اخبار داغ

نواختن آهنگ با ساز های یخی؛ جالب ترین موسیقی در نروژ است

نواختن آهنگ با ساز های یخی؛ جالب ترین موسیقی در نروژ است
صدایی از درون کلبه اسکیمو ها در یک روستای نروژی در دمای 24- درجه سانتی گراد با حضور تماشاچیان خود به گوش می رسید. این سردترین مکان اجرای چهار نوازنده بود چون ابزار آن ها کاملا از یخ ساخته شده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نگارانه؛صدایی از درون کلبه اسکیمو ها در یک روستای نروژی در دمای 24- درجه سانتی گراد با حضور تماشاچیان خود به گوش می رسید. این سردترین مکان اجرای چهار نوازنده بود چون ابزار آن ها کاملا از یخ ساخته شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

زیلوفون (سنتور چوبی) , کلوفس و ساز بادی از یخ های استخراج شده ی دریاچه یخ زده ساخته شده اند و اکنون نشانگر بخشی از عملکرد سیزدهمین جشنواره یخ در روستای کوهستانی فینس هستند. تنها مشکل این ساز ها زمان استفاده از آن ها است که با استفاده طولانی مدت از آن ها, بیشترشان از بین می روند. ترج سانگست, موسس این جشنواره گفت:« کار کردن با ساز هایی که هر لحظه در حال ذوب شدن هستند کار ساده ای نیست.»

,

او با استفاده از دستکش پشمی ضخیم, کار خود را برای نواختن ساز آسان تر می کند و زیر نور آبی رنگ, گرما را با مسجمه های یخی خود همراه می کند.

,

در کنار او, خوانده ای با صدای بسیار زیبایی ایستاده است و برای گرم نگه داشتن خود شال گردنی را دور گردن خود پیچیده است. در همین حال نوازنده ای دیگر در حال در آوردن دستکش خود است تا بتواند ساز یخی خود را به صدا در بیارد.

,

محل برگزاری این جشنواره در 195 کیلومتری غرب اسلو است البته برای افرادی است که به هوای سرد حساس نباشند. این جشنواره در ماه فوریه برگزار شد.

,

درون کلبه اسکیمو ها نزدیک به ده نفر با پوششی کامل روی صندلی ها نشسته اند و در حال تشویق هستند.

,

هر چه به آخر شب نزدیک می شد, یکی از اعضای این گروه در حال نواختن ساز بادی بود که در حال لرزیدن و ذوب شدن بود.

,

امیل هولب, عکاس بریتانیایی و یکی از اعضای این گروه با خنده گفت:« این کار بین هنر و دیوانگی است. همه چیز می تواند بد پیش برود, امکان دارد ساز ها بشکند… اما بینندگان صفای این اجرا را دوست دارند.»

,

جشنواره قرار بود در گیلو در پیست اسکی ناحیه کوهستانی نروژ برگزار شود اما گفته شد که هوا رو به گرم شدن است و ساخت محل های یخی و همچنین جلوگیری از ذوب شدن ساز های یخی سخت خواهد شد.

,

سانگست گفت:« این زمستان… مقابله با این همه یخ کاری دشوار است. این اولین باری است که این همه یخ می بینم.»

,

, ,

و با تشخیص میزان دمای هوا, مکان برگزاری جشنواره از گیلو به فینس تغییر یافت.

,

این مکان با وجود یخچال هایی که اطراف کوه ساخته شده است, برای ساخت سیاره برفی به نام هوت در صحنه های آغاز فیلم جنگ ستارگان به کار رفته است.

,

این روستا همچنین مکانی برای تمریناتی توسط مکتشف بریتانیایی به نام ارنست شاکلتون (1874-1922) و فریدوف نانسن نروژی بوده است.

,

هولبا اذعان کرد:« این جا جهانی دیگر است… این جا مکانی جادویی است.»

,

آماده سازی جشنواره کار ساده ای نبود. نزدیک به 1 هفته طول کشید تا یخ مورد نیاز ساخت خانه اسکیمو ها توسط 20 نفر جمع آوری شود. تکه های بزرگ یخ کنار دریاچه از بین رفتند و نوازندگان آن ها را با استفاده از اره برقی و چکش به ساز های مورد نیاز خود تبدیل کردند.

,

سانگست گفت:« این ها برای موسیقی است. سعی کنید از بین هیچ چیز, ساز هایی بسازید.»

,

بعد از جشنواره, هیچ چیز از ساز ها باقی نماند, و همه آن ها به سطح زمین برگشتند. با این حال برخی از این سازه های یخی سالم ماندند. اگر این سازه ها در اندازه های کوچک و خوبی بودند, می توانستیم آن ها را در فریزر نگهداری و ذخیره کنیم اما باید منتظر ماند و دید آیا برای استفاده مجدد در سال آینده باقی خواهند ماند؟؟؟

,

منبع: دیلی استار/ 6 فوریه

, دیلی استار,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه