اخبار داغ

"ولنتاین"، فرهنگ وارداتی یا مافیای اقتصادی؟!

"ولنتاین"، فرهنگ وارداتی یا مافیای اقتصادی؟!
در بهمن ماه مغازه‌هایی که تحت عنوان ولنتاین خودنمایی می‌کند افزایش می‌یابد که پشت همه این مسائل اهداف شومی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛این روزها اگر در خیابان‌های شهر قدم بزنید، مغازه‌ها و فروشگاه‌های زیادی را می‌بینید که ویترین‌شان مملو از کارت‌پستال، شکلات و خرس‌های عروسکی قرمز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

در گل‌فروشی‌ها دسته‌دسته گل‌های رزِ سرخ به چشم می‌خورد و همه‌جا بوی عشق به خود گرفته است. حتما می‌دانید این تغییر و تحولات به دلیل نزدیک شدن روز ولنتاین است. 
,
,
, ,

روز ولنتاین، که چندسالی است در ایران هم باب شده، شاید اوایل فقط مخصوص افراد خاصی بود، اما حالا بیشتر افراد دغدغه‌ی فرا رسیدن این روز را دارند. 

در این چند سال اخیر، یک ماه قبل از فرا رسیدن ۱۴ فوریه که روز ولنتاین یا عشق نام دارد تبلیغات و فروش هدایا شروع می‌شود به نحوی که گویی عده‌ای می‌خواهند برای این روز همچون شب یلدا و عید نوروز در فرهنگ ایرانی به زور جایگاهی ایجاد کنند. 

وقتی استقبال جوانان و جامعه از این روز غیرقابل انکار می‌شود چرایی بزرگی در ذهن به وجود می‌آید که بد نیست متولیان فرهنگ هم گاهی با این چرایی، ذهن خود را ورزش دهند، گزارش پیش رو بخشی از نظرات مردم را درباره روز ولنتاین جویا شده است. 
,
,
,
,
,
,
, ,

زهرا حسینی دانش آموز ۱۷ساله قزوینی درباره ولنتاین می‌‌گوید: به نظرم ولنتاین روزی است که خیلی مورد توجه ایرانی‌ها مخصوصا رده سنی جوانان و نوجوانان کشورمان قرار گرفته‌ است، ولی این روز خاصی برای کشور ما نیست و در واقع یک فرهنگ‌ غربی است و ما که کشور با‌ اصالتی هستیم و لزومی ندارد از اینجور فرهنگ‌ها پیروی کنیم. 

وی اذعان می‌کند: بعضی از دوستانم درگیر موضوعاتی مانند ولنتاین هستند و با ذوق وشوق خاصی از رابطه‌ای که دارند و اتفاقاتی که برایشان می‌افتد صحبت می‌کنند؛ به نظرم ولنتاین هیچ تاثیری در زندگی ندارد به جز اینکه افراد وارد یک رابطه‌ی احساسی‌ می‌شوند و مشکلات و درگیری‌هایشان با دیگران بیشتر می‌شود. 

فاطمه مددی یکی دیگر از دانش آموزان است که درباره روز عشق عنوان می‌کند: ولنتاین روز عشاقِ است و فرهنگ بدی هم نیست؛ اما برای ما هم نیست و بهتره که ما هم برای کشور خودمان یک روزی مانند این روز ولی به اسم و سبک ایرانی داشته باشیم. 

رضا صفری طراح گرافیست است و معتقد است: ولنتاین روز عشاق یا عشق ورزی که زمان آن ۱۴ فوریه است و یک فرهنگ مسیحی و کاملا غربی است. 
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

وی با بیان اینکه ولنتاین به علت غربی بودن برای جوانان جذاب است و چیزی جز یک حس تلقین به درد نخور در آن وجود ندارد، عنوان ‌کرد: روز ولنتاین بهانه ای برای دوست داشتن و محبت کردن است که این حس می‌تواند هر زمان دیگری هم باشد. 

این جوان با اشاره به این فرمایش امام خمینی( ره) که "به یک انسان غربی متبدل شده ایم، تحول معجزه آسای توده‌ها از اسلام و به این زودی نمی‌توانید شما برگردید؛ لکن همت کنید برگردید،" می‌گوید: معتقدم وقتی در فرهنگ ما بهانه قشنگتری مانند اول ذی الحجه را داریم چرا باید با تمدن غرب هماهنگ بشویم؟ 

سمانه محمدی دانشجوی ۲۰ ساله قزوینی است که معتقد است ولنتاین فقط روز عشق ورزیدن به جنس مخالف نیست، می‌گوید: ولنتاین می‌تواند روزی برای عشق ورزیدن به هم وطن، به فرزند و خانواده خود باشد. 
,
,
,
,
,
,
, ,

وی با بیان اینکه امروزه همه ولنتاین را به روز کادو گرفتن‌های بی دلیل می‌شناسند، عنوان کرد: به نظرم باید این روز برای کسانی هدیه بخریم که برای داشتن آن افسوس می‌خوردند و توان خرید آن را ندارند. 

این دانشجو ادامه می‌دهد: در واقع ولنتاین زمانی معنا پیدا می‌کند که کسی کینه در دلش نباشد و کسی کفش پاره ای نداشته باشد و یا کسی در این سرما گرسنه نماند، کاش بتوانیم از فرهنگ پوچ غربی‌ها آنطور که درست است و به نفع جامعه خودمان است استفاده کنیم. 

مرضیه ملکی مادر ۴۰ ساله یکی از دانش آموزان است که درباره ولنتاین عنوان می‌کند: به نظرم با توجه به اینکه این روز ریشه در فرهنگ مسیحیت دارد و در گذشته مسیحیان این روز را به خاطر مرگ فردی به نام ولنتاین بزرگ می‌داشتند، صحیح نیست که ما این روز را جشن بگیریم چرا که قطعا در اسلام و کشور خود مناسبت‌های با معنا و زیادی داریم که متأسفانه به فراموشی سپرده شدند. 

وی می‌افزاید: با یک مرور در تقویم خودمان قطعا می‌توانیم مناسبت‌های خیلی قشنگ تر و بهتر از ولنتاین را پیدا کنیم، ما در گذشته روز سپندانه را داشتیم که همان روز عشق است ولی عامه مردم ما روز ولنتاین را بیشتر می‌پسندند. 

این مادر قزوینی اذعان می‌کند: امروزه ساعت‌های زیادی از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنیم، اما یکبار نشده که به دنبال ریشه این طور مسائل برویم؛ با یک جستجوی ساده می‌شود به این نتیجه رسید که این فرهنگ در اصل برای کشور‌های فرانسه و انگلیس است و آنقدر که برای همه اهمیت پیدا کرده، روز مهمی نیست. 

مبینا صالحی دانش آموز ۱۵ ساله ای است که می‌گوید: به نظرم ولنتاین برای افرادی که متاهل و یا نامزد هستند خیلی هم خوب است که می‌تواند در عشق تاثیرگذار باشد؛ اما متاسفانه امروزه بعضی از دختر و پسرها که به دوستی با جنس مخالف عادت کرده اند از این روز سوءاستفاده می‌کنند و آنطوری که دوست دارند تعبیرش می‌کنند. 

وی درباره فرهنگ ولنتاین بیان می‌کند: هر فرهنگی که با آداب و قوانین کشور یکسان باشد و باعث شادی و افزایش محبت بین یکدیگر شود حتما فرهنگ تحسین برانگیزی است؛ اما باید به این نکته که واقعا لذت بخش باشد نه هزینه بردار و تصنعی هم توجه داشت. 

این نوجوان با اشاره به اینکه تفسیر ما از عشق نادرست است، بیان کرد: روز ولنتاین، را روزِ عشق می‌دانند، پس ما می‌تونیم با خود، خانواده و یا حتی خدایای خود عاشقی کنیم، چه می‌شود اگه یک نفر در این روز خودش را خوشحال کند و برای خود کادو بگیرد یا اینکه یک کودک کار را خوشحال کند و برای یک روزم که شده است عاشق او باشد؟ 
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

عباس کاظمی دبیر جبهه فرهنگی استان قزوین درباره تاریجچه پیداش والنتاین می‌گوید: ولنتاین مربوط به روم باستان قدیم است و در گذشته به نام روز عشق تعیین شده است.

وی در ادامه افزود: ولنتاین نزدیک یک دهه است که وارد جامعه ما شده و به قول معروف با یک خرس شروع شده و اکنون به محصولات مختلف ولنتاینی رسیده است. 

این مسئول ابراز کرد: امروزه ولنتاین یک عارضه جدی و معضلی است که در جامعه ما مشاهده می‌شود، موضوع ولنتاین کاملا اهداف اقتصادی دارد. 

دبیر جبهه فرهنگی استان قزوین اذعان کرد: معتقدم مسئله ولنتاین که امروزه به عنوان یک عارضه در بین عامه مردم، به خصوص جوانان فراگیر شده است و باید آن را ریشه ای بررسی کرد. 

وی مطرح کرد: به نظرم در این حوزه ابتدا باید به موضوعاتی مانند اینکه چطور انگیزه‌های اقتصادی موجب می‌شود که ما چنین بیماری و دردهایی را در سطح جامعه داشته باشیم و یا در کجا ضعف فرهنگی وجود دارد و اینکه در جامعه چه قشری بیشترین تاثیر از این عارضه را گرفته اند، پرداخته شود. 

این فعال فرهنگی با بیان اینکه تردید ندارم پشت مسئله ولنتاین اهداف جدی اقتصادی با نگاه استعماری وجود دارد، گفت: در بهمن ماه مغازه‌هایی که تحت عنوان ولنتاین خودنمایی می‌کند افزایش می‌یابد که پشت همه این مسائل اهداف شومی وجود دارد. 

وی ادامه داد: باید آگاه باشیم که دشمن به دلیل ضعف فرهنگی، عدم بصیرت فرهنگی، عدم تشخیص درست ما، منابع و ثروت‌های کشور را به کدام سمت ‌می‌برند و چه اهدافی را دربر دارند. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین بیان کرد: باید بررسی کنیم که کجای مبانی اعتقادی، دینی، فرهنگی، سنتی و آداب و رسوم ما دچار مشکل شده و کدام بخش دچار آسیب شده است که یک پدیده ناهمگون مانند ولنتاین به سرعت در بخش‌هایی خود را نشان می‌دهد. 

وی تصریح کرد: اگر روی ریشه‌های اعتقادی جوانان کار شود آنها به طور طبیعی واکسینه می‌شوند و دیگر لازم نیست که برای آنها معادل ولنتاین در فرهنگ اسلامی تولید کنیم تا او را جذب شود، هرچند معتقدم که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند خلاء موضوع ولنتاین را به سادگی پر کند ولی متاسفانه روی آنها کار نشده است. 

دبیر جبهه فرهنگی استان قزوین اظهار کرد: متاسفانه برای ذائقه‌ی امروزِ مخاطب موضوعات وارداتی غربی به روز رسانی نشده و ذائقه او به نوعی دست کاری شده؛ زیرا او به دنبال محبت کردن و عشق ورزیدن است و اگر ما کانال و راه درست آن را به او نشان ندهیم به دنبال پدیده‌هایی مانند ولنتاین می‌رود. 

وی ابراز کرد: اگر بررسی تاریخی ولنتاین را بخوانید، مشاهده می‌کنید که این یک محبت و عشق پاک بوده است و بعدها جریانات اقتصادی، سیاسی و سودجویانه وارد اصل موضوع آن شده و مسیر را تغییر داده که باید به آن توجه کرد. 

این مسئول گفت: معتقدم اگر ولنتاین را با مدل اسلامی و ایرانی ترجمه کنیم و بعد ظرفیت‌های موجود شرع، سنت و آداب و رسوم خود را به مردم نشان دهیم خیلی موفق بوده ایم. 

کاظمی بیان کرد: معتقدم که ولنتاین در دوران افول خود به سر می‌برد و یک زمان خاصی تب و شدت زیادی داشت که امروزه خیلی آن اشتیاق از سوی افراد مشاهده نمی‌شود.

وی ابراز کرد: موضوعی که در سطوح ملی باید بررسی شود این است که چهره‌هایی مانند هنرمندان، فوتبالیست، خواننده که صداوسیما و جاهای دیگر آنها را بزرگ و چهره می‌کنند می‌توانند خیلی در فراگیرکردن این موضوعات تاثیرگذار باشند. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

این فعال فرهنگی در پایان عنوان کرد: هنرمندان می‌توانند با یک پست اینستا درباره ولنتاین، خیلی از مخاطبان را به این سمت جذب کنند که باید این موضوع مدیریت شود که این افراد مبلغ و مروج فرهنگ‌های غلط و غربی نشوند. 
انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه