اخبار داغ

جشن های غربی زخمی بر پیکر فرهنگ ایران/ در حوزه فرهنگ برنامه متناسب با تحولات روز وجود ندارد

جشن های غربی زخمی بر پیکر فرهنگ ایران/ در حوزه فرهنگ برنامه متناسب با تحولات روز وجود ندارد
سالهاست که جشن های غربی و ادیان دیگر وارد فرهنگ ایرانی و کمکی برای کمرنگ شدن هر روزه جشن ها و آیین ایران باستان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک;  با وجود جشن ها و رسوم اصیلی که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد اما اکنون شاهد فراموش شدن برخی از آنها و جایگزین کردن جشن هایی هستیم که متعلق به دیگر کشورها و ادیان است. البته در کشور ما هموطنان و مردمی وجود دارند که از ادیان دیگر هستند و بر اساس فرهنگ و اعتقاد خود از جشن و مراسم هایی استقبال می کنند و احترام و ارزش نهادن به رسوم و اعتقادات آنها بر حق است اما آنچه مورد نظر و اهمیت است استقبال و گرایش ایرانیانی است که ناآگاهانه از برخی جشن های بیگانه مانند کریسمس، هالووین، ولنتاین و...الگوبرداری کرده و با فراموش کردن اصل وریشه فرهنگ ایران باستان آسیب بزرگی به خود،جامعه و نسل های آینده وارد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتر یک;,

اجناس زیباوچشم نواز موجب ترغیب ناآگانه مردم می شود

, اجناس زیباوچشم نواز موجب ترغیب ناآگانه مردم می شود ,

یک دانشجوی ارشد جامعه شناسی در کرج با اظهار ناراحتی از اینکه روزبه روز مغازه هایی که کالاها و اجناس مربوط به جشن های غربی را عرضه می کنند بیشتر می شود، می گوید: ظاهرا هیچ نظارتی روی این فروشگاه ها وجود ندارد.

,

«مونا فاضلی» می افزاید: اجناسی که در این فروشگاه ها وجود دارد بسیار زیبا و چشم نواز هستند و در ایام نزدیک به مراسم های اروپایی با تزئینات زیباتر و تبلیغات ویژه مردم را ترغیب به خرید می کنند و متاسفانه مردم بدون اینکه از عواقب استقبال از این خریدها و درنتیجه برگزاری جشن های مربوط به آن آگاه باشند کمک بزرگی به بی ارزش کردن سنت و فرهنگ ایرانی می کنند در حالی که ما جشن ها و سنت های اصیل و باستانی زیادی داریم که بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان با آنها ناآشنا هستند و همین امر موجب گرایش آنها به جشن ها و مراسم اروپایی و غربی می شود. 

,

فاضلی در ادامه بیان می کند: البته به نظر من در این امر که نوعی آسیب به شمار می رود مسئولان فرهنگی و همچنین تولیدکنندگان کوتاهی و کم کاری دارند چرا که اگر در کشور بر روی جشن و مراسم های اصیل ایرانی بیشتر پرداخته شود و تولیدکنندگان هم با تولید اجناس زیبا و نمادهای جذاب بتوانند در مردم ذوق و انگیزه ایجاد کنند می توانند از گرایش آنها به سمت این اجناس زیبا اما غریبه جلوگیری کنند.

,

وی می گوید: از طرفی خلا، بی هدفی و بیکاری در بین خانواده ها و به ویژه جوانان موجب شده تا برای پرکردن اینها با ورود هر سبک و برنامه ای جدید از آن استقبال کنند.

,

بیشتر مشتریان اجناس لوکس غربی ایرانیان هستند

, بیشتر مشتریان اجناس لوکس غربی ایرانیان هستند,

یکی از عرضه کننده های اجناس ویژه جشن های غربی در کرج در پاسخ به این پرسش که مشتریان وی بیشتر چه افرادی هستند می گوید: من حدود17سال است در این صنف کار می کنم تا 5 سال قبل فقط اقلیت ها برای جشن های خود به فروشگاه من مراجعه می کردند اما اکنون بیشتر مشتریان من ایرانیان به ویژه جوانان هستند.

,

«سامان فرشاد» که اجناس فروشگاه خود را از چین وارد می کند می افزاید: در سال های گذشته برای کسب درآمد در کنار اجناس فانتزی جشن ها، کالاهای دیگری هم وارد و به فروش می رساندم چون فروش این اجناس کم بود و همیشگی نبود، اما اکنون به دلیل استقبال بالای مردم حتی در ایام غیرمناسبتی جشن ها، برای تولد و مهمانی های خصوصی نیز از این اجناس استفاده می کنند.

,

فرشاد در پاسخ به این موضوع که آیا این کار موجب آسیب به فرهنگ ایرانی نمی شود می گوید: فرهنگ ما در بسیاری موارد از اصل خود دور شده و مردم در خیلی موارد از نمادهای اروپایی و غربی استفاده می کنند و وقتی مطالبه می کنند اگر من هم این کالاهارا عرضه نکنم از جایی دیگر تهیه می کنند.

,

در حوزه فرهنگ برنامه متناسب با تحولات روز وجود ندارد

, در حوزه فرهنگ برنامه متناسب با تحولات روز وجود ندارد ,

یک دکترای جامعه شناسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه شهر مجموعه ای از یک مقوله جغرافیایی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است می گوید: فرهنگ ساخته نمی شود بلکه بازتولید می شود.

,

«فتانه دانشمند» در مورد مشکلات فرهنگی جامعه اظهار می کند: ما در حال گذار از جامعه و فرهنگ هستیم و تحول سریع،بزرگ و ناهمگون را تجربه می کنیم که برای این تحول نابرابر احتیاج به یک برنامه خوب داریم اما متاسفانه بزرگترین مشکل اساسی ما این است که در این زمینه برنامه ای متناسب با تحولات روز نداریم و الگویی برای ذهن ما ترسیم نشده است برای همین ما از این تعادل خارج می شویم.

,

دانشمند می گوید: برنامه ریزی تلاشی آگاهانه برای تغییر نگرش ها، اعتقادات، آداب و سوم و ارزشهاو هنجارهاست و در موضوع فرهنگ باید به این برسیم که تغییر آداب ورسوم و هنجارها را به تعادل برسانیم.

,

فرهنگ دستخوش تغییرات سیاسی و احزاب مختلف

, فرهنگ دستخوش تغییرات سیاسی و احزاب مختلف ,

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای رسیدن به تعادل در فرهنگ باید پیشبرد فرهنگ و ترویج آن برای خود فرهنگ باید باشد نه به دلیل منافع حزبی یا سیاسی می افزاید: این فاصله ای که امروز در زمینه فرهنگ ایجاد شده به دلیل این است که فرهنگ برای خود آن تغییر داده نشده بلکه دستخوش منافع سیاسی و احزاب مختلف شده است. در حقیقت فرهنگ واژه ای مغفول و وسیله ای شد برای هرشخصی تا به نام و بهانه فرهنگ در شهر و جامعه ورود و تغییر ایجاد کند.

,

این استاد دانشگاه می افزاید: وقتی خودما در جامعه هویت را قایل نباشیم طبیعتا چیزهای دیگر جایگزین می شود چرا که هویت از مطالبات است و وقتی چیزی برای عرضه نداشته باشیم شبیخون فرهنگی اتفاق می افتد.

,

دانشمند می گوید: برای سست کردن یک جامعه چند اقدام انجام می شود، نادیده گرفتن اسطوره های آن ، جایگاه زن و مام وطن و همچنین آموزش در آن جامعه است و وقتی اسطوره ها تعریف نمی شود و مفهوم جشن ونشاط در شهر وجود ندارد ناخودآگاه این فرهنگ بیگانه در جامعه جاباز می کند.

,

وی با بیان اینکه خوب یا بد این فرهنگ ها رانقد نمی کند که کدام خوب و بد است می افزاید: آنچه اهمیت دارد این است که شهر محل عرضه همه تمایلات، خواسته ها و هنجارهای جامعه شهری است پس باید آنهارا عرضه کنیم و مردم انتخاب کنند.

,

دانشمند اظهار می کند: برای درمان این معضل باید سرمایه گذاری درست، واقع بینانه و متناسب با ساختار جامعه انجام شود، تجارت وصنعت فرهنگ تشویق شود که در این زمینه وارد شود و سرمایه گذاری کند. به طورمثال اکنون هالیوود که درآمد میلیاردی و بیش از درآمد نفتی ما دارد نوعی صنعت تجارت است که هم پول زاست و هم تغییر فرهنگ را به دلخواه خود ایجاد می کند و جهان سوم را کاملا تحت الشعاع خود قرارداده است.

,

تهی شدن جامعه از «هویت» فضا را برای فرهنگ بیگانه باز می کند

, تهی شدن جامعه از «هویت» فضا را برای فرهنگ بیگانه باز می کند,

این استاد دانشگاه می گوید: در بحث هویت سازی اقوام و فرهنگ، جشن ها و اسطوره ها توجه نشده که این فرهنگ غریبه جا باز کرده به عنوان ذر مدت زمانی در نقاطی از شهر فضا و فروشگاه ها برای برای جشن کریسمس آماده می شود و گاهی برای جشن ولنتاین و .... و نکته مورد اهمیت این است که این مختص اقلیت ها نیست و دیگران هم از آنها خرید می کنند چرا که تبلیغ در این زمینه زیاد بوده و این نشانی از ترقی خواهی و توسعه یافتگی خارج از فرهنگ ایرانی است. 

,

دانشمند می گوید: هر چیزی شاخصی دارد و در فرهنگ هم اخلاق، انسانیت، عقلانیت، سرمایه اجتماعی « مشارکت، اعتماد و رضایت» شاخص هستند و وقتی در یک جامعه اعتماد و سرمایه اجتماعی گرفته می شود خلا ایجاد شده وجا برای ورود اتفاقات دیگر باز می شود.

,

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در برنامه ریزی فرهنگی کم کاری شده می افزاید: همه اینها در سایه برنامه ریزی آگاهانه و در یک شهر فرهنگی و در سایه تعلق خاطر،هویت بخشی و بازتولید فرهنگی ایجاد می شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه