اخبار داغ

امامت و ولایت؛

فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)

فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)
حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرمودند: خداوند امامت را باعث نظام دین قرار داد به این جهت ما معتقدیم حضرت زهرا(س) شهید راه ولایت هستند؛ امامت و ولایت موجب نظام زندگی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، معصومه یوسفی، طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی، مشغول به تحصیل در حوزه کوثر تهران و مدرس ادبیات عرب، تفسیر و نهج البلاغه سطح دو حوزه، حضرت زهرا(س) را انسان موفقی معرفی نمود و تشریح کرد: حضرت(س) هم زندگی دنیایی خود را داشتند و هم زندگی آخرت، که دفاع از ولایت و نظم زندگی دنیایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر,

چه مدتی است که در حوزه باقرالعلوم شهرقدس تدریس می کنید؟

, چه مدتی است که در حوزه باقرالعلوم شهرقدس تدریس می کنید؟ ,

از سال 83 تاکنون مشغول به فعالیت در این حوزه ام و ادبیات عرب، تفسیر و نهج البالاغه را تدریس می کنم.

,

از کرامات و فضائل حضرت زهرا(س) برای ما بفرمایید.

, از کرامات و فضائل حضرت زهرا(س) برای ما بفرمایید.,

از جنبه عبادی و فردی می توان کرامات حضرت زهرا(س) را بررسی کرد. روایتی از حضرت رسول(ص) است که می فرمایند: «انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار: من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم، زیرا خدای عزوجل فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است». همچنین زمانی که از امام جعفر صادق(ع) پرسیده شد چرا نام حضرت را زهرا نامیده اند، ایشان می فرمایند: زمانی که حضرت در جایگاه نماز می ایستادند، جایگاه نماز ایشان برای فرشتگان می درخشید که این نشان دهنده عبادت و راز و نیاز حضرت زهرا به پیشگاه خداوند را نشان می دهد و در احوالات حضرت آمده پاهای ایشان بر اثر ایستادن بسیار در درگاه خدا، تاول می زد که اینها نشان دهنده جنبه عبادی حضرت زهرا(س) است.

,

از نظر فردی و اجتماعی می توان به نحوه خانه داری و درخشش ایشان در فرزند داری اشاره کرد. سلمان  فارسی می گوید روزی داشتم از جلوی خانه حضرت عبور می کردم، صدای آسیا گندم می آمد. در خانه را زدم دیدم امام حسین(ع) در بغل ایشان است و حضرت درحال چرخاندن دسته ی آسیا هستند و همزمان ذکر هم می گفتند و حواس شان به امام حسن مجتبی(ع) بود وگاهی برای ایشان هم شعر می خواندند.  یعنی علاوه بر اینکه عابد خوبی هستند، همسر و مادر خوبی هم هستند. همانطور که در دین اسلام آمده، انسان موفق کسی است که هم دنیا دارد و هم آخرت.

,

از نظر حضرت فاطمه زهرا(س) دین شناسی را چگونه تعریف می کنید؟

, از نظر حضرت فاطمه زهرا(س) دین شناسی را چگونه تعریف می کنید؟ ,

نقل است زمانی که پیامبر(ص) از حضرت علی(ع) در مورد حضرت فاطمه زهرا(س) نظرشان را خواستند، حضرت علی(ع) پاسخ دادند: حضرت زهرا(س) بهترین کمک برای عبادت خداوند است یعنی حضرت هم یار و همکار امیرالمومنین در مسیر عبادت خداوند هستند.

,

حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فرمودند: خداوند امامت را باعث نظام دین قرار داد به این جهت ما معتقدیم حضرت زهرا(س) شهید راه ولایت هستند. امامت و ولایت موجب نظام زندگی است. ما می بینم که حضرت در زمان پیغمبر اکرم تمام تلاش خود را برای محافظت از پیغمبر داشتند. در دوران شعب ابی طالب کنار پیغمبر بودند، و یا در جنگ بدر و احد به عنوان پرستار پیامبر حضور داشتند. این ها نشان می دهد که دین انسان را خانه نشین و گوشه نشین نمی کند و انسان را به بطن زندگی می آورد. کسی که تنها خطبه فدکیه را می خواند یعنی در فضای جامعه است. کسی که می خواهد به آخرت برسد باید از این دنیا عبور کند و در زندگی حضرت زهرا(س) دین گذری است برای رسیدن به آخرت. بنابراین حضرت هم زندگی دنیایی خود را داشتند و هم زندگی آخرت، که دفاع از ولایت و نظم زندگی دنیایی است و در مقابل ولایت تا آخرین قطره خون دفاع کردند.

,

یکی از ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س)، مدیریت ایشان در خانه و جامعه است. ما چگونه می توانیم آن را در زندگی خود به کار ببریم؟

, یکی از ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س)، مدیریت ایشان در خانه و جامعه است. ما چگونه می توانیم آن را در زندگی خود به کار ببریم؟ ,

حضرت در زمان های بحرانی مدیریت داشتند. وقتی به منزل امیرالمومنین علی(ع)حمله بردند و حضرت زهرا(س) مجروح می شوند، دفاع از حریم امیرالمومنین(ع) مهم تر از جراحت جسم شان بود. یعنی همه زندگی خودشان را وقف دفاع از حضرت امیر می کنند. در تاریخ داریم حضرت امیر(ع)، حضرت زهرا(س) را به درب خانه های مهاجرین و انصار می بردند و به مردم واقعه غدیر را گوش زد می کردند. یعنی تاریخ را گسسته نمی دانستند و به مردم یادآور می شدند الان که از ولایت غفلت می کنید، این غفلت شما از ولایت، مخالفت شما با توجهات پیامبر در روز غدیر است. همانطور که حضرت در این فضای سیاسی هستند اما بعد از شهادت و وفات خود را پیش بینی کردند.

,

حضرت در وصیت نامه خود فرمودند: کسانی که به من ظلم کرده اند، در تشییع جنازه من نباشند و قبر من مخفی بماند و به حضرت علی(ع) وصیت کردند که وقتی مرا به خاک سپردی، بالای سرم قرآن بخوان.

,

حضرت طوری خطبه فدک را بین مردم در مسجد می خواندند که مردم فکر می کرند پیامبر زنده شده است و خطبه می خواند. نهایت تسلط حضرت به قرآن زمانی بود که در زمانی که شرایط جسمی مناسب نداشتند، 14 آیه از قرآن را در خطبه خود می خوانند و استنادات به کلام خدا داشتند.

,

چگونه اخلاق حضرت زهرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم؟

, چگونه اخلاق حضرت زهرا(س) را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ,

یکی از صفات حضرت، «حنانه» است به معنای خیلی دلسوز. در حدیث شریف کساء، نحوه صدا کردن فرزندان به صورت نور چشم و میوه دل آمده که نهایت احترام به فرزند است. خداوند در قرآن خطاب به غیبت کنندگان می گوید: ای کسانی که ایمان آورده اید، غیبت یکدیگر را نکنید و یا در خطاب به روزه خواران می گوید: ای مؤمنان! روزه بر شما واجب شده است. بنابراین وقتی یکدیگر را خوب صدا کنیم بازخورد خوبی هم می بینیم.

,

حضرت زهرا ناقل برخی حالات پیامبر اکرم هستند. وقتی حضرت که تنها یادگار پیامبر هستند روایت و یا جریانی را نقل می کنند، در مردم تأثیرگذارتر است.

,

در زندگی حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) روزهایی پیش آمد که چیزی در خانه آنها پیدا نمی شود. اما هیچگاه حضرت اعتراض نکردند. در سوره انسان نیز اشاره به روزهای روزه داری و آمدن مسکین، یتیم و اسیر شده است و این نشان دهنده خودساختگی حضرت است که گلایه ای نداشتند و همیشه همراه حضرت علی(ع) بودند.

,

بهترین رفتار برای زنان ما از دیدگاه ایشان چیست؟

, بهترین رفتار برای زنان ما از دیدگاه ایشان چیست؟ ,

حضرت زهرا(س) می فرمایند: بهترین زنان ما کسانی هستند که نه نامحرمی آن ها را ببیند و نه آن ها نامحرمی را ببینند. مفهوم جمله این نیست که زنی وارد جامعه نشود. همانطور که ایشان زمان خطبه خوانی در مسجد توسط پرده ای با مردان صحبت می کردند و یا هنگام رفتن به مسجد، پوشش بلندی به تن داشتند و در جایی دیگر از فضه خواستند که تابوت شان را پوشیده درست کنند تا حجم بدنشان دیده نشود و زمانی که فضه آن را درست کرد حضرت اولین لبخند را پس از رحلت پیامبر کردند و حضرت در حق فضه دعا می کنند که خداوند شما را در دنیا و آخرت بپوشاند که مرا از دید نامحرم پوشاندی. بنابراین زنان ما نیز می توانند در جامعه حضور یابند بدون آنکه مرتکب گناهی شوند.

,

لطفا یکی از کتاب هایی که درباره حضرت زهرا(س) است را معرفی کنید.

, لطفا یکی از کتاب هایی که درباره حضرت زهرا(س) است را معرفی کنید. ,

جامع ترین کتاب، «فاطِمَةُ الزّهراء بَهجَةُ قَلبِ المُصطَفى(ص)»، کتابی است به زبان عربی، درباره زندگى و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته احمد رحمانی همدانی از نویسندگان و خطبای معاصر ایرانی است. این کتاب با نام فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص) توسط دکتر حسن افتخار زاده به فارسی ترجمه شده است. در این کتاب از ابتدای شکل نطفه حضرت تا وصیت نامه و شهادت حضرت بحث شده است. ویژگی بارز این کتاب استفاده از منابع اهل سنت و اهل شیعه بوده و زندگی اجتماعی و فردی ایشان و حتی منسوبین به حضرت کاملا مورد بررسی قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه