اخبار داغ

بازار پر رونق ارز؛

سپرده‌گذاران بانک‌ها سرمایه خود را از ریال به دلار و یور تبدیل می‌کنند

سپرده‌گذاران بانک‌ها سرمایه خود را از ریال به دلار و یور تبدیل می‌کنند
ناآرامی‌های اخیر بازار ارز سبب شده تا سپرده‌گذاران بانک‌ها پول خود را خارج کنند و با تبدیل آن به ارز (عمدتا دلار و یورو) ارزش دارای خود را بالا ببرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، طی روزهای اخیر افزایش نرخ دلار و در پی آن بالا رفتن قیمت طلا سبب ایجاد یک التهاب در بین مردم شده است. گزارشات میدانی حاکی از بالا رفتن عطش خرید دلار و طلا را در بازار می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

قیمت دلار در اوایل سال جاری حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در طول این نه ماه به طور تقریبا ثابت یا با شیب بسیار ملایم در نوسان بود اما به یکباره از  ابتدای بهمن دلار با افزایش ۱۰۰۰ تومانی مواجه شد و همچنان در حال افزایش است.

درحالی قیمت طلا در ایران پس از افزایش دلار بالا گرفت که در هفته‌های اخیر قیمت طلا در بازار جهانی در حال کاهش است. فروشندگان لوازم خانگی و دیجیتال گوی منتظر افزایش قیمت طلا بودند که بلافاصله قیمت محصولات خود را ۲۰ الی ۳۰ برابر افزایش دهند.

طی گزارشات میدانی خبرنگار ما از مراکز خرید محصولات دیجیتال اعم از گوشی تلفن همراه، لبتاب، کامپیوتر، لوازم خانگی، خودرو و غیره نشان می‌دهد قیمت این محصولات به صورت باور نکردنی در حال صعود کردن است.

 

*یک شبه جنس سر به فلک کشید

به عنوان نمونه قیمت پایین‌ترین یخچال فریز ال جی طی یک روز از ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسید، همچنین یکی از مدل‌های تلویزیون سامسونگ از یکم تا سوم بهمن از ۲ میلیون ۸۰۰ به ۳ میلیون ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

طی تجربیات گذشته بعد کاهش نرخ ارز قیمت اجناس کاهش پیدا نکرده است بار دیگر به حالت قبل برنگشته است و مطمئنن بعد از آن‌که قیمت دلار پایین آمد مردم منتظر کاهش قیمت محصولات نیستند.

در همین اوضاع برخی از مغازه‌داران از این فرصت بهم ریختگی بازار استفاده کردند و قیمت کالای خود با افزایش ۴برابر به فروش می‌رسانند.

برخی از فعالان بازار علت افزایش قیمت دلار را کاهش توزیع دلار یا عدم توزیع به موقع بانک مرکزی می‌دانند آن‌ها ادعا می‌کنند بانک مرزی از حدود ۱۵ روز گذشته از توزیع دلار ارز در بازار خود داری کرده است.

 

*بانک مرکزی ارز به صرافی‌ها خود می‌دهد

علی قدمی یکی از صراف‌های خیابان فردوسی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، در مورد افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر گفت: از اوایل امسال قیمت دلار یا ثابت بود یا اینکه با نوسانات بسیار اندک بالا و پایین می‌شد تا اینکه بانک مرکزی با کاهش توزیع و تشویش در بازار باعث گران شدن دلار شد که در پی آن قیمت طلا نیز بالا رفت.

وی بیان داشت: تصمیم دولت بر آن است که دلار را تا نرخ ۵هزارتومان بالا ببرد و به نظر بنده سعی دارد تا طی سه سال آینده نرخ ارز را به نرخ واقعی یعنی ۱۲هزارتومان نزدیک کند.

این فعال بازار ارز خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد تا پایان سال دلار تا قیمت۵ هزارتومان خواهد رسید که به سبب آن مطمئنن اجناس در شب عید گران خواهد شد.

قدمی ادامه داد: بانک مرکزی در حال حاضر تنها به چند صرافی بزرگ که دارای رانت دولتی هستند ارز بیشتری می‌دهد و به مابقی در طول روز یک سقف معینی توزیع می‌کند.

وی اذعان داشت: مشخص نبودن نرخ دلار و یورو سبب شده هر صرافی قیمت دلخواه خود را بر روئی تابلو بزند، به همین دلیل است که در هر صرافی نرخ ارز متفاوت است.

او این شرایط را برای صرافی‌ها نامناسب می‌داند و در این خصوص تصریح می‌کند: این شرایط در داز مدت نه تنها به سود صرافی‌ها نیست بلکه یکی از عامل‌های رکود در این بازار را فراهم می‌کند و باید اعلام کرد که تنها دلالان هستند که در همه زمان‌ها سود خود را خواهند برد.

 

*دلایل شنیدنی مسئولان

 امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ایران یکی از افرادی بود که دلیل بالا رفتن دلار را رسیدن دولت به تک نرخی ارز عنوان کرد و گفته: برنامه این است که دولت نرخ دلار را نهایتا به ۵۰۰۰ تومان برساند تا آن را تک نرخی کند. البته فاصله گرفتن نرخ آزاد ارز از نرخ دولتی آن، شرایط را برای تحقق این خواسته مشکل خواهد کرد.

همچنین هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه سال ۹۷ را دلیل افزایش نرخ ارز توسط دولت می‌داند و در این باره می‌گوید: “نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۱۳۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

دکتر روحانی رئیس جمهور، روزه دوشنبه در گفت‌وگو با مردم افزایش دلار جهت تامین کسر بودجه را تکذیب کرد و گفت: هیچ وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارجش را تأمین کند. پیش‌ ‌بینی‌های بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قیمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحی می‌کنیم لذا به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچگاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه نیست.

همچنین روحانی در این باره اظهار کرد: دلار باید پایین‌تر از این بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ببینید در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم. هیچ‌کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولاً انجام می‌گیرد. کسی اسکناس دست نمی‌گیرد.

بی‌سامان بودن بازار ارز این روزها بسیاری از افراد را وسوسه کرده تا با اندوخته کم خود دست به خرید ارز بزنند تا از این بازار آشفته بتوانند سودی را به جیب بزنند. خرید و فروش ارز طی این چند روز به یکی از سرمایه‌گذاری‌های بی‌دغدغه تبدیل شده که خود عاملی برای عدم ثبات این بازار به حساب می‌آید.

 

*سئوال از خودمان

برآودی که از سخنان نمایندگان مجلس می‌شود این است که دولت عامل اصلی بالا بردن نرخ ارز در روزهای اخیر است اما سوال این جاست که چرا دولت به یکباره در حال افزایش است؟ چرا بالافاصله بعد از اتمام اعتراضات مردم افزایش دلار صورت گرفت؟ چرا با وجود اوضاع نا بسامان اقتصادی و مضاعف شدن فشار بر مردم دولت اقدامی در جهت کاهش نرخ ارز انجام نمی‌دهد؟

 بررسی‌های صورت گرفته خبرنگار ما از بازار صرافی‌ها در خیابان فردوسی و همچنین ۱۵ خرداد نشان می‌دهد که برخی از افراد سرمایه‌دار با تشویش اذهان عمومی درصدد بالا نگه داشتن قیمت ارز با افزایش تقاضای خرید هستند.

این افراد که معمولا دلالال‌های بازار ارز تهران هستند با استخدام اشخاص و فرستادن آن در بین مردمی که برای خرید ارز اقدام می‌کنند آن‌ها را تحریک به خرید بیشتر ارز و همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند.

ایجاد شرایط نابسامان در بازار ارز توسط توزیع کنندگان آن سبب فعال شدن دلالان این حوزه می‌شود تا بتوانند حداکثر سود خود را از این آب گل‌آلود بگیرند.

 بانک مرکزی و دولت، بزرگترین عرضه کنندگان ارز در بازار  ایران به شمار می‌روند به همین خاطر این دولت است که می‌تواند بازار را کنترل کند و به هر سمتی که می‌خواهد آن را سوق دهد.

 

*افزایش دلار پول‌ها را از بانک خارج کرد

یکی از کارمندان بانک‌های دولتی در این خصوص به خبرنگار تهران نیوز، گفت: ناآرامی‌های اخیر سبب شده تا سپرده‌گذاران  این بانک پول خود را خارج کنند و با تبدیل آن به ارز (عمدتا دلار و یورو) ارزش دارای خود را بالا ببرند.

این کارمند با بیان اینکه ارزش ریال روز به روز در حال افت کردن است، افزود: شاید بسیاری از افراد این تصور را دارند که ارزش دلار یا یورو در حال افزایش است این در حالی است که این افت ارزش ریال است که خود را به این شکل نشان می‌دهد.

وی می‌گوید: طبق گفته‌های دوستان خودم در بانک‌های دیگر، وضعیت آن‌ها هم به این شکل است و سپرده‌گذاران پول خود را از بانک خارج کردند.ادامه این روند به هیچ وجه به نفع بانک‌ها نیست.

 

*دلار نخرید

سیف دوشنبه ۲ بهمن از کاهش قیمت ارز در دو ماه پایانی سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را کنترل می‌کند. این سخنان در حالی بیان شد که قیمت دلار در روزهای گذشته از مرز ۴۷۰۰ تومان نیز عبور کرد.

همچنین سیف راه‌حل کاهش قیمت ارز را نخریدن مردم دانست و اعلام کرد: مردم دلار نخرند تا قیمت آن کاهش پیدا کند.

همچنین شنیده می‌شود یک مقام مسئول در بانک مرکزی بدون اینکه نامی از وی در رسانه‌ها منتشر شود ادعا می‌کند بانک مرکزی در روزهای اخیر ارز در بازار توزیع نکرده است.

او می‌گوید: ممکن است بانک مرکزی «در یک روز در هفته اصلا عرضه‌ای انجام ندهد تا واکنش بازار را ارزیابی کنند».

سیف دوشنبه (دوم بهمن/ ۲۲ ژانویه) گفته است: “سرمایه‌گذاری در ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد.”

 

*دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است

در همین رابطه با کمال خردمند کارشناس امور بانکداری اعتقاد دارد که دولت به منظور تک نرخی کردن ارز در تلاش برای افزایش قیمت دلار تا سقف ۵هزار تومان است.

خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز اظهار کرد: دولت از اوایل فعالیت خود در تلاش بود تا نرخ ارز را تک رقمی کند، به همین منظور با کاهش توزیع ارز در بازار در حال رسیدن به این هدف است.

وی تامین بودجه سال۹۷ را دلایل قانع کننده‌ای برای افزایش نرخ ارز ندانست و در همین خصوص بیان کرد: نحوی تامین بودجه سال ۹۷ در لایحه دولت به مجلس مشخص است و بنده فکر نمی‌کنم که مجلس تایید کرده باشد دولت برای تامین بودجه یا جبران کسری حق دارد دلار را افزایش دهد.

خردمند افزود: یکسان سازی نرخ ارز در شرایطی که تورم تک رقمی است  می‌تواند دلیل دیگری از افزایش قیمت ارز باشد، اما همه معتقد هستند هنوز کشور کشش یکسان سازی نرخ ارز را در این شرایط ندارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط برای تک نرخی کردن ارز فراهم نیست، چرا که هنوز فاصله زیادی بین نرخ دولتی و آزاد در بازار مشاهده می‌شود علاوه بر آن به دلیل وضعیت نابسامان معیشت مردم هر گونه تلاش برای یکسان سازی ارز به ضرر مردم دهک‌های متوسط به پایین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت دو ماه قبل از عید اقدام به عدم توزیع ارز در بازار به منظور تک نرخی کردن ارز کرد؟ گفت: در این خصوص جوابی ندارم، شاید به خاطر تامین عیدی کارکنان.

 

*نظر تجار

تجار و صادر کنندگان اما نظر دیگر در خصوص بالا رفتن نرخ ارز دارند. برخی از آن‌ها بر این باور هستند که خروج ارز از کشور بیش از ورد آن است.

به گفته آن‌ها دولت نتوانسته پول فروش نفت خود را از کشورهای نظیر چین و هند بگیرد و همین عامل سبب شده تا طی ماه‌های اخیر با کمبود ارز مواجه شود و از توزیع آن در بازار خودداری کند.

همچنین به گفته آن‌ها واردات در از اوایل امسال رشد بسیار زیادی به خود گرفته، به همین منظور خروج ارز نیز بیشتر از ورد آن است.

براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی در حالیکه صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماه نخست کمتر شده، حجم واردات ۱۸ درصد افزایش یافته است که به معنای افزایش فشار بر منابع ارزی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تشکیل کمیته ای برای رصد تحولات بازار ارز گفت:پیش بینی می‌شود، قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.

این درحالی است که آنچه در بازار مشاهده می‌شود تنها افزایش یا ثابت ماندن قیمت ارز است.

سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: دولت از افزایش نرخ ارز هیچ نفعی نمی‌برد و منافع ملی و اقتصادکشور از همه چیز مهم‌تر است.

افزایش دلار به هر دلایلی که باشد کارشناسان اعتقاد دارند تنها راه کنترل این نوسانات وکاهش نرخ ارز توزیع دلار در بازار است. که هنوز در این خصوص اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته که می‌تواند به چند دلایلی همچون کمبود ارز، عدم توزیع تا بالا رفتن قیمت دلار به ۵ هزارتومان و یا اینکه برای دولت معیشت مردم مهم نیست و تنها به فکر منفعت خود می‌باشد.

 کارشناسان اعتقاد دارند بازارسازی برای مدیریت نوسانات باید از لحاظ دیپلماسی ارتباطی، اقتصادی و بانکی قوی‌تر عمل کند و در غیر این صورت این اوضاع هر از چندگاهی رخ می‌دهد.

در صورت عدم اقدام به موقع دولت نه تنها مردم بلکه بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به شدت درچار زیان می‌شوند. در ماه‌های پایانی سال ۹۶ مردم انتظار گران شدن اجناس را در این وضعیت سخت معیشتی ندارند امیدواریم دولت اقدامی در جهت ثابت ماندن قیمت اجناس بکند و اجازه بالا رفتن آن را در این ماه‌های پایانی سال ندهد.

انتهای پیام/*

,

قیمت دلار در اوایل سال جاری حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در طول این نه ماه به طور تقریبا ثابت یا با شیب بسیار ملایم در نوسان بود اما به یکباره از  ابتدای بهمن دلار با افزایش ۱۰۰۰ تومانی مواجه شد و همچنان در حال افزایش است.

,

درحالی قیمت طلا در ایران پس از افزایش دلار بالا گرفت که در هفته‌های اخیر قیمت طلا در بازار جهانی در حال کاهش است. فروشندگان لوازم خانگی و دیجیتال گوی منتظر افزایش قیمت طلا بودند که بلافاصله قیمت محصولات خود را ۲۰ الی ۳۰ برابر افزایش دهند.

,

طی گزارشات میدانی خبرنگار ما از مراکز خرید محصولات دیجیتال اعم از گوشی تلفن همراه، لبتاب، کامپیوتر، لوازم خانگی، خودرو و غیره نشان می‌دهد قیمت این محصولات به صورت باور نکردنی در حال صعود کردن است.

,

 

,

*یک شبه جنس سر به فلک کشید

, *یک شبه جنس سر به فلک کشید, *یک شبه جنس سر به فلک کشید,

به عنوان نمونه قیمت پایین‌ترین یخچال فریز ال جی طی یک روز از ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان به ۶ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسید، همچنین یکی از مدل‌های تلویزیون سامسونگ از یکم تا سوم بهمن از ۲ میلیون ۸۰۰ به ۳ میلیون ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

,

طی تجربیات گذشته بعد کاهش نرخ ارز قیمت اجناس کاهش پیدا نکرده است بار دیگر به حالت قبل برنگشته است و مطمئنن بعد از آن‌که قیمت دلار پایین آمد مردم منتظر کاهش قیمت محصولات نیستند.

,

در همین اوضاع برخی از مغازه‌داران از این فرصت بهم ریختگی بازار استفاده کردند و قیمت کالای خود با افزایش ۴برابر به فروش می‌رسانند.

,

برخی از فعالان بازار علت افزایش قیمت دلار را کاهش توزیع دلار یا عدم توزیع به موقع بانک مرکزی می‌دانند آن‌ها ادعا می‌کنند بانک مرزی از حدود ۱۵ روز گذشته از توزیع دلار ارز در بازار خود داری کرده است.

,

 

,

*بانک مرکزی ارز به صرافی‌ها خود می‌دهد

, *بانک مرکزی ارز به صرافی‌ها خود می‌دهد, *بانک مرکزی ارز به صرافی‌ها خود می‌دهد,

علی قدمی یکی از صراف‌های خیابان فردوسی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، در مورد افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر گفت: از اوایل امسال قیمت دلار یا ثابت بود یا اینکه با نوسانات بسیار اندک بالا و پایین می‌شد تا اینکه بانک مرکزی با کاهش توزیع و تشویش در بازار باعث گران شدن دلار شد که در پی آن قیمت طلا نیز بالا رفت.

, شبکه خبری تهران نیوز،, شبکه خبری تهران نیوز,

وی بیان داشت: تصمیم دولت بر آن است که دلار را تا نرخ ۵هزارتومان بالا ببرد و به نظر بنده سعی دارد تا طی سه سال آینده نرخ ارز را به نرخ واقعی یعنی ۱۲هزارتومان نزدیک کند.

,

این فعال بازار ارز خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد تا پایان سال دلار تا قیمت۵ هزارتومان خواهد رسید که به سبب آن مطمئنن اجناس در شب عید گران خواهد شد.

,

قدمی ادامه داد: بانک مرکزی در حال حاضر تنها به چند صرافی بزرگ که دارای رانت دولتی هستند ارز بیشتری می‌دهد و به مابقی در طول روز یک سقف معینی توزیع می‌کند.

,

وی اذعان داشت: مشخص نبودن نرخ دلار و یورو سبب شده هر صرافی قیمت دلخواه خود را بر روئی تابلو بزند، به همین دلیل است که در هر صرافی نرخ ارز متفاوت است.

,

او این شرایط را برای صرافی‌ها نامناسب می‌داند و در این خصوص تصریح می‌کند: این شرایط در داز مدت نه تنها به سود صرافی‌ها نیست بلکه یکی از عامل‌های رکود در این بازار را فراهم می‌کند و باید اعلام کرد که تنها دلالان هستند که در همه زمان‌ها سود خود را خواهند برد.

,

 

,

*دلایل شنیدنی مسئولان

, *دلایل شنیدنی مسئولان, *دلایل شنیدنی مسئولان,

 امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس ایران یکی از افرادی بود که دلیل بالا رفتن دلار را رسیدن دولت به تک نرخی ارز عنوان کرد و گفته: برنامه این است که دولت نرخ دلار را نهایتا به ۵۰۰۰ تومان برساند تا آن را تک نرخی کند. البته فاصله گرفتن نرخ آزاد ارز از نرخ دولتی آن، شرایط را برای تحقق این خواسته مشکل خواهد کرد.

,

همچنین هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه سال ۹۷ را دلیل افزایش نرخ ارز توسط دولت می‌داند و در این باره می‌گوید: “نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال ۱۳۹۶، ۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

,

دکتر روحانی رئیس جمهور، روزه دوشنبه در گفت‌وگو با مردم افزایش دلار جهت تامین کسر بودجه را تکذیب کرد و گفت: هیچ وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارجش را تأمین کند. پیش‌ ‌بینی‌های بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قیمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحی می‌کنیم لذا به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچگاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه نیست.

,

همچنین روحانی در این باره اظهار کرد: دلار باید پایین‌تر از این بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ببینید در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم. هیچ‌کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولاً انجام می‌گیرد. کسی اسکناس دست نمی‌گیرد.

,

بی‌سامان بودن بازار ارز این روزها بسیاری از افراد را وسوسه کرده تا با اندوخته کم خود دست به خرید ارز بزنند تا از این بازار آشفته بتوانند سودی را به جیب بزنند. خرید و فروش ارز طی این چند روز به یکی از سرمایه‌گذاری‌های بی‌دغدغه تبدیل شده که خود عاملی برای عدم ثبات این بازار به حساب می‌آید.

,

 

,

*سئوال از خودمان

, *سئوال از خودمان, *سئوال از خودمان,

برآودی که از سخنان نمایندگان مجلس می‌شود این است که دولت عامل اصلی بالا بردن نرخ ارز در روزهای اخیر است اما سوال این جاست که چرا دولت به یکباره در حال افزایش است؟ چرا بالافاصله بعد از اتمام اعتراضات مردم افزایش دلار صورت گرفت؟ چرا با وجود اوضاع نا بسامان اقتصادی و مضاعف شدن فشار بر مردم دولت اقدامی در جهت کاهش نرخ ارز انجام نمی‌دهد؟

,

 بررسی‌های صورت گرفته خبرنگار ما از بازار صرافی‌ها در خیابان فردوسی و همچنین ۱۵ خرداد نشان می‌دهد که برخی از افراد سرمایه‌دار با تشویش اذهان عمومی درصدد بالا نگه داشتن قیمت ارز با افزایش تقاضای خرید هستند.

,

این افراد که معمولا دلالال‌های بازار ارز تهران هستند با استخدام اشخاص و فرستادن آن در بین مردمی که برای خرید ارز اقدام می‌کنند آن‌ها را تحریک به خرید بیشتر ارز و همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند.

,

ایجاد شرایط نابسامان در بازار ارز توسط توزیع کنندگان آن سبب فعال شدن دلالان این حوزه می‌شود تا بتوانند حداکثر سود خود را از این آب گل‌آلود بگیرند.

,

 بانک مرکزی و دولت، بزرگترین عرضه کنندگان ارز در بازار  ایران به شمار می‌روند به همین خاطر این دولت است که می‌تواند بازار را کنترل کند و به هر سمتی که می‌خواهد آن را سوق دهد.

,

 

,

*افزایش دلار پول‌ها را از بانک خارج کرد

, *افزایش دلار پول‌ها را از بانک خارج کرد, *افزایش دلار پول‌ها را از بانک خارج کرد,

یکی از کارمندان بانک‌های دولتی در این خصوص به خبرنگار تهران نیوز، گفت: ناآرامی‌های اخیر سبب شده تا سپرده‌گذاران  این بانک پول خود را خارج کنند و با تبدیل آن به ارز (عمدتا دلار و یورو) ارزش دارای خود را بالا ببرند.

,  تهران نیوز،, تهران نیوز,

این کارمند با بیان اینکه ارزش ریال روز به روز در حال افت کردن است، افزود: شاید بسیاری از افراد این تصور را دارند که ارزش دلار یا یورو در حال افزایش است این در حالی است که این افت ارزش ریال است که خود را به این شکل نشان می‌دهد.

,

وی می‌گوید: طبق گفته‌های دوستان خودم در بانک‌های دیگر، وضعیت آن‌ها هم به این شکل است و سپرده‌گذاران پول خود را از بانک خارج کردند.ادامه این روند به هیچ وجه به نفع بانک‌ها نیست.

,

 

,

*دلار نخرید

,

سیف دوشنبه ۲ بهمن از کاهش قیمت ارز در دو ماه پایانی سال خبر داد و گفت: بانک مرکزی نوسانات بازار ارز را کنترل می‌کند. این سخنان در حالی بیان شد که قیمت دلار در روزهای گذشته از مرز ۴۷۰۰ تومان نیز عبور کرد.

,

همچنین سیف راه‌حل کاهش قیمت ارز را نخریدن مردم دانست و اعلام کرد: مردم دلار نخرند تا قیمت آن کاهش پیدا کند.

,

همچنین شنیده می‌شود یک مقام مسئول در بانک مرکزی بدون اینکه نامی از وی در رسانه‌ها منتشر شود ادعا می‌کند بانک مرکزی در روزهای اخیر ارز در بازار توزیع نکرده است.

,

او می‌گوید: ممکن است بانک مرکزی «در یک روز در هفته اصلا عرضه‌ای انجام ندهد تا واکنش بازار را ارزیابی کنند».

,

سیف دوشنبه (دوم بهمن/ ۲۲ ژانویه) گفته است: “سرمایه‌گذاری در ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد.”

,

 

,

*دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است

, *دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است, *دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است,

در همین رابطه با کمال خردمند کارشناس امور بانکداری اعتقاد دارد که دولت به منظور تک نرخی کردن ارز در تلاش برای افزایش قیمت دلار تا سقف ۵هزار تومان است.

,

خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز اظهار کرد: دولت از اوایل فعالیت خود در تلاش بود تا نرخ ارز را تک رقمی کند، به همین منظور با کاهش توزیع ارز در بازار در حال رسیدن به این هدف است.

, تهران نیوز,

وی تامین بودجه سال۹۷ را دلایل قانع کننده‌ای برای افزایش نرخ ارز ندانست و در همین خصوص بیان کرد: نحوی تامین بودجه سال ۹۷ در لایحه دولت به مجلس مشخص است و بنده فکر نمی‌کنم که مجلس تایید کرده باشد دولت برای تامین بودجه یا جبران کسری حق دارد دلار را افزایش دهد.

,

خردمند افزود: یکسان سازی نرخ ارز در شرایطی که تورم تک رقمی است  می‌تواند دلیل دیگری از افزایش قیمت ارز باشد، اما همه معتقد هستند هنوز کشور کشش یکسان سازی نرخ ارز را در این شرایط ندارد.

,

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط برای تک نرخی کردن ارز فراهم نیست، چرا که هنوز فاصله زیادی بین نرخ دولتی و آزاد در بازار مشاهده می‌شود علاوه بر آن به دلیل وضعیت نابسامان معیشت مردم هر گونه تلاش برای یکسان سازی ارز به ضرر مردم دهک‌های متوسط به پایین می‌شود.

,

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت دو ماه قبل از عید اقدام به عدم توزیع ارز در بازار به منظور تک نرخی کردن ارز کرد؟ گفت: در این خصوص جوابی ندارم، شاید به خاطر تامین عیدی کارکنان.

,

 

,

*نظر تجار

, *نظر تجار, *نظر تجار,

تجار و صادر کنندگان اما نظر دیگر در خصوص بالا رفتن نرخ ارز دارند. برخی از آن‌ها بر این باور هستند که خروج ارز از کشور بیش از ورد آن است.

,

به گفته آن‌ها دولت نتوانسته پول فروش نفت خود را از کشورهای نظیر چین و هند بگیرد و همین عامل سبب شده تا طی ماه‌های اخیر با کمبود ارز مواجه شود و از توزیع آن در بازار خودداری کند.

,

همچنین به گفته آن‌ها واردات در از اوایل امسال رشد بسیار زیادی به خود گرفته، به همین منظور خروج ارز نیز بیشتر از ورد آن است.

,

براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی در حالیکه صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماه نخست کمتر شده، حجم واردات ۱۸ درصد افزایش یافته است که به معنای افزایش فشار بر منابع ارزی است.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تشکیل کمیته ای برای رصد تحولات بازار ارز گفت:پیش بینی می‌شود، قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.

,

این درحالی است که آنچه در بازار مشاهده می‌شود تنها افزایش یا ثابت ماندن قیمت ارز است.

,

سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: دولت از افزایش نرخ ارز هیچ نفعی نمی‌برد و منافع ملی و اقتصادکشور از همه چیز مهم‌تر است.

,

افزایش دلار به هر دلایلی که باشد کارشناسان اعتقاد دارند تنها راه کنترل این نوسانات وکاهش نرخ ارز توزیع دلار در بازار است. که هنوز در این خصوص اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته که می‌تواند به چند دلایلی همچون کمبود ارز، عدم توزیع تا بالا رفتن قیمت دلار به ۵ هزارتومان و یا اینکه برای دولت معیشت مردم مهم نیست و تنها به فکر منفعت خود می‌باشد.

,

 کارشناسان اعتقاد دارند بازارسازی برای مدیریت نوسانات باید از لحاظ دیپلماسی ارتباطی، اقتصادی و بانکی قوی‌تر عمل کند و در غیر این صورت این اوضاع هر از چندگاهی رخ می‌دهد.

,

در صورت عدم اقدام به موقع دولت نه تنها مردم بلکه بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به شدت درچار زیان می‌شوند. در ماه‌های پایانی سال ۹۶ مردم انتظار گران شدن اجناس را در این وضعیت سخت معیشتی ندارند امیدواریم دولت اقدامی در جهت ثابت ماندن قیمت اجناس بکند و اجازه بالا رفتن آن را در این ماه‌های پایانی سال ندهد.

,

انتهای پیام/*

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه