اخبار داغ

دستاوردهای 39 ساله انقلاب اسلامی در شهرستان پارس آباد مغان + عکس

دستاوردهای 39 ساله انقلاب اسلامی در شهرستان پارس آباد مغان + عکس
انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم بوده کـه دستاوردهای زیادی را در حوزه های مختلف در پارس آباد مغان به دنبال داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم بوده کـه دستاوردهای زیادی را در حوزه های مختلف به همراه داشته است. پارس آباد مغان نیز از این قایده مستثنی نبوده و این شهرستان در این مدت شاهد تحولاتی شگرف در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی، عمرانی و زیربنایی، فرهنگی، اقتصادی و پزشکی و سلامت بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان, آران مغان, , آران مغان,

پارس آباد مغان که ب‍ه‌ ل‍ح‍‍اظ ت‍ق‍س‍ی‍م‍‍ات‌ ک‍ش‍ور‌ی‌ ق‍ب‍ل‌ ‌از ‌ان‍ق‍لاب‌ در حد یک بخش هم نبود به برکت ‌ان‍ق‍لاب‌ اسلامی در سال 1371 ب‍ه‌ ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌ارت‍ق‍‍ا یافت و علاوه بر شهرستان شدن پارس آباد، 3 روستای آن نیز به بخش تبدیل شدند که امروزه این بخشها بویژه اصلاندوز از همه لحاظ شرایط تبدیل شدن به یک شهرستان را دارد.

,

///

, ///,

پارس آباد مغان که ب‍‍الغ بر 200 ‌ه‍ز‌ار ن‍ف‍ر ج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ با بیش از 200 روس‍ت‍‍ا در خود جای داده است اولین ش‍‍ه‍ر پ‍رج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ اردبیل م‍ح‍س‍وب‌ م‍‍ی‌ ش‍ود که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با بهره مندی از ظرفیت های کم نظیر در بخشهای مختلف توانسته است به دستاوردهای بزرگی در حوزه کشاورزی از جمله خودکفایی در تولیدات گندم، بذر ذرت، سویا و کلزا، سورگوم و محصولات باغی و سردرختی جهش خیره کننده داشته باشد بگونه ای که این شهرستان امروزه به یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان و کشور تبدیل شده است.

,

اگر بخواهیم گوشه هایی از دستاوردهای بخش کشاورزی در پارس آباد مغان را به عنوان بخش کوچکی از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بررسی کنیم، می توانیم به پروژه ملی پایاب سد خداآفرین اشاره کنیم، طرحی که یکی از سرنوشت سازترین طرح‌های ملی و منطقه‌ای کشور است که با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های مهار و تنظیم آب های مرزی و شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی با عنایت مقام معظم رهبری و همت دولت در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار در حال اجرا است.

,

////

, ////,

طرح عظیمی که به گفته مسئولان، با اتمام آن 62 هزار هکتار از اراضی دیم و کم حاصلخیز در اراضی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان، به اراضی آبی تبدیل شده و برای 26 هزار نفر از بیکاران نیز فرصت اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

,

بدون شک بهره مندی 100 درصدی شهروندان پارس آبادی و همچنین بیشتر روستاهای این شهرستان از نعمت آب و برق، گاز، خدمات مخابرات و راههای مواصلاتی مناسب از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی تا به امروز است.

,

///

, ///,

هر چند محرومیت های قبل از انقلاب در شهرستان پارس آباد شاید به اندازه ای باشد که با وجود گذشت 39 سال از عمر انقلاب هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، اما به برکت همین انقلاب اسلامی تا کنون 247 روستا در شهرستان پارس آباد عملیات گاز رسانی انجام شده که در مقایسه با قبل انقلاب که شهرها حتی راه ارتباطی مناسبی نداشتند، بی سابقه بوده است.

,

راه اندازی شبکه های اطلاع رسانی و اتصال به بزرگراههای اطلاعاتی از جمله اینترنت از دیگر خدمات انقلاب اسلامی در روستاهای شهرستان پارس آباد است که علاوه بر اینکه در مراکز شهری مشترکان از خدمات اینترنت و شبکه های تلفن همراه بهره مند هستند، مخابرات این امکانات را در مراکز روستایی و شهرک صنعتی به مشترکان سرویس ارائه می دهد.

,

از لوله کشی آب شرب، گاز، برق، خدمات مخابراتی، دسترسی به راههای مواصلاتی مناسب، خانه بهداشت، شهرک صنعتی و ... در روستاها و مراکز شهری پارس آباد بگذریم، به ریشه کن شدن بی سوادی خواهیم رسید که تا قبل از انقلاب به طور میانگین 70 درصد مردم پارس‌آباد بیسواد و از سواد خواندن و نوشتن محروم بودند اما پس از پیروزی انقلاب با اجرای طرح مبارزه با بیسوادی، گام های بلندی در این راستا برداشته شد به طوری که 90 درصد مردم این شهرستان با سواد هستند.

,

////

, ////,

از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ب‍خ‍ش‌ ‌آم‍وزش‌ ‌ع‍‍ال‍‍ی‌ ‌که در پارس آباد بوضوح دیده می شود، تاسیس و فعالیت یک دانشکده دولتی، دانشگاه پیام نور، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده سماء، دو مرکز جامع علمی کاربردی1 و خانه کارگر می‌باشد. اما با توجه به ظرفیت‌های عظیم منطقه در حوزه کشاورزی ضرورت ارتقای دانشکده دولتی به دانشگاه کشاورزی انکار ناپذیر است.

,

در ب‍خ‍ش‌ حوزه ب‍‍ه‍د‌اش‍ت‌ و درم‍‍ان‌ قبل از انقلاب ت‍ن‍‍ه‍‍ا یک یا دو درمانگاه در‌ پارس آباد وج‍ود د‌اش‍ت‌، ‌ام‍‍ا پس از پیروزی انقلاب اسلامی اک‍ن‍ون‌ دو ب‍ی‍م‍‍ارس‍ت‍‍ان‌، 12 م‍رک‍ز جامعه خدمات سلامت ب‍‍ه‍د‌اش‍ت ، 8 پایگاه 115 اورژانس پیش بیمارستانی شهری ، 57 خانه بهداشت روستایی و در این شهرستان ب‍ه‌ م‍ردم‌ خ‍دم‍‍ات‌ ‌ار‌ائه‌ م‍‍ی‌ د‌ه‍ند.

,

بیمارستان 160 تختخوابی شهدای پارس آباد مغان که هم اکنون عملیات سیویل آن به پایان رسیده و تجهیزات چهارگانه نیز در حال نصب است، یکی از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت دولت بعد از گذشت 39 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در شهرستان پارس آباد که با افتتاح آن بخش زیادی از مشکلات مردم منطقه رفع خواهد شد.

, یکی از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت دولت بعد از گذشت 39 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در شهرستان پارس آباد که با افتتاح آن بخش زیادی از مشکلات مردم منطقه رفع خواهد شد., مهم ترین, سلامت,

////

, ////,

یکی دیگری از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در پارس آباد مغان، داشتن فرودگاه در این شهرستان مرزی است؛ هر چند این فرودگاه به عنوان قدیمی ترین فرودگاه استان اردبیل در سال 1352 تاسیس و مربوط به قبل انقلاب است که بیشتر برای کارکنان کشت و صنعت مغان و پارس و نشست و برخاست هواپیمایی با بدنه سبک و سمپاش تدارک دیده شده بود، اما بعد از انقلاب و طی سالهای اخیر با صرف هزینه ای بالغ بر 260 میلیارد ریال و با بازسازی ساختمان، دستگاه کمک ناوبری و افزایش طوی و پهنای باند نشست و برخاست برای فرود هواپیماهای بزرگ همچون فوکر 100 و هواپیماهای با بدنه متوسط که قابلیت جابجایی مسافران زیادی در منطقه را خواهند داشت، فراهم شد.

,

////

, ////,

این را هم بایستی اضافه کرد که فرودگاه پارس آباد مغان در سال 1381 از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان جدا و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور شد و سند آن بعد از چندین سال همزمان با سی پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به طور رسمی به نام شرکت فرودگاههای کشور انتقال یافت.

,

بدون تردید از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در کشور و از جمله در شهرستان پارس آباد احداث سالن های ورزشی چند منظوره برای اوقات فراغت جوانان و ورزش دوستان در این منطقه است.

,

////

, ////,

عوامل خدماتی شاید در مهاجرت روستاییان به شهرها یا بالعکس نقش داشته باشد اما توجه به اوقات فراغت و فراهم کردن محیط‌ های ورزشی از عوامل مهم دیگر در جلوگیری از مهاجرت‌ها محسوب می‌شود، موضوعی که پیش از انقلاب توجه اندکی به آن صورت گرفته بود اما پس از پیروزی انقلاب مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفت بطوری که حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه خدمات ورزشی در مراکز شهری و روستایی صورت گرفت و امروزه به عینه قابل مشاهد است که همگام با احداث سالن ورزشی در شهر این امر در مراکز روستایی نیز محقق شده است.

,

هر چند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهرستان پارس آباد در برخی حوزه ها از جمله صنعت گردشگری ظرفیت هایش مغفول و بخاطر مسائل و مشکلاتی هنوز توجه ویژه ای بدان ها نشده است که امیدواریم در سال های آتی با توجه جدی دولتمردان و مسئولین این شهرستان، پیشرفت ها و توسعه های روز افزون پارس آباد را در سایه همدلی و اتحاد مسئولان، شاهد باشیم.

,

گزارش: مرتضی بری

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه