اخبار داغ

از رنج کشاورزان تا انکار مسئولان؛

نبود صادرات عامل اصلی اوضاع نابسامان سیب است/ حمایت دولت از کشاورزان؛ از حرف تا عمل!

نبود صادرات عامل اصلی اوضاع نابسامان سیب است/ حمایت دولت از کشاورزان؛ از حرف تا عمل!
مشکلات کشاورزان و معضل لاینحل به فروش نرسیدن محصولات آن‌ها تبدیل به مسئله همه‌گیر شده ما با این وجود مسئولان هنوز از ارائه گزارشات واقعی خودداری می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، شغل بیشتر مردم آذربایحان‌غربی کشاورزی بوده و تنها منبع امرار معاش آن‌ها برداشت و فروش محصولات باغی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

با تلاش کشاورزان و با همت بی‌بدیل آنان، امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب به تولید و ذخیره شد.

,

اما آنچه در سال‌های اخیر کشاورزان این خطه گرفتار آن شده‌اند معضلی به‌نام فاسد شدن دسترنج زحمات یک‌ساله آنان است.

,

تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی انباشته شده و هنوز بازاری برای فروش این محصولات وجود ندارد.

,

در گزارش قبلی که با عنوان «زخم بازار سیب بر دل‌های باغداران/ قاچاق سیب ایران در لباس لبنانی!» منتشر شد، گوشه ای از سخنان و گلایه‌های باغداران و کشاورزان را شنیدیم.

,

در همین راستا خبرنگار اروم‌نیوز سراغ مدیرعامل سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی رفت تا از حمایت‌های این سازمان از کشاورزان مطلع شود.

,

حیدری، در گفت و گو با خبرنگار ما، عنوان کرد: امسال برای نخستین بار سازمان تعاون روستایی سیب زیر درختی را به‌صورت تضمینی و از قرار هر کیلو به قیمت ۲۹۰ تومان خریداری کرد و از این نظر بالاترین میزان خرید را نیز در کشور داریم.

,

وی، تاکید کرد: ۴۰ هزار تن سیب زیر درختی از کشاورزان خریداری کرده‌ایم.

,

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی، عنوان کرد: دولت امسال از سیب حمایت قابل توجهی داشته و اکنون شروع به خرید سیب به مبلغ هزار تومان کرده است.

,

وی، همچنین اظهار کرد: دولت در تلاش است تا کشاورز دچار ضرر نشود. در همین راستا و در صورت کاهش قیمت، سیب دولت وارد عمل شده و با خرید تضمینی قیمت را به روال عادی بازمی‌گرداند.

,

حیدری، گفت: اوضاع سیب با تمام این اوصاف هنوز در حال متعادل خود قرار ندارد و از مهم‌ترین علل آن نبود صادرات بهینه به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق است. البته بازگشایی مرز عراق در جهت بهبود اوضاع تاثیر چشم‌گیری می‌تواند داشته باشد.

,

این سخنان مدیرعامل سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی، درحالی عنوان می‌شود که از ابتدای سال تا‌کنون کشاورزان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده‌اند و چه بسا بسیاری از آنان منبع درآمد خود را بر دستان بی‌رحم اره‌ها سپرده و درختان خود را قطع کرده و از بین بردند.

,

در گزارش قبلی از زبان یکی از باغداران گفتیم که هر کیلو سیب برای کشاورز ۱۲ الی ۱۳ هزار ریال هزینه در بر دارد اما این محصول در بازار به قسمتی کمتر از آن خریداری می‌شود.

,

اما آنچه که در سخنان مدیر عامل سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌غربی مشهود است، حکایت از خرید این محصول کشاورزی به قیمت ۱۰ هزار ریال دارد!

,

ادعای این مسئول در خصوص حمایت دولت از کشاورزان نیز امری است که باید دید واقعا کشاورزان به این امر رضایت دارند یا اینکه تنها مسئولین مرتبط این نظر را دارند؟

,

کشاورزان و باغداران در این زمنیه اعتراضاتشان را این‌گونه ارائه می‌دهند که این حمایت‌ها چه زمانی بوده که قشر مرتبط از آن بی‌خبرند؟!

,

مسئله اصلی اینجا است که چه کسی متضرر واقعی این خرید زیر قیمت است؟ کشاورزانی که محصولات‌شان زیر قیمت خریداری شده یا فاسد می‌شوند و یا دولت‌مردانی که شاید خبر از احوالات وخیم باغداران ندارند؟!

,

از ابتدای مهرماه شاهد صحنه‌های تلخی بودیم که گویای فاسد شدن زیردرختی‌های کشاورزان در کنار جاده‌های ارتباطی بود. گزارش‌های متعددی از این وضعیت اسفناک و دردهای کشاورزان تهیه شد اما نه تنها وضعیت بهتر نشد بلکه هرروز بیش از دیروز بر زخم‌های کشاورزان نمک پاشیدند.

,

امروز در کمال تعجب شاهدیم که مسئولان مربوطه با افتخار از خرید محصولات باغی کشاورزان به قیمت ۲ هزار و ۹۰۰ ریال حکایت می کنند و آن را حمایتی قابل توجه از باغداران و کشاورزان می‌پندارند.

,

از مسئولان خواستاریم تا با مطالعه‌ای سطحی و جویا شدن اوضاع کشاورزان در رابطه با این معضل، چاره‌ای اندیشیده و حمایت را تنها از نگاه خود اعلام نکنند و نظرات کشاورزان را نیز در این خصوص بدانند تا شاید بتوانتد گرهی از این معضل گشوده و نور امیدی در دل باغداران روشن کنند.

,

* مهسا عبدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه