اخبار داغ

عکاسی که از بزرگترین مدرسه دولتی دخترانه افغانستان در هرات پس از سقوط طالبان عکس گرفت

عکاسی که از بزرگترین مدرسه دولتی دخترانه افغانستان در هرات پس از سقوط طالبان عکس گرفت
بالاج یکی از 53 عکاسی است که درباره زندگی های پر از درگیری از افغانستان , بوسنی و حتی آمریکا تحقیق می کند و با عنوان «جنگ فقط نصفی از ماجراست» آن ها را جمع آوری می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نگارانه؛ده ها دختر دانش آموز به کتاب های خود خیره شده اند, روسری های سفیدشان در تاریکی برق می زند, و همینطور درس را دنبال می کنند ممکن است همین دانش آموزان روزی مدرکی بگیرند یا حتی شغلی پیدا کنند. یکی از دانش آموزان ایستاده است, و به معلم خود نگاه می کند یا شاید هم در رویا های خود گرفتار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

 این عکس که نور پنهان افغانستان نام دارد به عنوان بخشی از پروژه عکاسی لهستانی به نام مونیکا بالاج گرفته شده است که نشانگر واقعیت های پیچیده و زندگی های پر از درگیری است. موضوع درسی بالاج, افغان هایی بودند که در سال 2001 جنگ را تجربه کردند- همه زنان توسط طالبان از تحصیل و کار محروم شدند و همین طور زندگی کودکان به دلیل خشونت های افراطی نابود شد.

,

بازگشت دختران به نیمکت مدرسه های دولتی و تحصیل هزاران دانش آموز, خود یک نوع پیروزی است. ولی حالا این کلاس ها به چادر تبدیل شده اند و از خطراتی مانند وجود عقرب رنج می برند. در مناطق دیگر دختران برای ادامه تحصیل تهدید یا حتی مورد حمله قرار می گیرند. حتی اگر آن ها در آینده فارغ التحصیل شوند و کاری پیدا کنند باز هم مجبورند توسط مردان کنترل شوند. و جنگی که با سرنگونی طالبان به اتمام رسیده دوباره شروع خواهد شد.

,

بالاج یکی از 53 عکاسی است که درباره زندگی های پر از درگیری از  افغانستان , بوسنی و حتی آمریکا تحقیق می کند و با عنوان «جنگ فقط نصفی از ماجراست» آن ها را جمع آوری می کند.

,

عکس ها از مکان هایی گرفته می شوند که جنگ هنوز در آن ها ادامه دارد, یا جدیدا در آن مکان جنگ بوده و یا در آنجا جنگ به اتمام رسیده است.

,

آن ها در سال های سپری شده از ضرب و شتم های طولانی مدت, زخم ها, چالش های بازسازی مناطق ویران شده و همه چیز و همه کسانی که زندگی خود را از دست داده اند,  عکس تهیه کرده اند.

,

این عکس ها با چند خط از اشعار, شاعری لهستانی به نام لارت ویسلا سیمبرسکا که حدود دو سال را در جنگ سپری کرده و از جنگ هم خاطره دارد, آمیخته شده بود.

,

او در اشعار خود نوشته است:« نه صدایی هست و نه فرصتی برای گرفتن عکس/ و سال ها طول می کشد تا/ همه دوربین ها به صحنه جنگ برگردند.»

,

این پروژه به زیبایی تصحیح و تکمیل شد.

,

جنگ فقط نصفی از ماجراست: پروژه ده ساله ای که توسط انتشارات لوییز منتشر شد.

,

منبع: گاردین/ چهارم فوریه

, گاردین]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه