اخبار داغ

کاهش چشم گیر تولید عدس در ورزقان/

رکود به عدس هم رسید

رکود به عدس هم رسید
استان آذربایجان شرقی از قطب های تولید عدس در کشور محسوب می شود و شهرستان ورزقان رتبه یک تولید این محصول را در استان دارد ولی تاکنون برنامه ای برای خرید این محصول از کشاورزان وجود نداشته است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای ورزقان در سال ۹۶ که یکی از بدترین سال ها از نظر کشاورزی در شهرستان ورزقان محسوب می شود، با کمبود بارش های بهاری عملا برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان ورزقان و بخش خاروانا با مشکل جدی رو به رو شد وحتی خیلی از کشاورزان هزینه های که برای کاشت محصولاتشان صرف کرده بودند را نتوانستند از فروش محصولات به دست بیاورند و ضررهای زیادی دیدند

در سال ۹۵، مقدارعدس تولیدی کشاورزان از دوازده هزار هکتار زمین زیر کشت حدود ۱۰ هزار تن عدس بوده است و این در حالی است که در سال ۹۶ تنها ۶۵۰۰ تن مقدار تولیدی عدس در شهرستان ورزقان بوده و کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی داشته است.

از آنجا که مقدار تولیدی عدس در ورزقان شدید پایین آمده است و تقریبا نصف تولید را نسبت به سال گذشته را داشته، از طرفی هم قیمت تمام شده این محصول چند سالی است که برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته و در مقابل سایر محصولات کشاورزی افزایش قیمتی نداشته است.

فاصله زیاد قیمت این محصول از تولید تا مصرف خیلی بیشتر از محصولات کشاورزی دیگر است تا جایی که خیلی از مصرف کنندگان عدس برای مصارف خانگی خود به ورزقان سفر می کنند تا کالای با قیمت پایین تر بخرند.

امسال رکود در بازار عدس خیلی بیشتر به چشم می خورد و با گذشت ۶ ماه از برداشت این محصول تعداد زیادی از کشاورزان ورزقانی هنوز نتوانستند محصول خود را به فروش برسانند حتی با قمیت پایین.
گفتنی است آذربایجان شرقی قطب تولید عدس در کشور محسوب می شود و شهرستان ورزقان رتبه یک تولید عدس در استان را به خود اختصاص داده است، که انتظار می رود مسئولان حمایت ویژه تری از تولید و فروش این محصول داشته باشند و حداقل از پدیده روستا گریزی جلو گیری کنند زیرا عدس منبع اول در آمد کشاورزان مردم ورزقان است.

قیمت عدس مرغوب ایرانی در بازار ۶۰۰۰ تومان الی ۷۰۰۰ تومان ولی کشاورزان ورزقانی عدس خود را از ۴۰۰۰ تومان الی ۵۰۰۰ می فروشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آوای ورزقان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه