اخبار داغ

تهیه شلوار بندری شغل خانگی زنان هرمزگانی/ گرانی لباس سنتی مانع حفظ اصالت بومی می شود

تهیه شلوار بندری شغل خانگی زنان هرمزگانی/ گرانی لباس سنتی مانع حفظ اصالت بومی می شود
شلوار بندری هنر اصیل زنان هرمزگانی است که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده از این رو برخی بانوان جنوبی ترجیح می دهند از آن فقط در مراسمات و جشن های سنتی استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمزپرس؛پوشش هر منطقه نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم، و قدمت تاریخی آن جامعه است به همین دلیل توجه به ماندگاری پوشش که نمادی از تمدن فرهنگی واسلامی در جامعه به شمار می آید، بسیارحائز اهمیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمزپرس,

هرمزگان استان پرورش هنرهای اصیل بومی اسلامی است، که در آن پوشش های مختلفی از جمله پوشش بندری، بلوچی، بستکی،جاسکی و... به چشم می خورد.

,

شلوار کمه ای (سوزن دوزی) هنر زیبایی زنان هرمزگانی قلمداد می شود که  از گذشته تا کنون مورداستفاده زنان و دختران هرمزگانی قرار می گرفت همچنین طرح های این شلوارها نشات گرفته از ذهن بانوان بومی استان است.

,

, ,

شلوار بادله، نیمه بادله، کمه ای، خوسی و نخی  نمونه هایی از شلوارهای بندری هستند، که با وجود جذابیت برای گردشگران، امروزه اکثرا زنان بندری فقط در مراسمات جشن وعروسی از آن استفاده می کنند.

,

امروزه با روی کار آمدن سبک های جدید پوشش غربی، و گرایش جوانان به سمت این پوشش ها متاسفانه شلوارهای بومی استان در مرز فراموشی قرار دارند.

,

لباس های غربی جایگزین لباس های سنتی

, لباس های غربی جایگزین لباس های سنتی, لباس های غربی جایگزین لباس های سنتی,

مهناز احمدی، شهروند بندرعباسی در گفت وگو با خبرنگار هرمزپرس اظهار کرد: شلوارهای بندری علی رغم زیبایی های خاص خودش، این روزها به دلیل گران بودن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

, هرمزپرس,

این شهروند بندرعباسی تصریح کرد: متاسفانه  برخی از خانواده های هرمزگانی ترجیح می دهند، به جای لباس های سنتی از مانتو وشلوار استفاده کنند، در صورتی که پوشیدن لباس های سنتی می تواند فرهنگ بومی را انتشار دهد.

,

, ,

وی خاطر نشان کرد: وقتی فرزندان در سنین کودکی لباس های بومی استان را نپوشند، قطعا در بزرگسالی نیز به بهانه های مختلف از جمله اینکه شلوار بندری برایشان راحت نیست، ترجیح می دهند از این شلوارهای زیبا استفاده نکنند.

,

درست کردن شلوارهای بندری توسط مردان بنگلادشی

, درست کردن شلوارهای بندری توسط مردان بنگلادشی, درست کردن شلوارهای بندری توسط مردان بنگلادشی,

زهرا حیدری شهروند هرمزگانی در گفت وگو با خبرنگار هرمزپرس، با اشاره به اینکه لباس های بومی نمادی از فرهنگ دیرینه مردم هرمزگان است، اظهار کرد: متاسفانه پوشش لباس های بومی به ویژه شلوار بندری در هرمزگان کم رنگ شده است.

, هرمزپرس،,

این شهروند هرمزگانی افزود:  با روی کار آمدن شلوارهای ارزان قیمت مانند ساپورت های 10 هزار تومانی  مردم به دلیل مشکلات اقتصادی ترجیح می دهند از این شلوارها استفاده کنند که با پوشش اسلامی سنخیتی ندارند.

,

حیدری ادامه داد: اکنون مردان بنگلادشی اقدام به درست کردن شلوارهای بندری می کنند واگر این کار ادامه داشته باشد، قطعا درست کردن شلوارهای بندری با دست روبه فراموشی می رود.

,

, ,

 

,

وی خاطر نشان کرد: آموزش شلوار بندری در مدارس می تواند زمینه ساز حفظ این هنر اصیل بومی هرمزگان باشد، همچنین با جذب گردشگران داخلی و خارجی و صادرات این هنر می توان  از آن به عنوان راهی برای درآمد زایی جوانان استفاده کرد.

,

هنرهای بومی راهی برای اشتغالزایی خانگی بانوان

, هنرهای بومی راهی برای اشتغالزایی خانگی بانوان, هنرهای بومی راهی برای اشتغالزایی خانگی بانوان,

محدثه بشیری یکی از هنرمندان بومی هرمزگان در گفت وگو با خبرنگار هرمزپرس، با اشاره به اینکه 10سال است که سوزن دوزی بر روی شلوار بندری انجام می دهد، اظهار کرد: هنر سوزن دوزی روی شلوارهای کمه ای (پارچه برروی  چوبی دایره ای شکل نصب می شود) با وجود جذابیتش از پوشیدن آن امتناع  و فقط در مراسمات عروسی از آن استفاده می کنند.

, هرمزپرس،,

وی خاطر نشان کرد: اکنون در برخی از روستاها خانه های کارآفرینی ساخته شده که می تواند راه درآمدی برای بانوان سرپرست خانوار و کم درآمد باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه