اخبار داغ

عضو شورای اسلامی شهر قم؛

مناطق تاریخی قم در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند/ در بودجه ریزی ها به مناطق حاشیه نشین توجه ویژه ای شود

مناطق تاریخی قم در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند/ در بودجه ریزی ها به مناطق حاشیه نشین توجه ویژه ای شود
عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: خیابان های امامزاده ابراهیم و آذر قم که از مناطق تاریخی قم هستند، به دلیل عدم دسترسی و عدم حمایت مالی در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح اله امرالهی عضو شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، در خصوص آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در شهر قم اظهار داشت: حاشیه نشینی معمولا به دلایل مختلفی در شهرها پدید آمده اند که باید به دو صورت با آنها برخورد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: در صورت اول بحث فرهنگی و اجتماعی یا همان فرهنگ شهروندی مطرح است که برای رسیدگی به آنها، باید نیروها و ان جی اوها دست به کار شده و موسسات خیریه هم با سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی در آنجا به آنها کمک کنند.

,

امرالهی ادامه داد: در صورت دوم بحث ساختار و کالبد این مناطق مطرح است که باید نارسایی ها و خلاها در این بخش هم جبران شود که در غیر اینصورت مشکلات و معضلات این مناطق روز به روز بزرگ تر و ریشه دارتر می شوند.

,

در بودجه ریزی ها به مناطق حاشیه نشین توجه ویژه ای شود

, در بودجه ریزی ها به مناطق حاشیه نشین توجه ویژه ای شود,

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: لذا باید یک ارزیابی کلی توسط کارگروه فضایی در آنجا صورت بگیرد تا بتوان بودجه ای برای رفع کمبودها در این مناطق پیش بینی شود که در این صورت مشکلات مناطق حاشیه نشینی در دوره زمانی کوتاه کاهش پیدا خواهند کرد.

,

وی بیان داشت: از سویی دیگر، بافت هایی که گویی دچار بیماری مزمن شده اند، احیا، نوسازی و بهسازی می شوند که در اصطلاح شهرسازی به آن بازآفرینی شهری می گویند. یعنی یک آفرینش مجددی در آنجا اتفاق بیفتد.

,

امرالهی یادآور شد: همانطور که قبلا اشاره کردم باید در بودجه ریزی ها به کمبودهای این مناطق از لحاظ فضای سبز، مجموعه های فرهنگی مثل مساجد، فضاهای آموزشی و... توجه ویژه ای کرد.

,

مناطق تاریخی قم در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند

, مناطق تاریخی قم در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند,

عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان داشت: البته حمایت های ادارات مختلف همچون نوسازی مدارس، فرهنگ و ارشاد و سازمان هایی همچون اداره علوم پزشکی از جنبه بهداشتی درمانی هم در احیای این بافت ها بسیار تاثیرگذار است.

,

وی خاطرنشان کرد: اما علاوه بر این مناطق، خیابان های امامزاده ابراهیم و آذر نیز که از مناطق تاریخی قم هستند، به دلیل عدم دسترسی و عدم حمایت مالی در معرض آسیب های حاشیه نشینی قرار دارند.

,

امرالهی اضافه کرد: همین مشکلات باعث شده تا ساکنان آن مناطق آنجا را تخلیه و به کارگران غیرایرانی اجاره دهند که این موجب شده تا آن محله ها به مناطق ساکنان غیرایرانی نشین تبدیل و دچار انزوای اجتماعی شوند که این نیز آرام آرام انزوای فیزیکی را هم به وجود خواهد آورد و همه ی اینها باعث می شوند که در هسته مرکزی شهر هم، آسیب های حاشیه نشینی پدیدار شوند.

,

کمبود اشتغال مهمترین مشکل شهر قم است

, کمبود اشتغال مهمترین مشکل شهر قم است,

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مهمترین آسیب های اجتماعی در قم گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل در شهر قم با توجه به نوسانات اقتصادی در کل کشور، کمبود اشتغال است که این نیز آسیب های اجتماعی فراوانی از جمله طلاق، بیکاری و... را افزایش می دهد.

,

وی تصریح کرد: لذا بهتر است برای کاهش این معضل در حوزه اقتصاد شهری قبل از اجرای طرح های عمرانی یک ارزیابی اجتماعی و اقتصادی صورت بگیرد تا مشکلاتی را با خود به همراه نیاورد.

,

امرالهی افزود: به عنوان مثال؛ درست است که ساخت یک تقاطع غیر همسطح در یک محدوه باعث روان سازی ترافیک در شهر می شود، اما نباید این طرح موجب شود تا تجاری های یک خیابان از کار بیفتد.

,

وی ادامه داد: درواقع باید یک محدوده ترافیکی را به شکلی توسعه دهیم که بخش های دیگر را دچار آسیب نکند. به عنوان نمونه؛ خیابان سیدالشهدا در بحث ساماندهی ورودی جعفریه به بن بست تبدیل می شد و این باعث می شد تا آن خیابان کارکرد اقتصادی خودش را از دست بدهد که اگر این طرح اجرایی می شد، طبیعتا بیکاری و رکود اقتصادی در شهر بیشتر می شد.

,

عضو شورای اسلامی شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: اما این موضوع در اداره طراحی باز نگری شد و طرح به گونه ای تغییر کرد که آن خیابان دچار این مشکل و محرومیت نشود و از طرفی دیگر دسترسی مناسبی هم داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه