اخبار داغ

عضو هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران مطرح کرد؛

دست‌های ناصالح بزرگترین چالش‌ در جراحی زیبایی

دست‌های ناصالح بزرگترین چالش‌ در جراحی زیبایی
استقبال زیاد از اعمال جراحی به خصوص در حوزه جراحی زیبایی، در سال‌های اخیر، باعث شده است تا افراد سودجو و غیر متخصص در محیط‌‌‌‌‌‌‌های غیر بهداشتی، اقدام به ارائه خدمات در این حوزه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جراحی پلاستیک و زیبایی یکی از خدماتی حوزه پزشکی است که در سال‌های اخیر مشتریان و متقاضیان خدمت زیادی  داشته و این تقاضا هر روز بیشتر می‌شود؛ جدای از بحث درمان ، بسیاری از افراد برای کسب رضایت بیشتر ا ظاهر خود از خدمات این حوزه استفاده می‌کنند. شاید بسیاری از افراد این علم و تخصص را یک تخصص جوان در ایران بدانند اما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، ایران یک کشور با تجربه و دارای عمر طولانی در حوزه جراحی پلاستیک است ؛ علاوه بر این، وجود متخصصان با تجربه و اساتید مجرب در کشور باعث شده است تا مرجعه کنندگان از سایر کشورها نیز برای دریافت خدمات جراحی پلاستیک و زیبایی، ایران را انتخاب کنند. البته نباید فراموش کرد که در هر حوزه‌ای که متاقضی دریافت خدمت زیاد می‌شود مشکلات ناشی از ارائه خدمت غیرقانونی نیز وجود دارد و جراحی پلاستیک نیز از این آسیب مستثنی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با این وجود با توجه به امتیازات و ویژگی‌هایی که در این حوزه و تخصص وجود دارد، می‌توان از جراحی پلاستیک و زیبایی به عنوان یکی از پتانسیل‌های پزشکی کشور برای تولید دانش، و خلق ثروت نام برد که در صورت توجه مسئولان و مدیریت صحیح، به یکی منابع مالی کشور تبدیل شود.

,

رسانه خبری سلامت سپید پوش، در این زمینه گفت‌وگویی را با دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی،استاد دانشگاه و فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران انجام داده است که در ادامه آن را با هم می‌خوانیم:

, رسانه خبری سلامت سپید پوش,

 

,

سپیدپوش: جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی این روزها طرفداران و متقاضیان زیادی پیدا کرده است، و این امر مطمئنا چالش‌های این حوزه را هم افزایش داده است، در حال حاضر مهم‌ترین چالش که با آن روبرو هستید ،کدام است؟ 

,

کلانتر هرمزی: بیشترین و مهم‌ترین مشکل انجمن جراحان، وجود دست‌های ناصالحی است که در حوزه جراحی زیبایی و ترمیمی وجود دارد و متاسفانه عده‌ای هستند که از ناآگاهی مردم استفاده می‌کنند و خسارات جبران ناپذیری هم به سلامت بیماران و دریافت کنندگان خدمت و هم جامعه جراحی می‌زنند. البته مردم خودشان هم در این مورد مقصر هستند، متاسفانه مردم با مراجعه به مراکز زیبایی، بیوتیک کلینیک‌ها و سالن‌های آرایشی، خدمات جراحی زیبایی را دریافت می‌کنند؛ حتی اخیرا مشاهده شده که افراد این خدمات و سرویس‌ها را در منازل فرد متقاضی انجام می‌دهد در صورتی که جراحی زیبایی یک کار تخصصی است که دانش و مهارت لازم خودش را نیاز دارد و علاوه بر دانش هنری و علم پزشکی به محیط و تجهیزات مخصوص  نیاز دارد ، این‌که فردی به راحتی و بدون هیچ تخصص و دانشی وارد منزل افراد بشود و در یک محیط نا مطمئن از نظر بهداشتی، اقدام به ارائه خدمات زیبایی بدهد جامعه را دچار مشکل کرده است؛ انجمن سعی می‌کند تا با فراهم کردن فضاهای مناسب در شبکه‌های علمی، محیط‌های مجازی، کنگره‌های علمی مکرر و همکاری با رشته‌های متخصص همسو مانند تخصص‌های پوست. گوش و حلق و بینی، چشمپزشکی و مغز و اعصاب سعی می‌کند  راه‌کارهای مناسبی را ارائه کنیم تا مردم عزیزمان با کسب و آگاهی کمترین صدمه را در این خصوص ببینند و متحمل خسارت نشوند.

,

 

,

سپیدپوش: به نظر شما آیا قوانین موجود در کشور برای جلوگیری از فعالیت افراد سودجو مکفی است و اینکه چقدر ضمانت اجرایی برای این قوانین وجود دارد؟

,

کلانتر هرمزی: در مورد قسمت اول سوال باید عرض کنم خوشبختانه قوانین و مقررات خوب و کافی دراین مورد در قوانین وزارت بهداشت، نظام پزشکی و همینطور انجمن‌های مختلف وجود دارد و خوشبختانه در قانون همه خطوط و جوانب دیده شده و برای هر قسمت قانون و دستوری لحاظ شده است. بنابراین در خصوص وجود قانون کمبودی وجود ندارد؛ در خصوص قسمت دوم سوال هم که درباره ضمانت اجرای قانون است، من این نکته را یادآوری می‌کنم که وظیفه و سیاست اصلی و اولویت ما در جلوگیری از بروز جرم است؛ در حقیقت بهترین کار جلوگیری از انجام کارهای غیرقانونی ، و در مرحله بعد رسیدگی و پیگیری و محکوم کردن عاملین و فاعلان آن جرم است؛ و برای این کار مشارکت و همکاری مردم بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

,

درواقع این مردم هستند که تصمیم نهایی را برای انتخاب محل دریافت خدمت می‌گیرند؛ ما نباید انتظار داشته باشیم که جامعه، به خصوص در حوزه‌هایی که متقاضی دریافت خدمت زیاد است، تمام تبلیغات درست و قانونی باشند؛ بنابراین مردم نباید به هر تبلیغ و آگهی خدمات در حوزه زیبایی اعتماد کنند و اول بررسی کنند که آیا جایی که این خدمات ارائه می‌شود استانداردها و مجوزهای لازم را دارد وآیا فردی که قرار است عمل زیبایی را انجام یدهد آیا صلاحیت، تخصص و مهارت این کار دارد؛ وظیفه ما به عنوان مسئولان این حوزه دادن آگاهی، اطلاعات و هشدارهای لازم و نیز پیگیری و برخورد با مراکز غیرقانونی است اما در نهایت این خود مردم هستد که باید با انتخاب درست، جلوی تخلفات را بگیرند.

, .,

 

,

سپیدپوش: شما به عنوان یک متخصص در این حوزه چه راه‌کاری برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های افراد سودجو پیشنهاد می‌دهید؟

,

کلانتر هرمزی:  باز تاکید می‌کنم فردی که تصمیم دارد از خدمات جراحی در حوزه زیبایی استفاده کند، بهتر است ابتدا همه جوانب را در نظر بگیرد، در مورد فرد و محل ارائه کننده خدمت کاملا تحقیق کند و تنها در مورد مسائل مالی و بحث هزینه‌ها تحقیق نکند، چرا که این یکی از ترفندهای است که افراد سودجو برای جذب مشتری و اغفال مردم استفاده می‌کنند. تبلیغات همیشه با بزرگنمایی و فریب همراه است و باید توجه داشته باشیم تبلیغات با دادن اطلاعات  علمی  متفاوت است.

,

البته ما و همکاران ما در انجمن جراحان، وزارت بهداشت و دیگر حوزه‌های مرتبط با این موضوع، در صورت مشاهده تخلف و دریافت گزارش تخلف، با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنیم و به صورت قانونی به مراجع ذی‌ربط شکایات خودمان را ارائه می‌‌دهیم. و هفته‌ای 2 تا 3 نامه  هشدار، اطلاع رسانی و شکایت را داریم ولی وقتی فردی با مراجعه  به مراکز زیبایی غیر اصولی علاوه بر خسارت مالی، سلامتی خودش را هم مورد تهدید و آسیب قرار داده است، نمی‌توان آن خسارات را جبران کنیم.

,

 

,

سپیدپوش: ظرفیت بخش جراحی پلاستیک و زیبایی در تولید ثروت و حوزه گردشگری سلامت را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

,

کلانتر هرمزی: قطعا ظرفیت کشور در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی با توجه به دانش و مهارتی که متخصصان داخلی ما دارند خیلی بیشتر از آن چیزی است که مورد استفاده قرار دارد، اما متاسفانه به دلیل اینکه هدایت و مدیریت کافی و صحیحی انجام نشده است در این زمینه، نتوانستیم از پتانسیل‌های این حوزه برای جذب توریسم و بحث گردشگری سلامت استفاده کنیم و در حال حاضر بسیاری از مراجعه کنندگان و بیماران خارجی ما، با تحقیقاتی که خودشان و به طور شخصی انجام دادند  انجام دادند ایران را برای انجام عمل زیبایی استفاده کردند؛ ما در رشته‌های مختلف جراحی در رتبه‌های خوب بین المللی قرار داریم و مقام ما در بین 10 کشور برتر دنیاست؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه علمی صد درصد تسلیم ما هستند؛  هم از نظر رتبه علمی و هم از نظر ارائه خدمات مطلوب، مورد احترام کشورهای منطقه و خاورمیانه هستیم ، جراحی زیبایی بینی ایران جزء جراحی‌های بینی سلامت دنیاست و دنیا برای ایران در این حوزه و حوزه‌های دیگر، جایگاه و ارزش ویژه‌ای را قائل است.

,

نیاز است که به این حوزه به عنوان یک منبع وارد کننده ارز و صادر کننده دانش و علم نگاه کنیم، تاریخچه جراحی ما بالای 64 سال است که کمتری کشوری در این حوزه چنین تجربه و عمر طولانی را دارد، به نظر من ظرفیت ایران در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی، بسیار بالاست و اگر مسئولین توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند، جراحی پلاستیک و زیبایی می‌تواند به عنوان یکی از منابع خلق ثروت و درآمد برای کشور تبدیل شود.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه