اخبار داغ

دکترای آلودگی محیط زیست:

کیفیت آب شرب اردبیل نزدیک به مطلوب است/بجای ماهی دریای خزر قزل آلا مصرف کنید

کیفیت آب شرب اردبیل نزدیک به مطلوب است/بجای ماهی دریای خزر قزل آلا مصرف کنید
دکتر شایان خلیلی کارشناس درمان و بهداشت محیط زیست توصیه های مفیدی را برای استفاده مردم از آب شرب و آبزیان تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرسلام،شایان خلیلی ارجق دکترای آلودگی محیط زیست و کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار آذرسلام، با اشاره به اینکه کمبود آب در کشور یک مشکل اساسی است، اظهار داشت:  باید با سرمایه گذاری روی این موضوع بخش های مرتبط و مصرف کننده را از حالت سنتی خارج کرده و شرایط و راهکار جدید را جایگزین کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , آذرسلام, آذرسلام,

وی افزود: متاسفانه در سالهای گذشته استانداردهای محیط زیستی در بخش کشاورزی و صنعتی رعایت نشده و اکنون  به سبب آن بحران های متعددی بروزکرده و در حال آسیب زنی به جنبه کمی و کیفی آب است.

,

پس از اتمام آب زیر زمینی چه باید کرد؟

, پس از اتمام آب زیر زمینی چه باید کرد؟, پس از اتمام آب زیر زمینی چه باید کرد؟,

خلیلی ارجق تصریح کرد: باید دید که آیا آب مجازی که شامل بهره‌وری میوه ها و محصولات باغی و کشاورزی  است توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟؛ متاسفانه عدم مدیریت آب موجب کاهش شدید آب های زیرزمینی، لایه ها و سفره های زیرزمینی شده و با توجه به اینکه در منطقه خشک هستیم با مشکل کمبود آب مواجه شده ایم این در حالی است که آب های زیر زمینی ذخیره و اندوخته روز مبادا هست بنابراین پس از اتمام آب زیر زمینی چه باید کرد؟. در این باره در گذشته و اکنون هم چاهای غیر مجاز آب و آبیاری کشاورزی سنتی در اردبیل چالش ایجاد کرده است.

,

کارشناس معاونت درمان و بهداشت محیط اردبیل آگاهی مردم را در نوع استفاده در بخش های متعدد مربوط به مصرف آب، پایین دانست و ادامه داد: مقاله های میدانی محققین نشان می دهد که متاسفانه مردم اگاهی خوبی از نوع مصرف درست آب نداشته و یا متولی آن را جهت پیگیری مطالبات نمی شناسند.

,

فیلتر تصفیه خانه خانگی هر یک ماه باید تعویض شود

, فیلتر تصفیه خانه خانگی هر یک ماه باید تعویض شود, فیلتر تصفیه خانه خانگی هر یک ماه باید تعویض شود,

وی عدم آگاهی در استفاده از آب تصفیه خانگی ها را تهدید زا برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه گاهاٌ دیده می شود که فیلتر تصفیه خانه های روی یخچال خریداری شده مدت هاست تعویض نشده است! در صورتی که فیلتر خود می تواند الودگی ایجاد کند.

,

خلیلی ارجق خاطر نشان کرد: فیلتر تصفیه خانه خانگی در هر یک ماه باید تعویض شود در غیر اینصورت می تواند خطرناک شده و آلودگی های زیادی را جذب و به آب منتقل کند، چرا که طبق تحقیقات نه تنها نیترات در تصفیه آب خانگی کم نشده بلکه زیاد هم شده است.

,

وی افزود: با اینکه عدم تغییر بیش از یک ماهه فیلتر تصفیه ها آلودگی ثانویه ایجاد میکند، اما متاسفانه گاها مشاهده می شود که از یک فیلتر دستگاه تصفیه سالهاست بدون تعویض و تغییرات استفاده می شود و مردم بعضا در این مورد آگاهی لازم را ندارند.

,

آب معدنی با بطری‌های پلاستیکی سرطانزا است

, آب معدنی با بطری‌های پلاستیکی سرطانزا است , آب معدنی با بطری‌های پلاستیکی سرطانزا است ,

دکتر شایان خلیلی در ادامه به خطرات آب های معدنی هم اشاره کرد و گفت: بطری پلاستیکی و آزاد شدن مواد نفتی آن می تواند در بدن مصرف کننده انواع سرطان را ایجاد کند بنابراین اصول آن است که بطری آب معدنی بطری شیشه ای باشد.

,

او معتقد است: آب جوشیده بهترین گزینه برای مصرف آب شرب است زیرا در اثر حرارت همه املاح کم و یا از بین نمی رود، میکروب کشی شده و مواد آرماتیک فراری را رد کرده ، حجم و مقدار نیترات را زیاد نمی کند.

,

نبود تصفیه خانه صنعتی ارماتیک در اردبیل ، مشکل آفرین است

, نبود تصفیه خانه صنعتی ارماتیک در اردبیل ، مشکل آفرین است , نبود تصفیه خانه صنعتی ارماتیک در اردبیل ، مشکل آفرین است ,

این پژوهشگر در پاسخ به سوال ما درباره وضعیت آب شرب اردبیل گفت: آب شرب اردبیل فعلاً مورد قبول، نزدیک به مطلوب بوده ولی عالی نیست و وضعیت قرمز ندارد.

,

وی افزود: در حال حاضر آب مصرفی اردبیل از نظر میکروبی استاندارد است ولی در آب های زیر زمینی نیترات زیاد بوده و دلیل آن استفاده سرخود و زیاد و نیز غیر اصولی در گذشته از سموم و کود بوده است.

,

دکتر شایان خلیلی ادامه داد: حجم زیاد، استفاده غیر اصولی سموم از یک طرف و کشت غیر معین محصولات ( فصل های نامناسب سال) مشکلاتی را ایجاد کرده است اما موردی که شاید تهدید کننده سلامتی آب شرب اردبیل شود شبکه فرسوده و احتمال نفوذ آلودگی ها در نقاط فرسوده است.

,

وی تصریح کرد: ورود فاضلاب صنعتی، عمومی و غیره و نیز آلایندگی صنعتی به رودخانه نیر و سد یامچی هر چند طی عملیاتی از بین می رود و ته نشین می شود اما همه آن را نمی توان تصفیه کرد و برای از بین بردن نیترات هم مقدار زیاد کلر زنی خود آلودگی ثانویه ایجاد می کند که نبود تصفیه خانه صنعتی در این باره به شدت حس می شود؛ البته فلزات شیمیایی و فلزات سنگینی در سد یامچی ریخته می شود نیز  باید مدیریت شود.

,

 کارشناس بهداشت محیط اردبیلی یادآورشد: اکنون با نبود تصفیه خانه صنعتی ارماتیک در اردبیل ، مواد نفتی و فلزات شیمیایی و نیترات قابل تصفیه نبوده و این می تواند مشکل افرین شود.

,

آلودگی آب دریای خزر بالاتر از حد استاندارد است/  قزل آلای پرورشی مصرف کنید

, آلودگی آب دریای خزر بالاتر از حد استاندارد است/  قزل آلای پرورشی مصرف کنید, آلودگی آب دریای خزر بالاتر از حد استاندارد است/  قزل آلای پرورشی مصرف کنید,

دکتر شایان خلیلی ارجق در ادامه درباره آلودگی آب دریای خزر هم گفت: آلودگی آب دریای خزر زیاد بوده و مقدار مواد رادیو اکتیو، فلزات سنگین خیلی بالا و از استاندارد هم بالاست.

,

وی افزود:  با توجه به جذب آلودگی توسط ابزیان و جانداران دریایی، توصیه می شود ماهی های پرورش قزل آلا که با آب چشمه ها، چاه یا کوهها رشد می کنند و ارزش غذایی دارند مورد استفاده قرار گیرد.

,

 کارشناس بهداشت محیط اردبیلی گفت:  همچنین توصیه می شود ماهی های قزل آلای رنگ نارنجی که بخاطر غذای خوب آنها نارنجی بوده و کیفیت غذا و نیز آب پرورشی مناسب دارند در سبد غذای گوشت مصرفی قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه