اخبار داغ

هر چیزی تازه اش خوب است الا عشق / ولنتاین، عشق ورزی به سبک غربی!

هر چیزی تازه اش خوب است الا عشق / ولنتاین، عشق ورزی به سبک غربی!
روزی، روزگاری، در ادبیات ما گنجینه هایی چون "لیلی و مجنون" و غزلیات حافظ و سعدی رونق داشت ! اما چند سالی است که در روزهای اواخر بهمن، تعدادی از مردم کشورمان اقدام به بزرگداشت روزی به نام "ولنتاین" می کنند که معرف سبک زندگی غربی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، روزی، روزگاری، در ادبیات ما گنجینه هایی چون "لیلی و مجنون" و غزلیات حافظ و سعدی رونق داشت ! اما چند سالی است که در روزهای اواخر بهمن، تعدادی از مردم کشورمان اقدام به بزرگداشت روزی به نام "ولنتاین" می کنند که معرف سبک زندگی غربی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


کم کم رنگ و روی برخی از مغازه ها تغییر می کند ،هر طرف را که نگاه می کنی ویترین ها پر است از هدایای ویژه ولنتاین . قلب های کوچک و بزرگ ،عروسک های فانتزی ،شمع های رنگی،...

,
,

 

,


ایرانیان در دوره های تاریخی بر برابری زن و مرد همواره تاکید داشته اند و این همان اصلی مترقی است که دراسلام نیز بر آن تاکید فراوان شده است و مهمترین عامل برتری در بین افراد ˈتقوای الهیˈ عنوان شده است.

,
,

 

,

در تاریخ باستان ایرانیان در آستانه اسفندماه جشنی برگزار می شده که در آن بانوان مورد تکریم و احترام همسران خود قرار می گرفتند و اما بعدها غربی ها با تقلید از این جشن ایرانیان روزی به نام ˈولنتاینˈ را بنا نهادند.

,

, ,

بیش از یک دهه می‌شود که روزی در اواخر بهمن ماه به نام "ولنتاین" چهره شهر را عوض می‌کند. مغازه‌داران باهوش و زیرک از همان اولین نشانه‌ها و جرقه‌های درخواست جعبه‌های قرمز و کادوهایی با طرح قلب و عروسک‌های رنگی در 24 بهمن ماه، به سرعت پی بردند که برای گرم‌کردن بازار فروش و سود مناسب، باید از یک هفته قبل از این تاریخ در و دیوار مغازه‌هایشان را با انواع اطلاعیه‌ها از هدایای ویژه ولنتاین و جعبه‌ها و عروسک‌های مخصوص زینت ‌دهند تا بتوانند سود مناسبی در این روز کسب کنند.

,

 

,

اما در کنار آنها در واقع این نوجوانان و جوانان ایرانی بودند که 14 فوریه و روز ولنتاین به روایت روم باستان را این‌گونه در ایران فراگیر و همه‌گیر کردند. بخواهیم یا نخواهیم این عزم دسته‌جمعی چندسالی است که چهره شهر را تغییر می‌دهد؛ مغازه‌ها و گل‌فروشی و شکلات‌فروشی‌ها رونق می‌گیرند و ترافیک خیابان خبر از قرارها و برنامه‌های دونفره و بعضاً چندنفره جوانان برای جشن گرفتن این روز دارد.

,


والنتاین که بود؟
وقتی پای صحبت بسیاری از جوانان نشستم خیلی از آن ها حتی تاریخچه این روز را نمی دانستند و داستان های متفاوتی از این روز بیان می کردند که برخی هیچ شباهتی با یکدیگر نداشتند.

,
,
,


اینکه این روز چه تاریخچه ای دارد و بر اساس چه رویدادی گرامی داشته می شود، نکته ای است که همچنان نه منابع مبدا این طرح و نه پیروانشان اطلاعات موثقی برای پایه و اساس آن ندارند و تنها قصه ای ساختگی و تایید نشده، محملی برای گرامیداشت این روز عنوان شده و جالب اینجاست که بسیاری از جوانان ایرانی بدون اطلاع از ریشه این افسانه ساختگی، پیرو این فرهنگ وارداتی شده اند که این گونه قصه سازی شده است.

,
,


«سده سوم میلادی، روم باستان فرمانروایی به نام کلاودیوس دوم داشت که معتقد بود جنگجویانش باید مردانی مجرد باشند. براساس همین اعتقاد ازدواج برای سربازان امپراتوری روم ممنوع گشت. قاطعیت فرمانروای بی رحم، جرأت ازدواج را از تمام سربازان سلب کرد. اما در این بین کشیشی با نام والنتاین، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می ساخت. هنگامی که این عقدهای پنهانی آشکار شدند، والنتاین دستگیر و به اعدام محکوم شد»

,
,

 

,

علیرضا 23 ساله و مجرد است، اما اعتقادی به ولنتاین ندارد و می‌گویدسال گذشته "سپندارمذگان" روز 29 بهمن را به عنوان روز عشق با دوستش جشن گرفته است."چرا باید برای جشن گرفتن روز عشق به سراغ فرهنگ‌های دیگر برویم؟ آن هم سنتی که نه ربطی به تاریخ ما دارد و نه از آن خاطره‌ای داریم. در حالیکه در گذشته تاریخی کشورمان یک روز به این مناسبت اختصاص داده شده و می‌توانیم همان را به عنوان روز عشق‌ورزی در نظر بگیریم. هیچ‌وقت از روز ولنتاین خوشم نیامده و همیشه به دوستان و اطرافیانم هم جایگزینی این روز را با روز سپندارمذگان یادآوری می‌کنم."

,

, ,

خاطره ی جالب  یکی از فروشندگان

, خاطره ی جالب  یکی از فروشندگان,

اما خاطره ی جالب را یکی از فروشندگان توضیح می دهد و به روز مخصوص "ولنتاین" اشاره کرد و افزود:  که جالبترین خاطره ای که از روز "ولن تاین" دارم مربوط به جوانی است که سفارش 10 بسته هدیه مخصوص جشن ولنتاین را به فروشنده می دهد و اصرار دارد که همه این کادوها یکسان باشد.

,


آقای محمدی که ویترین مغازه خود را به اجناس قرمز و به اصطلاح ولنتاینی اختصاص داده است، گفت: برای ما فروشندگان ریشه مطلب خیلی اهمیت ندارد، ما با توجه به نیاز بازار اقدام به فروش این قبیل وسایل می کنیم.

,
,


وی جوانان و نوجوانان را قشر عظیم مشتریان خود در این روز عنوان کرد و افزود: اغلب جوانان و نوجوانان به ویژه در محدوده سنی دبیرستان تا دانشگاه مشتاق این روز هستند که جمع کثیری از آنان را دختران تشکیل می دهند.

,
,

 

,

 

,

بنظر میرسد روایت امروزی ولنتاین واکنشی است به نبود شادی، محبت و  مهم تلقی شدن در بین افراد جامعه است  و انسان ایرانی بیش از دیگر جوامع نیازمند محبت و عشق ورزیدن می باشند، نمود این سخن را میتوان به خوبی به حجم و تکثر، عکس نوشته، دلنوشته، جملات رمانتیک در فضاهای مجازی مشاهده کرد.بنظرمیرسد افراد  میل دارد همه پدیده های روزمره را به مقوله ای رمانتیک تبدیل  کند، از قدم زدن  معمولی در خیابان گرفته  تا آمدن برف در زمستان، غروب، وبرگ ها زرد پاییزی ..و  در پایان ولنتاین نشان از این دارد جامعه ما بیش از پیش نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن می باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه