی گیرد از این رو بخش های وسیعی از استان جنوبی هرمزگان در این محدوده خشک واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

به واسطه خشکسالی های دو دهه اخیر و افزایش جمعیت شهری سرعت بیابان زایی در هرمزگان روند رو به رشدی داشته و شهرستان هایی همچون میناب و رودان که به بهشت و گلستان جنوب مشهور بودند هم اکنون به بیابان هایی  لم یزرع و دشت هایی برهوت تبدیل شده اند.

,

نخلستان هایی که تا سال های پیش شادابی و نشاط را به مردم منطقه ارمغان می داشتند اکنون به قبرستان کنده های چندصدساله خرما و مرکبات تبدیل شده اند و قامت نخل های بی سر را نمایش می دهند.

,

خشکسالی های پی در پی ،افت شدید آب های زیرزمینی، پایین آمدن توان اقتصادی مردم مناطق بیابانی و عدم توجه دولت ها به بیابان زدایی را می توان از جمله عوامل بیایان زایی در هرمزگان دانست.

,

فروچاله و گالی شرق تا غرب هرمزگان را در برگرفته و کانون های فرسایش خاک با سرعت غیرقابل وصفی در حال افزایش هستند؛ این روزها گردوغبار و ریزگردها مهمان دائمی شهرهای هرمزگان شده که کارشناسان سازمان هوا و خاک شناسی علت آن را افزایش روند بیابان زایی و فرسایش خاک می دانند.

,

, ,

مکران در دل  بیابان های هرمزگان

,

وزش کوچک ترین نسیم بهاری در استان ساحلی هرمزگان برابر است با به پاخواستن غباری غلیظ و ریزگردهای کلافه کننده که شعاع دید را تاکیلومترها کاهش و مشکلات تنفسی و پوستی فراوانی را مردم منطقه ارمغان می آورد.

,

بالغ بر 28 کانون فرسایش بادی و یک میلیون و 565هکتار از اراضی استان پهناور هرمزگان را بیابان ها تشکیل می دهند که 318هکتار از آن جزء کانون های بحرانی به شمار می روند.

,

بیشترین پراکندگی مناطق بیابانی هرمزگان در شهرستان جاسک واقع شده که 50درصد از شن زارها و صحراها استان را شامل می شود.

,

مناطق بیابانی مکران جاسک شهره شهر هستند که با هجوم شن های روان تا پشت در خانه های ساکنان منطقه آرامش را از مکران نشینان سلب کردند.

,

بیش از ۴۰۰ خانوار در ۲۱ روستای شرق این شهرستان در محاصره  شن های روان قرار دارد که روستا‌های گروگ پائین، گشمی، کیدر پائین، پیوشک، مشکوهی، براک، لیرک، سدیچ، هیمن، سور چاه، پتروکی، بیاهی، جهلو، جهلا، سهرکی، وَنک، کَرَتی، گتی، عَبد، کُنتکی و ککی با مشکل شن ‌های روان مواجه هستند.

,

, ,

ارتفاع شن های روان تا 15  متر می رسد

,

روستاهای  گشمی، گتی، مشکوهی، تیدرقدیم و براک از بارزترین مناطق جاسک در محدوده کانون های بحرانی و در معرض بیشترین میزان هجوم شن های روان و خطر دفن شدن هستند.

,

با وزش باد در منطقه ارتفاع شن های روان از یک تا 15 متر افزایش می یابد که علاوه بر مسدود شدن راههای ارتباطی موجب حبس شدن مردم و دانش آموزان در خانه و مدارس می شود.

,

حرکت شن ها و ماسه های روان، سلامت بیش از یک هزار نفر از ساکنان این منطقه را تهدید می کند و وحشت از زنده دفن شدن زیرخروارها خاک و ماسه کابوس شبانه روزی پیر و جوان مکران نشین شده و انواع بیماری های عفونی و پوستی در جاسک بیداد می کند.

,

, ,

نبود مالچ عملیات ثبیت شن های روان را کند کرد

,

مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار هرمزگان اراضی بیابانی دارد که ۲۸ کانون بحرانی بیابانی با مساحت ۳۱۸ هزار هکتار را در خود جای داده است، اظهار کرد:شهرستان جاسک ۱۴ کانون فرسایش بیابانی با مساحت ۱۵۰ هزار هکتار دارد.

,

وی بیان کرد: در سال های گذشته اقداماتی مانند نهال کاری و ایجاد لایه رسوب گیر در منطقه جاسک انجام شده و در چند سال اخیر به علت نبود مالچ ثبیت شن های روان دچار کندی شد.

,

ذاکری افزود: ۸۰۰ هکتار از شن های روان در قلب کانون فرسایشی بحرانی در روستای گتی انجام می گیرد که این پروژه با پیشرفت ۳۰ درصدی درحال اجراست و بعد عملیات مالچ پاشی در این ۸۰۰ هکتار ۴۰ هزار نهال کاشته می شود.

,

وی گفت: اولویت ما تثبیت شن های روان در کانون بحران فرسایش بادی است و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای مالچ پاشی بیابان های شهرستان جاسک اختصاص یافته است.

,

ذاکری افزود: مالچ ‌پاشی در شهرستان جاسک در سطح ۸۰۰ هکتار در روستای گتی با هشت هزار تن سهمیه مالچ اجرا می ‌شود که اعتبار مصوب مقابله با اثرهای بیابان‌ زایی در هرمزگان امسال ۷۵ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه