اخبار داغ

روایتی از یک اقدام انقلابی؛

چرا امام خمینی (ره) حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد؟

چرا امام خمینی (ره) حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد؟
از منظر حامیان کتاب رشدی در غرب، این حکم با اصل آزادی در ساز‍وکار دموکراسی در تناقض است؛ ولی از نظر امام خمینی(ره) اسلام، همان‌گونه که بر اصل‌آزادی تأکید کرده، خود نیز قیدهای برای آن تعیین نموده است و این تمهیدات مختص به اسلام نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان، جواد کریمی در گزارشی به بررسی حکم ارتداد سلمان رشدی و چرایی صدور این حکم از سوی امام راحل پرداخت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

 انقلاب‌اسلامی‌ایران در اواخر قرن‌بیستم، قرنی که افول‌ایدئولوژی‌ها را به خود می‌دید به پیروزی رسید. این نهضت با رنگ‌و‌بوی دینی و ایدئولوژیک خود و با نفی مناسبات سیاسی_فرهنگی موجود در سطح جهان، در پی ارائه‌مدلی‎مستقل و خارج از میدان های محاسباتی شرق و غرب، پا به میدان‌ سیاسی ‌دنیا گذاشت. این انقلاب، اساس نگرش ‌دنیامحورانه و مادی‌گرایانه حاکم بر نظام ‌تعامل ‌جهانی را به چالش کشانید و به دنبال احقاق توحید در انفس ‌مردم و آفاق‌ جهان بود. که تجدید حیات ‌دین در جامعه را یادآور می‌شد.

,

نقش اسلام و فرهنگ‌شیعی در تسریع روند پیروزی‌انقلاب‌اسلامی و ظهور آن به عنوان یک ایدئولوژی غالب در ایران‌انقلابی به روشنی ملموس بود. ظرفیت های بالای جاذبه ایدئولوژیک این انقلاب توانست نه‌تنها در میان ملت‌های‌اسلامی؛ بلکه ملت‌های محروم و ستم دیده نیز از پذیرش و استقبال فزاینده‌ای برخوردار گردد و تاحد زیادی انسان‌های‌ مسلمان و آزادی‌بخش را مجذوب خود سازد. رهبری سیّاس و نفوذناپذیر امام خمینی(ره) در این انقلاب جایگاه بی‌بدیلی در پیشبرد این نهضت داشت که با همراهی توده‌های میلیونی ملت‌ایران، هر مانعی را از سر راه حرکت انقلاب‌اسلامی ایران خنثی می‌کرد.

,

«سلمان رشدی» در یکی از خانواده های مرفه و مسلمانِ شهر‌بمبئی، در سال 1326 ش متولد شد. پدرش فردی مسلمان و آگاه به ادبیات ایران‌ و عرب بود. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ‌مبلغان ‌انگلیسی ‌زبان ‌مسیحی در هندوستان گذارنید و در سیزده سالگی، برای ادامه تحصیلات به انگلستان رفت و دوران متوسطه را در مدرسه «راگبی» انگلستان طی کرد. رشدی سپس وارد رشته‌تاریخ دانشگاه‌«کمبریج» شد و در سال 1347 ش پس از فارغ‌التحصیل شدن به پاکستان، نزد خانواده اش بازگشت ولی دوباره عازم انگلستان شده و تبعیّت آن‌جا را پذیرفت.

,

رشدی کتابی موسوم به «آیات‌شیطانی» در 547 صفحه نگارش یافت و به عنوان کتاب سال 1988 انگلستان شناخته شد. یک یهودی ‌صهیونیست بانی این کتاب بود و مبلغ نیم‌میلیون پوند به عنوان کمک به نویسنده پرداخت و وی را به نوشتن این کتاب ترغیب‌کرد. این کتاب، در بردارنده وقیحانه‌ترین اهانت‌ها به ساحت ‌مقدس پیامبر ‌اکرم (ص)، خاندان ایشان، صحابه و قرآن است و معتقدات مسلمانان را به مسخره گرفته‌است. از جمله این که «بلال» را «هیولای‌سیاه‌عظیم‌الجثه» معرفی‌کرده و از «سلمان فارسی» به عنوان ولگردی یاد می کند که به ریگزارهای عربستان مهاجرت کرده، با فرد تاجرپیشه و درویش‌مسلکی که ادعای پیامبری دارد، آشنا می شود.

,

 این کتاب در لندن وتوسط «موسسه پنگوئن» به چاپ رسید و نکته جالب اینکه نویسنده از همان ابتدای نگارش، دارای گارد محافظ بود. کتاب آیات شیطانی، بر مبنای «افسانه‌غرانیق» نوشته شده که مخالفان اسلام، در همان صدر اسلام، مدعی این افسانه بوده اند. آنان ادعا می کردند پس از آیات 19 و 20 سوره نجم که می فرماید «آیا دیدید لات و عزّی و مناة، سومی آن ها را ؛ بتان جاهلی را؟...» شیطان در کلام‌وحی دوید و دو آیه را علیرغم خواست جبرئیل به زبان رسول‌خدا (ص) جاری‌ساخت که در آن ها، از این بت ها تمجید و مژده شفاعت آن ها داده ‌شده ‌است. نگارش کتاب ‌مذکور از سوی رشدی، تبلیغات ‌فراوانی داشت و اعتراضات ‌گسترده‎ای در کشورهای مختلف اسلامی، خصوصاً پاکستان و هندوستان علیه آن صورت‌گرفت و عده‎ای از مسلمانان به شهادت رسیدند و اوضاع جهان ‌اسلام ملتهب‌گردید. در چنین شرایطی امام‌خمینی(ره) فتوای تاریخی خود را درباره ارتداد ‌سلمان ‌رشدی اعلام کرد که این فتوا بازتاب‌ جهانی قابل ملاحظه ای داشت.

,

 علی‌رغم اینکه غرب در برابر این حکم ایستادگی نمود؛ لیکن ملتهای ‌اسلامی و بسیاری از دولتها در همان موقع.، به نوعی، از این حکم حمایت‌ کردند. امام خمینی(ره) پس از کسب اطلاعات و آگاهی لازم از جوانب مختلف مفاد کتاب و انتشار آن، طی اعلامیه‎ای مختصر،  موضع‎گیری قاطع خویش را به شرح ذیل به جهانیان اعلام کردند:« إنا ‌لله‌ و انا الیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر‌جهان مى‏رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که  علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت‌نکند به  مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان‏شاءالله. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. روح‌الله‌الموسوی‌الخمینی ـ 25/11/67».

,

چرا امام خمینی(ره) حکم به قتل رشدی داد؟

, چرا امام خمینی(ره) حکم به قتل رشدی داد؟,

در خصوص حکم‌امام(ره) در زمینه‌انقلاب‌اسلامی چند نکته قابل توجه است: 1- انقلاب اسلامی ایران با رویکرد دینی و ایدئولوژیک خود که هدف «حاکمیت الله» را دنبال می‌کند، بر مبنای فقه‌اسلامی اقدام به این حکم می کند که از مسلمات احکام‌اسلامی است.

,

2- از منظر حامیان کتاب رشدی در غرب، این حکم با اصل آزادی در ساز‍وکار دموکراسی در تناقض است؛ ولی از نظر امام خمینی(ره) اسلام، همان‌گونه که بر اصل‌آزادی تأکید کرده، خود نیز قیدهای برای آن تعیین نموده است و این تمهیدات مختص به اسلام نیست که در این باره می فرمایند: «شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم بر [علیه] ما توطئه‌کنند و مملکت ما را به هرج‌و‌مرج بکشند، به فساد‌ بکشند و مقصودشان از آزادى این است، در هیچ جاى دنیا همچو آزادى نیست». اینکه هیچ عقل سلیمی نمی‎تواند بپذیرد که به راحتی در یک کتاب، موهن‎ترین عبارات در مورد مقدس‌ترین افراد نزد حدود یک میلیارد و نیم مسلمان به کار رود.

,

 3- در خصوص کتاب آیات‌شیطانی که در موقعیت ‌زمانی بعد از پذیرش قطعنامه 598 جنگ‌ تحمیلی اتفاق افتاد و اذهان بین المللی متصور نوعی انفعال از انقلاب ‌اسلامی بودند، عکس العمل هوشیارانه و به موقع امام (ره) نسبت به آرمان های انقلاب، بیش از پیش اقتدار و پویایی انقلاب ‌اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

,

 4- چنانچه پیشتر اشاره ‌شد، انقلاب‌اسلامی با عدم پذیرش بلوک شرق و غرب به عنوان کدخدای عالم با استقلال سیاسی و فرهنگی اقدام به تشکیل نظام ‌اسلامی کرد که در پی این ماجرا با درگیری های سیاسی و حتی نظامی] مثل جنگ‌تحمیلی[ متعددی در طول حرکت ‌انقلاب دست‌ و‌ پنجه نرم کرده ‌است. نکته بسیار‌مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که از نظر امام‌خمینی(ره) کتاب کفرآمیز آیات شیطانی « تعمد جهانخواران به نابودى اسلام و  مسلمین است و الّا مسئله فردى سلمان رشدى آنقدر برایشان مهم نیست که همه  صهیونیستها و استکبار پشت‌سر او قرار بگیرند». بنابراین ایشان معتقد بودند که مسأله کتاب آیات شیطانی، کاری حساب شده برای زدن ریشه دین‌ و ‌دینداری و در رأس آن اسلام و روحانیت می‎باشد؛ و دفاع غربیها از رشدی را، دفاع از جریان ضداسلامی و ضدارزشی لابی‌های صهیونیستی و انگلیس و امریکا خواندند.

,

در نتیجه طبق فرمایش امام خمینی(ره): « اگر جهانخواران بخواهند در مقابلِ دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیاى آنان  خواهیم ایستاد». بر اساس این دیدگاه، در شرایطی که مؤلف کتاب آیات ‌شیطانی همراه با مجموعه جهان‌غرب، اساس اسلام را هدف قرار داده بود، مصلحت‎‎سنجی های عرفی و دیپلماتیک جایز نبود و چشم‎پوشی از این موضوع، اسلام را به خطر می‏انداخت و مهمترین مسأله، حفظ اسلام و احکام آن بود و در این موضوع اولویت قرار داشت؛ فلذا امام  با فتوای خود از این اساس به دفاع برخاستند و از سرزنش دوست و دشمن و تهدیدات آنها نهراسیدند و در شرایطی که غرب تلاش می‎کرد با تحریف حقایق،  مسلمانان را از ارزشهای معنوی اسلام دور کند، فتوای امام پاسخی محکم به این مسأله و نشان‌دهنده بیداری‌ نهضت ‌اسلامی بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه