اخبار داغ

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق :

طرح‌های روسیه و عربستان برای تصاحب بازار عراق/ بدهی‌های عراق را به شرط واگذاری پروژه‌های عمرانی می‌بخشند

طرح‌های روسیه و عربستان برای تصاحب بازار عراق/ بدهی‌های عراق را به شرط واگذاری پروژه‌های عمرانی می‌بخشند
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به طرح‌های اقتصادی روسیه و عربستان برای گرفتن بازار عراق گفت: نمی‌توانیم این بازار را مجانی حفظ کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد ارتباط تجاری ایران و عراق گفت: ظرفیت تجاری عراق بسیار زیاد است و برای ایران امکان مبادلات تجاری با این کشور تا 20 میلیارد دلار وجود دارد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری فارس,

رئیس اتاق ایران و عراق افزود: البته برای دستیابی به چنین رقمی باید همخوانی، هماهنگی، تدبیر و اولویت‌بندی داشته باشیم. 

,

وی با بیان اینکه با امن شدن شرایط این کشور حضور رقبای تجاری ایران در بازار عراق بیشتر می‌شود، گفت: مخصوصا اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی به اجرای پروژه‌های بازسازی و خدمات فنی و مهندسی در این کشور باز می‌گردد. 

,

آل اسحاق افزود: بطوریکه رقبای تجاری ایران برای گرفتن پروژه‌های فنی و مهندسی از عراق به دنبال دادن کمک‌های مالی به عراق هستند.

,

* بخش طلب 28 میلیارد دلاری برای تصاحب بازار عراق

,

رئیس اتاق ایران و عراق با اشاره به اینکه روسیه 28.2 میلیارد دلار از عراق طلبکار بود، بیان داشت: این کشور کل بدهی‌ها عراق را بخشیده به شرط اینکه عراق پروژه‌های اقتصاد خود را آنها واگذار کند. 

,

* اقدامات عربستان برای جلوگیری از واگذاری پروژه‌های اقتصادی به ایران

,

وی افزود: همچنین عربستان میلیاردها دلار برای تخصیص فایناس به پروژه‌های فنی و مهندسی در کشور عراق در نظر گرفته به شرط اینکه این پروژه‌ها به ایران واگذار نشود و یا اینکه واگذاری پروژه‌های فنی و مهندسی براساس اعمال نظر کشور عربستان باشد. 

,

آل اسحاق با بیان اینکه کشورهای مختلف با اهداف ویژه، اقدام به حمایت‌های ویژه از عراق می‌کنند، بیان داشت: اگرچه  مسئولین دولتی دو کشور به لحاظ امنیتی و سیاسی  با هم هماهنگ هستند اما باید بدانند که نگهداری این روابط احتیاج به توجه ویژه در حوزه اقتصاد دارد. 

,

وی با بیان اینکه برای نگه‌داشتن بازار عراق نیازمند رویکرد جدید اقتصادی هستیم، گفت: این رویکرد جدید هماهنگی، عزم، توجه و هزینه می‌خواهد در حالی که ما می‌خواهیم مجانی این قضیه طی شود و به اهداف اقتصادمان در بازار عراق دست یابیم. 

,

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق حجم تجارت ایران با عراق را حدود 8 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تراز تجاری ما با این کشور مثبت است و عمدتا کالاهای ایرانی به این کشور صادر می‌شود و آنها صادراتی به ایران ندارند. 

,

انتهای پیام/ 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه