اخبار داغ

گزارشی از رشد چشمگیر اعتیاد در جنوب شرق کشور؛

سفر کاری به چابهار آغازی بر پایان تلخ زندگی شهروند راسکی/داروهای مخدر عامل اعتیاد بیش از90درصدکودکان سربازی

سفر کاری به چابهار آغازی بر پایان تلخ زندگی شهروند راسکی/داروهای مخدر عامل اعتیاد بیش از90درصدکودکان سربازی
صنعتی و سنتی،دو واژه خانمان سوزی بوده که این روزها به مهمترین معضل اجتماعی و بلای جان پیر،جوان، زن و مرد در استان سیستان و بلوچستان به خصوص شهرستان هایی چون سرباز و قصرقند تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پاپایا، اگر نگاهی به خانواده، اطرافیان و همسایه های خود بی اندازیم بی شک حداقل یک نفر را می توانید پیدا کنید که در دام اعتیاد گرفتار شده و علاوه بر او خانواده و اطرافیان وی نیز در آتش این بلای خانمان سوز در حال سوختن هستند، در واقع اعتیاد یکی از مهمترین بحران های قرن حاضر برای تمامی کشورهای جهان به خصوص ایران است که دیگر برای بسیاری از ما عادی شده و آن را به عنوان جزء جدایی نشدنی از زندگی خود می دانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاپایا,

یکی از دلایلی که میتواند در این عادی شدن این بحران جهانی در زندگی ایرانیان نقش داشته باشد گسترش روزافزون آن در جامعه و یا حتی ناامیدی ما از مبارزه‌ درست و مؤثر با این بحران بین المللی و مخرب است، به معنای واقعی اعتیاد را می توان به حویانی درنده تشبیه کرد که هر روز تعداد زیادی از همنوعان ما را به کام خود فرو برده و زندگی تعداد بی شماری را نیز نابود می کند.

,

در گذشته اعتیاد را به نام بیماری شهری نیز می شناختند اما امروزه این بلای خانمان سوز پا را فراتر گذاشته و به روستاهای کشور نیز وارد شده به گونه ای که تنها در شهرستان سرباز، اعتیاد به مهمترین معضل اجتماعی و عامل اصلی بسیاری از جرایم تبدیل شده است.

,

اعتیاد در سیستان و بلوچستان به دلیل برخی مسائل همچون هم مرز بودن با بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان یعنی افغانستان و مرزهای طولانی با دوکشور پاکستان و افغانستان که هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارند روز به روز در حال گسترش بوده و تعداد بسیاری از جوانان و نوجوانان این استان محروم رو در کام خود فرو می برد به گونه ای که دیگر در حاشیه هر شهر و روستای این استان محلی برای مصرف آزادانه مواد مخدر تشکیل شده و معتادان از زن و مرد کودک و بزرگسال هر روز برای مصرف مواد مخدر در این مناطق حاضر شده و زندگی شیرین خود را خاکستر می کنند.

,

 

,

کودکان آسیب پذیرترین قشر در برابر اعتیاد

, کودکان آسیب پذیرترین قشر در برابر اعتیاد,

در همین رابطه یکی از معتادین شهر راسک در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اینکه بیش از 10سال است که در دام اعتیاد گرفتار شده است، اظهار کرد: اواخر اسفند ماه 85 بود که به همراه چند تن از دوستان به چابهار سفر کردیم تا آغازین روزهای سال نو را در کنار دریای چابهار به خرید و فروش اجناسی چون عینک و کلاه حصیری مشغول شویم.

, پاپایا,

وی با بیان این مطلب که در آن زمان تنها 15سال سن داشته است، افزود: من کوچکترین فرد حاضر در آن جمع بودم و هر شب پس از پایان کار در چادری که کنار ساحل برپاکرده بودیم جمع می شدیم تا استراحت کنیم، در آن حال سه تن از دوستانم به صورت تفریحی تریاک مصرف میکردند و منو یکی دیگر از حاضران تنها به جمع آنان نگاه می کردیم.

,

محمد حنیف بیان کرد: از همان شب اول به دلیل فضای بسته چادر بخش زیادی از دود حاصل از مصرف مواد مخدر توسط دوستانم به ریه های ما نیز وارد شده و احساس سرخوشی و رفع خستگی به ما دست داد که با گذشت یک هفته از عید نوروز کم کم احساس کردم تنها نشستن در آن جمع نمی توان آن حس روزهای اول را در من ایجاد کند پس به دعوت دوستانم برای اولین بار مواد مخدر مصرف کردم.

,

وی با تاکید بر اینکه تاابد از کرده خود پشیمان هستم، گفت: حال که 10 سال از آن زمان میگذرد نه تنها از مصرف تریاک به شیشه روی آورده ام بلکه هیچ یک از دردهایم دوا نشده که هیچ به آنها افزوده هم شده است.

,

این شهروند راسکی اذعان داشت: تهیه آسان مواد مخدر و در دسترس بودن آن یکی از مهمترین دلایل گسترش اعتیاد در سیستان و بلوچستان است به گونه ای که تنها در همین نقطه میتوانید معتادین دوازده 13ساله ای را ببیند که هنوز پشت لب آنها سبز نشده اما گرفتار شیشه و کراک هستند.

,

محمد حنیف با اشاره به اینکه بیش از نود درصد کودکان در این شهرستان به دلیل مصرف داروهای مخدر معتاد می شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه چیزی که این روزها در شهرستان سرباز و به صورت کلی در جنوب سیستان و بلوچستان شایع شده گسترش روز افزون کودکان معتادی است که اعتیاد آنها از مصرف متادون و ترامادول شروع شده است.

,

وی در پایان با تاکید بر اینکه میتوانید متادون و ترامادول را از هر عطاری شهر راسک تهیه کنید، تصریح کرد: تاوقتی داروهای مخدر به این راحتی در دسترس عموم باشند و مواد مخدر به راحتی در هر نقطه ای از شهرها و روستاها به فروش برسد نمی توان انتظار داشت که جلوی این معضل گرفته شود و از جمعیت معتادین کشور کاسته شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه