اخبار داغ

در حاشیه اعتراضات اخیر و نسبت آن با عملکرد بانک ها و موسسات مالی؛

ناکارآمدی بانکی و مشروعیت زدایی مردمی

ناکارآمدی بانکی و مشروعیت زدایی مردمی
انقلاب شکوهمند اسلامی در طلیعه پنجمین دهه عمر خود نیاز ضروری به بازسازی و تجدیدنظر در ساختارهای اقتصادی خود دارد. یک ساختار مهم آن در کنار بخشهای گمرکی، اشتغال، تولیدی و... بخش بانک و بانک داری است که به تعبیر بسیاری از علما و صاحب نظران، این نوع بانک داری، ربوی، ناکارآمد و برخلاف اهداف اولیه انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، چند سالی است که درکنار تحولات سیاسی و اقتصادی، تحریم ها، برجام و گرانی ها چالش مهم و اساسی دیگری به چالش های کلان اقتصادی کشور تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,


اگر زمانی در دهه ۷۰ اختلاس ۱۲۳ میلیاردی یک کارمند از بانک صادرات مثل توپ صدا کرد و تا مدت ها تیتر یک رسانه ها شد، در یک دهه گذشته مشخص نیست چه چیزی بر برخی بانک ها و موسسات مالی رخ داده که به بستر فساد اقتصادی و اختلاس شده است.

اگر زمانی فساد ۳ هزار میلیاردی تیتر یک رسانه ها بود و مردم نیز ناباورانه خبر آن را برای خم پیامک می کردند و از انتظار بی پایان برای دریافت وام های چند میلیونی و سودهای کلان بانک ها انتقاد می کردند، اینک مردم نه به عنوان ضلع سوم و ناظر این اختلاس ها، بلکه در یک سوی مهم بازی نقش بازی میکردند.

نقشی که اینک در مقام یک بازنده مطالبات و از بین رفته سرمایه های خود جلوه گر شده و سرخوردگی های اجتماعی و اقتصادی را متحمل این بخش از مردم کرده است که تمام دارایی های اندوخته عمرشان، به یکباره با انحلال موسسات مالی که اندک نظارتی بر آنان نشده است، دود شده و به آسمان رفته است و در دولت تدبیر و امید کسی پاسخگوی آنان نیست.

به همین دلیل بود که در حداقل یک سال گذشته آفتاب برجام با جای سرزندگی برای مطالبات به حق و قانونی آنان، صحرای کویر و برهوتی برای مال باختگان موسسات مالی ایجاد کرد که اعتراضات آنان مقابل نهادهای دولتی، بانک مرکزی و... به سرانجام نرسید و شد آنچه نباید می شد.

یک ضلع اعتراضات به حق مردمی نسبت به وضعیت اقتصادی پدید آمده توسط دولت مستقر درباره همین موسسات مالی و مال باختگان بانکی بود که البته با موج سواری ضدانقلاب و وابستگان سرویس های اطلاعاتی غربی، این اعتراضات از شکل آرام خارج شده و به یک مسئله امنیت ملی تبدیل شد.
البته تذکرات مقام معظم رهبری و تدبیر نهادهای مربوطه فتنه کور دشمنان را بار دیگر خاموش ساخت، اما نشان داد که بخشی از کارآمدی و مشروعیت در بخش های بانکی و مالی دچار خدشه شده است و مردم حقیقتا از این موضوع گله مند هستند. خدشه مهمی که در حال ساییدن سرمایه اجتماعی نظام اسلامی و زیر سوال بردن مشروعیت آن است.

انقلاب شکوهمند اسلامی در طلیعه پنجمین دهه عمر خود نیاز ضروری به بازسازی و تجدیدنظر در ساختارهای اقتصادی خود دارد. یک ساختار مهم آن در کنار بخشهای گمرکی، اشتغال، تولیدی و... بخش بانک و بانک داری است که به تعبیر بسیاری از علما و صاحب نظران، این نوع بانک داری، ربوی، ناکارآمد و برخلاف اهداف اولیه انقلاب است

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه