اخبار داغ

شیب تند تغییرات در مدیریت مدارس دولتی؛

قربانی شدن حق تحصیل رایگان در سایه بی نظارتی

قربانی شدن حق تحصیل رایگان در سایه بی نظارتی
مدارس دولتی واقع در محلات فقیرنشین بندرعباس بدون تغییر مثبت، اقدام به اخذ شهریه اجباری و شیوه مدیریتی تغییر کرده تا بهانه ای برای کسب درآمد ازساختارهای دولتی و مردمی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ چند سالیست که مشکلات اقتصادی گریبان گیر اقشار ضعیف جامعه شده و خانواده هایی که فرزندان بیشتری  دارند این فشار را بیشتر احساس می کنند؛ این در حالی است که جمعیت ایران به سوی پیری می رود و اگر این روند ادامه پیدا کند تا سالیانی نه چندان دور شاهد جمعیت عظیم بازنشسته و مصرف کننده ای هستیم که تامین مالی آن ها بر دوش جمعیت محدود جوانان کشور خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

با این توصیفات و طبق اصل سوم قانون اساسی ( آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه و در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی) انتظار می رود که آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت در کشور اجرا شده تا انگیزه حداقلی و اطمینان روانی خانواده های ایرانی برای فرزند آوری ایجاد شود.

,

 

,

, ,

مدارس هیات امنایی، مدارسی هستند که در جهت کیفی سازی آموزش، از طریق تغییر در شیوه مدیریت و نقش آفرینی در فرآیند تحصیلی و تربیتی ایجاد می شوند؛ چند سالی است که مدارس دولتی و خیرساز به سرعت تبدیل به مدارس هیأت امنایی می شوند.

,

مدارس دولتی روزی محل آموزش پدران و مادران این دوره بوده و سهم مهمی در پرورش و پیشرفت اقشار ضعیف و حتی توانمند داشته اما اکنون که برای ثبت نام کودکانشان به آنجا مراجعه می کنند؛شاهد گرفتن برچسپ هیات امنایی و در پی آن دریافت شهریه برای ثبت نام هستند.

,

مسئولان اما این اقدام به گرفتن شهریه را تخلف می دانند زیرا در اساسنامه تشکیل مدارس هیأت امنایی، تامین مالی این مدارس از روش هایی دیگر بوده و طبق صحبت «مرضیه گرد» رییس سازمان مدارس غیر دولتی، دریافت هزینه اجباری تحت عنوان شهریه، تخلف قانونی است؛ چرا که این تغییر سبک مدیریتی باید پس از اطمینان از تایید محل تامین مالی انجام شود و محل تامین مالی اینگونه مدارس اولیا نیستند.

,

وظیفه نظارت بر این مدارس طبق قانون بر عهده اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه بوده و در نهایت به شورای این اداره گزارش می شود که در صورت رضایت بخش نبودن، نسبت به انحلال هیات امنأ اقدام شود.

,

در سالهای اخیر مدارس دولتی واقع در محلات فقیرنشین نیز از این تغییر مستثنی نبوده اند؛ به گونه ای که در بعضی از محلات تنها مدرسه دولتی تبدیل به هیات امنایی شده و بدون تغییر مثبت، اقدام به اخذ شهریه اجباری می کنند؛ این تخلفات وسیع باعث شد تا دید مردم به مدارس هیأت امنایی تغییر کرده و این تغییر مدیریتی را بهانه ای برای کسب درآمد از زیرساخت های دولتی و مردمی بدانند.

,

 

,

, ,

استان هرمزگان یکی از استان هایی است که این روند هیأت امنایی شدن با هدف مشارکت مردم و رفتن به سمت مدارس خود گردان در آن به شدت در حال افزایش است؛ برای بررسی وضع این مدارس به سراغ دو نفر از اولیا که فرزندانشان درمدارس هیأت امنایی محلات فقیر نشین شهر بندرعباس در حال تحصیل اند رفتیم.

,

تقاضای مبلغ 200 هزار تومان به عنوان شهریه

, تقاضای مبلغ 200 هزار تومان به عنوان شهریه, تقاضای مبلغ 200 هزار تومان به عنوان شهریه,

لیلا امیری اظهار کرد: برای ثبت نام فرزندم به مدرسه ای واقع در محل سکونت خود که سابق دولتی بوده و اکنون به شکل هیأت امنایی اداره می شود، مراجعه کردم؛ در هنگام ثبت نام، درخواست مبلغ دو میلیون ریال بابت شهریه کردند و ما با اکراه آن را پرداخت کردیم.

,

امیری افزود: با وجود پرداخت شهریه، لیستی طولانی از اقلام مورد نیاز مانند پلاستیک زباله، ماژیک ، کاغذ، توپ، مایع دستشویی و ... برای تهیه به ما داده شد.

,

وی با اشاره به اینکه با وجود گرمای هوا کولر کلاس پسرم خراب بود و امکانات رفاهی  مناسبی نیز نداشت افزود : در جواب اعتراض ما، درخواست پول برای خرید کولر کردند.

,

وی خاطر نشان کرد: مدارس هیأت امنایی نباید هم چون مدارس غیر انتفاعی بار تمامی هزینه ها را بر دوش والدین بیندازند زیرا این مدارس سابق، دولتی بوده و اکنون نیز تحصیل رایگان با کمک آموزش و پرورش در این مکان حق مردم است.

,

دریافت هزینه برای خرید اقلام مورد نیاز

, دریافت هزینه برای خرید اقلام مورد نیاز, دریافت هزینه برای خرید اقلام مورد نیاز,

اعظم محمدی مادر یکی دیگر از دانش آموزان اظهار کرد : بالغ بربیست سال بود که مدرسه ای دولتی در محله قدیمی ما وجود داشت و فرزندان من در این مدرسه درس می خواندند.

,

وی افزود: سه سال پیش که برای ثبت نام دخترم مراجعه کردم، به ما اطلاع داده شد که شیوه مدیریت مدرسه به هیأت امنایی تغییر کرده و تقاضای مبلغ 150 هزار تومان برای شهریه شد.

,

وی با اشاره به اینکه مسئولان مدرسه به دفعات از ما درخواست هزینه و خرید اقلام کرده اند؛ افزود: تعداد دانش آموزان این مدرسه بالا است و این دریافت هزینه از والدین، آن هم در این محله و در این مدرسه که سالیانی طولانی محل تحصیل رایگان ساکنین این محله بوده؛ باعث بدبینی مردم  به سازمان آموزش و پرورش شده است.

,

محمدی خاطر نشان کرد: با وجود تشویق رسانه ها به فرزند آوری و نیاز کشور به افزایش جمعیت، آیا توقع ما والدین برای تحصیل رایگان فرزندان حداقل برای محلات فقیر نشین، توقع زیادی است؟

,

در ادامه برای پیگیری این مسائل با سازمان آموزش و پرورش استان هرمزگان تماس گرفتیم که با وجود پیگیری های مکرر مصاحبه با مسئولان مربوطه به دلیل مشغله آن ها مقدور نشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه