اخبار داغ

مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان:

تاکنون موردی از آنفولانزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است/ پرنده های مهاجر عامل اصلی آنفولانزای مرغی هستند

تاکنون موردی از آنفولانزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است/ پرنده های مهاجر عامل اصلی آنفولانزای مرغی هستند
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است،گفت:شهروندان گوشت مرغ را از کشتار روز یا مرغ منجمد بهداشتی خریداری و استفاده کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بیماری آنفولانزای مرغی هر ساله با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان شیوع پیدا می‌کند و در این بین مرغداری‌های صنعتی و به خصوص مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار بیشترین تلفات را از این بیماری متحمل می‌شوند.
آنفولانزای طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است. مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری می‌باشند و همچنین پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابه جا کنند.
 
نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای مرغی
با پرندگان، اعم از زنده و مرده تماس نداشته باشید و در صورت لزوم، با دستکش این کار را انجام دهید، از نگهداری پرندگان در خانه خودداری کنید، از خرید مرغ و پرندگانی که خارج از سیستم دامپزشکی و بهداشتی، ذبح و کشته می‌شوند خودداری کنید، گوشت مرغ را قبل از طبخ، به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید، تخم مرغ و گوشت پرندگان را کنار سایر مواد غذایی قرار ندهید، سطح تخم مرغ‌هایی که آلوده به خون و مدفوع پرندگان است را قبل از شکاندن، بشویید، تخم مرغ آب‌پز را به صورت کاملا سفت شده میل کنید، در آب‌هایی که پرندگان در آن زندگی می‌کنند، شنا نکنید، فاصله یک متری با فرد مبتلا را حفظ کنید.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
, نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای مرغی,
,
,
 
, ,

مورد مثبتی در سیستان وبلوچستان گزارش نشده است
با این تفاسیر امسال نیز این بیماری در بین پرندگان برخی از استان های کشور شیوع یافت و باعث نابودی مرغ های زیادی در برخی استان ها شد در همین خصوص مهدی حسینی مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به عصرهامون گفت: این مورد مختص به واحدهایی است که آلوده به آنفولانزای پرندگان بوده اند در استان سیستان و بلوچستان از اول مهر با پایش های گسترده ای که انجام شده هم در بحث طیور روستایی و صنعتی و هم آزمایشات سرمی و مولکولی هیچ مورد مثبتی تا کنون گزارش نشده است.
وی گفت: در این راستا با سازمان محیط زیست هماهنگی های لازم صورت گرفته است که اگر در مکانی در بین پرندگان مهاجر تلفاتی مشاهده کردند به ما گزارش دهند که در این خصوص هم تاکنون موردی گزارش نشده است.
مدیر کل دامپزشکی استان از شهروندان خواست که اگر موردی از تلفات طیور مشاهده کردند سریعا با شماره 1512به اداره دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود اطلاع رسانی کنند که برای نمونه برداری در اسرع وقت اقدام کنند.
 
عامل آنفولانزا همین پرنده های مهاجر هستند
وی با اشاره به اینکه مردم باید از شکار پرندگان خودداری کنند، افزود: عامل آنفولانزا همین پرنده های مهاجر هستند.
حسینی خاطر نشان کرد: شهروندان گوشت مرغ را از کشتار روز یا مرغ منجمد بهداشتی خریداری و استفاده کنند و از کشتار مرغ زنده در منازل ومعابر خودداری کنند؛ همچنین اگر پرنده ای زینتی داشتند در صورتی که علائم افسردگی به مثل ترشح از بینی یا چشم دیدند می توانند با دامپزشکی شهرستان ها هماهنگ کنند که آنها برای معاینه و نمونه برداری اقدامات لازم را انجام دهند.
 
,
, مورد مثبتی در سیستان وبلوچستان گزارش نشده است,
, عصرهامون ,
,
,
,
, عامل آنفولانزا همین پرنده های مهاجر هستند,
,
,
,
 
, ,

پایش محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان در حال انجام است
در همین راستا نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پایش محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان در حال انجام است، گفت: با شروع فصل زمستان و مهاجرت پرندگان از مناطق شمالی و سردسیر به مناطق جنوبی و گرم تر، تیم های متعدد کارشناسی و محیط بانی استان برنامه های خاص این زمان را در دستور کار قرار می دهند که از جمله به پرنده نگری و سرشماری، بررسی انتقال بیماری های پرندگان و غیره می توان نام برد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: پایش محل ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر در این فصل به وسیله کارگروهی متشکل از شبکه بهداشت، محیط زیست و اداره دامپزشکی در حال انجام می باشد که یکی از اولویت های این پایش و کار گروه  تشکیل شده در این خصوص، پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مناطق است.
,
, پایش محل های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان در حال انجام است,
,
,
 
,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه