اخبار داغ

جزئیات از حج تمتع ۹۷ و توافق ایران و عربستان

جزئیات از حج تمتع ۹۷ و توافق ایران و عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به حج ۹۷ گفت: توافق امسال سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران با مقامات حج و زیارت عربستان نسبت به توافق حج گذشته از امتیازات بیشتری برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت امروز در نشست مدیران این سازمان که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد اظهار کرد: توافق امسال سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران با مقامات حج و زیارت عربستان نسبت به توافق حج گذشته از امتیازات بیشتری برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در فرایند مذاکرات برای حج سال آتی موفق شدیم بستر و شرایط بهتری برای حضور حجاج فراهم کنیم.

,

رئیس سازمان حج و زیارت به رضایتمندی زائران و حجاج در حج گذشته اشاره کرد و گفت: حج گذشته برغم نگرانی‌های جدی که از قبل وجود داشت با لطف خدا به خوبی برگزار شد به گونه‌ای که در نهایت رضایت زائران بیت الله الحرام را در پی داشت و همه حجاج از آن ابراز رضایت کردند.

,

محمدی در باره عملیات اجرایی حج امسال هم گفت: در حال حاضر گروه اجاره مسکن و کارشناسان امور پرواز در عربستان به سر می‌برند و بزودی گروههای تغذیه و پزشکی نیز به آنان خواهند پیوست.

,

وی در ادامه گزارشی از فعالیت‌های زیربنایی سازمان در عراق و همچنین فعالیت گروههای غیر مجاز در عرصه عتبات ارائه کرد و خواستار حمایت بیشتر دولت و دستگاههای اجرایی برای رفع برخی مشکلات در این زمینه‌ها شد.

,

عزتمداری در حج مهمترین دستاورد امام خمینی در انقلاب اسلامی بود

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه حج در دوران قبل از انقلاب با حج بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست ، گفت: امام خمینی با انقلاب اسلامی توانستند این حج را به حجی با عزت و افتخار آفرین تبدیل کنند.

,

سید عباس صالحی تصریح کرد: امام خمینی(ره) اتفاقات جدیدی را در حوزه نظم دهی و بخشهای فرهنگی،سیاسی و اجتماعی حج بوجود آورد که استمرار آن در چهاردهه اخیر قابل مقایسه با حج قبل از انقلاب نیست.

,

وی از تلاش دست اندرکاران حج برای برگزاری حجی عزتمندانه در سالهای اخیر قدردانی کرد و افزود: همه عزیزان ما در حج و زیارت و بویژه حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر و همچنین آقای محمدی رئیس سازمان برغم وجود نگرانیهای متعدد توانستند مسیر حج پارسال را با درایت و در پرتو عنایات الهی و توجهات حضرت حجت به گونه‌ای اداره کنند که اینک با امیدواری بیشتری مسیر را ادامه دهیم.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه حج فرصت فرهنگی معنوی و ممتاز است، تصریح کرد: هیچ فرصتی مناسب تر از فرصت حج برای تبیین دیدگاههایمان به جهانیان وجود ندارد. زائر ما در این فرصت پس از سالها ، خودش را در اختیار موجی قرار می‌دهد که وجه تشابهی ندارد و به همین خاطر باید در درون او انقلابی صورت گیرد که در حال و آینده او تاثیرگذار و مشاهده شود.

,

صالحی، حج را زمینه‌ای برای نشان دادن کارامدی جمهوری اسلامی توصیف کرد و افزود: ما با حج و با زیارت عتبات خودمان را به جهانیان عرضه می‌کنیم و هر کجا که بتوانیم به خوبی این مهم را انجام دهیم، نمره و امتیازات خوبی هم دریافت خواهیم کرد.

,

وی دیپلماسی عمومی را بالاتر از دیپلماسی معمول جهان عنوان کرد و با اشاره به اینکه حج دیپلماسی فرهنگی و دینی است، اظهار کرد: یکی از قالبهای دیپلماسی عمومی، حج است که ما باید با بهره برداری مناسب از این قالب، فرصتها را افزایش دهیم و از تهدیدها بکاهیم.

,

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کرد تا رضایت حداکثری زائران را به دست آوریم که اگر اینگونه شد، در دیپلماسی عمومی موفق عمل کرده‌ایم.

,

صالحی فعالیتهای فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه را در این زمینه حایز اهمیت دانست و گفت: برای استفاده حداکثری از فرصتهای حج باید راهکارهای مناسب را مهندسی کنیم.

,

وی در ادامه رمز کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را وحدت کلمه و همنوایی درونی دانست و افزود: هر زمان که وحدت وجود داشته شاهد اتفاقات خوب بوده‌ایم و آن هنگام که دعوا داشته‌ایم اتفاقات بد ظهور کرده و این اصل هم در عموم جامعه و هم سازمانهای کوچک و بزرگ صادق است.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت به لحاظ مالی مجموعه قابل اعتمادی است، گفت: با اینحال حساسیت بر سازمانهایی که به نوعی با مقدسات در ارتباطند بالا است.

,

صالحی ضمن تشکر و قدردانی از رئیس سازمان حج و زیارت از او با عنوان شخصیتی با ویژگی‌هایی چون آشنایی به کار ، دارای حسن تعامل و قوی و مدبر یاد کرد و تاکید کرد این ویژگی‌ها نویدبخش آن است که دوران پیش روی سازمان حج و زیارت با وجود آقای محمدی و حسن نظر نماینده ولی فقیه به خوبی به پیش خواهد رفت.

,

وی در پایان با اشاره به اهمیت حج در نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: این موضوع باید بطور جدی مورد توجه اعضای هیات دولت قرار گیرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه