اخبار داغ

روایتی از شهید دوران خفقان ستمشاهی شهرستان خمین

اسطوره ای از سال های سیاه/روحانی که بر اثر شدت جراحات شکنجه به شهادت رسید+تصاویر

اسطوره ای از سال های سیاه/روحانی که بر اثر شدت جراحات شکنجه به شهادت رسید+تصاویر
شهید حجت‌الاسلام سید کاظم قریشی،بارها دستگیر و زندانی و از وی التزام و تعهدات مکرر گرفته شد، اما به دلیل پایبندی که به انقلاب و امام خمینی(ره) داشت، در آخرین مرحله دستگیری تا حد مرگ وی را شکنجه می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری خمین نیوز؛ شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ کشور ایران است که با رهبری امام خمینی(ره) و حمایت و حضور مردم در صحنه مبارزه با رژیم ستمشاهی به ثمر نشست که در این راه بسیاری از مردم با خدای خود معامله کردند و انقلاب با ریخته شدن خون و به شهادت رسیدن عده زیادی، به پیروزی نهایی رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری خمین نیوز؛,

در شهرستان خمین نیز مردم در مبارزه با رژیم ستمشاهی پیشتاز بودند و در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب کردند که شاید برای بسیاری از همشهریان خمینی هم شهدای انقلاب این شهرستان ناشناخته باشند.

,

شهرستان خمین از شروع دوران مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی تا پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۴ شهید تقدیم کرده است که یکی از این شهدا حجت‌الاسلام سید کاظم قریشی است.

,

شهید سید محمدکاظم قریشی، فرزند سید جمال در سال ۱۳۱۶ در شهرستان خمین دیده به جهان گشود.

,

وی در آغاز دهه چهل در حوزه علمیه قم به تحصیل مشغول بود و همزمان با حضور امام خمینی(ره) در عرصه سیاست، به جریان انقلاب پیوست و با عشق، علاقه و جدیت در راه پیشبرد اهداف امام راحل و انقلاب اسلامی قدم برداشت.

,

شهید قریشی پل ارتباطی حوزه علمیه قم و روحانیون شهرستان خمین بود

, شهید قریشی پل ارتباطی حوزه علمیه قم و روحانیون شهرستان خمین بود, شهید قریشی پل ارتباطی حوزه علمیه قم و روحانیون شهرستان خمین بود,

وی پل ارتباطی حوزه علمیه قم و روحانیون خمین بود و تحولات حوزه و امواج انقلاب را به خمین انتقال می‌داد که برگزاری محافل سخنرانی مخفیانه و شبانه، دعوت از روحانیون برجسته و انقلابی برای سخنرانی، پخش نوارهای صوتی امام(ره) و شهید مطهری، پخش عکس و اعلامیه، تکثیر و چاپ نامه‌های امام که آن زمان در تبعید بودند، از جمله فعالیت‌های وی بود.

,

روحانی که تنور انقلاب را در خمین گرم نگاه می‌داشت

, روحانی که تنور انقلاب را در خمین گرم نگاه می‌داشت, روحانی که تنور انقلاب را در خمین گرم نگاه می‌داشت,

شهید قریشی کسی بود که تنور انقلاب را در شهرستان خمین گرم نگه می‌داشت. مکان فعالیت وی نیز بیشتر در مسجد جامع و مسجد امام حسین(ع) این شهرستان بود که در حال حاضر به مسجد شهدا معروف شده است و همچنین در روستاها نیز فعالیت بسیاری داشت.

,

این شهید انقلاب با فعالیت‌های انقلابی که داشت دو بار توسط ساواک و نیروهای امنیتی دستگیر شد؛وی در اولین سالگرد حادثه ۱۵ خرداد دستگیر و پس از تحمل شکنجه‌های بسیار و بعد از گذشت ۲ ماه آزاد شد، همچنین در رمضان سال ۱۳۴۳(بهمن ماه) نیز برای بار دوم دستگیر و روانه زندان شد که این بار جرم وی مخالفت با تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و سخنرانی اعتراضی به قوانین مجلس شورای ملی(مصونیت مستشاران آمریکایی) اعلام شد.

,

شهیدی که تا پای جان پای انقلاب و آرمان‌هایش ایستاد

, شهیدی که تا پای جان پای انقلاب و آرمان‌هایش ایستاد, شهیدی که تا پای جان پای انقلاب و آرمان‌هایش ایستاد,

شهید حجت‌الاسلام سید کاظم قریشی، مدت زمانی را در زندان قزل قلعه و مدتی هم در زندان قصر تهران به سر برد که دادگاه فرمایشی وی در خرداد ۱۳۴۴ تشکیل و بعد از مدتی از زندان آزاد شد.

,

آزادی قریشی از زندان هم به این دلیل بود که وی را تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار دادند و بعد از معاینات پزشکی مشخص شد که مدت زیادی زنده نخواهد ماند. به همین دلیل ساواک برای این که شهادت این روحانی به گردن آنان نباشد، وی را از زندان آزاد کردند که با گذشت زمان کمی روانه بیمارستان شد.

,

این شهید بزرگوار در مدت بازداشت و بعد از شکنجه‌های بسیار به اندازه‌ای ضعیف شده بود که حتی توان کمترین حرکتی را هم نداشت.

,

وی در هفتم مردادماه سال ۱۳۴۴ بعد از گذشت یک ماه آزادی از زندان‌های رژیم شاه بر اثر شدت جراحات وارده در شکنجه‌ها(تنقیه آبجوش) در نهایت مظلومیت به شهادت رسید.

,

پیکر مطهر وی در بهشت معصومیه شهر مقدس قم به خاک سپرده شده است که در مراسم تشییع، بازار تهران به احترام این شهید گرانقدر تعطیل اعلام شد و جمعیت بسیاری از شهرهای تهران، قم و خمین  در مراسمش حضور پیدا کردند.

,

تعبیر اسطوره سال‌های سیاه، سخن به حق و شایسته‌ای است که می‌توان به شهید سیدکاظم قریشی نسبت داد، چراکه با شجاعت و شهامت ادامه دهنده راه انقلاب بود که در دوران خفقان دیکتاتوری محض رژیم ستمشاهی، با شکنجه‌های عوامل مزدور به شهادت رسید.

,

بر اساس اسناد منتشر شده ساواک در ارتباط با این شهید بیان شده است که شهید قریشی بارها دستگیر و زندانی شده و از وی التزام و تعهدات مکرر گرفته شد، اما به دلیل پایبندی که وی به انقلاب و امام خمینی(ره) داشت، در آخرین مرحله دستگیری تا حد مرگ وی را شکنجه می‌کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه