اخبار داغ

تلاش برای احیای یک سنت فراموش‌شده؛

خلاقیت بانوی هنرمند میبدی برای احیای سنت زیلو بافی

خلاقیت بانوی هنرمند میبدی برای احیای سنت زیلو بافی
بانوی هنرمند میبدی با پربا کردن دار زیلو در یکی از مدارس میبد تا ضمن آموزش و بافت این زیلو توسط دانش آموزان آن را به عتبات عالیات اهدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از به گزارش میبد خبر، زیلوبافی از هنرهای اصیل و پاک میبد بوده که نشانه ساده زیستی و قناعت مردم این منطقه است و همیشه از زیبایی خاص خود برخوردار است. در کنار رنگ ها، این زیرانداز دست بافته، از نقوش ساده نیز بهره می برد. همه این سادگی ها دست به دست هم داده اند تا زیلو به عنوان مناسب ترین زیر انداز در مساجد و مکان های زیارتی باشد. زیرا سادگی آن با ساده زیستی بزرگان دین اسلام همخوانی دارد؛ و این فلسفه ی "زیبایی در سادگی" است که اماکن مذهبی و مساجد ایران را خاص و دیدنی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,
 
,
در رابطه با همین موضوع با بانویی هنرمند آشنا شدیم که تلاش کرده با آموزش این هنر اصیل به جوانان شهر جانی تازه به آن بخشد و ماجرا زمانی جالب می شود که این بانوی هنرمند دار زیلوی خود را در آموزشگاهی برپا می کند تا این هنر و حرفه قدیمی میبد را به دانش آموزان یاد دهد و دل می گیرد تا زیلوهای بافته شده توسط این دانش آموزان را با اهدا به اهل بیت(ع) جاودانه و ماندگار کند. در ادامه با این بانوی هنرمندمیبدی آشنا می شویم:
,

انسیه طاهره آقایی بانوی هنرمند و معلم با سابقه میبدی در گفتگو با خبرنگار میبد خبر درباره آشناییش با هنر اصیل زیلو بافی بیان داشت: در دوره کارشناسی با توجه به رشته تحصیلیم که صنایع دستی بود با هنر زیلو بافی که از هنرهای اصیل و کهن شهرستان میبد می باشد آشنا و علاقمند شدم تا در این زمینه بیشتر تحقیق کنم.

, میبد خبر,
وی افزود: با توجه به منابع کمی که در این زمینه وجود داشت کار کمی برای تحقیق مشکل شد که بیشتر از طریق اساتید این حرفه تجربه اندوزی کردم و حاصل تحقیقات خود را پس از 6 سال در کتابی با عنوان«جلوه زیبایی در زیلوی میبد» منتشر کردم که خوشبختانه این کتاب در موارد مختلف به عنوان منبع خوبی درباره هنر اصیل زیلو بافی معرفی و استفاده شد.
,
 
,
, ,
بانوی هنرمند میبدی درباره آشنایی با بافت زیلو اظهار داشت: در ادامه تحقیقات خود در زمینه زیلو به این نتیجه رسیدم که برای درک بهتر مهارت زیلو بافی و ارتباط با نقوش آن و عملی کردن طرح هایم تصمیم گرفتم زیلوبافی را یاد بگیرم به همین جهت مهارت زیلوبافی به مدت یک ترم در مرکز آرمان واقع در روستای رکن آباد زیر نظر اساتیدی چون امیر جعفری و مرتضی غنی پور آموزش دیده و مدرک این رشته صنایع دستی را دریافت کردم.
,
 
,
خانم آقای در ادامه بیان داشت: پس از یادگیری مهارت زیلو بافی برای تحقیقات بیشتر بر روی زیلو و ایجاد نو آوری در طرح و نقش با همکاری پدر در کنار مطب وی در مغازه پدر بزرگم دار زیلو بافی برپا کردم و موفق شدم در مدت کوتاهی 2 زیلو ببافم و نقوش جدید را بر روی آن پیاده کنم.
,
 
,
وی در مورد برنامه خود در برپایی دار زیلو در دبیرستان دخترانه اعظم زارعشاهی عوان کرد: چند سال است که این فکر بودم که هنر اصیل زیلو بافی را به دختران و پسران جوان آموزش داده و قدمی را در راه احیای آن بردارم. پس از مدتی فکر و پیگیری با همکاری مدیر دبیرستان تصمیم گرفتم که دار زیلویی را در آنجا برپا کنم که هم دانش آموزان بتوانند با این صنایع دستی آشنا شده و هم در زمان بعد مدرسه و عصرها نیز اولیا آنها نیز با زیلو بافی آشنا شوند و هم کسانیکه با زیلو بافی آشنا هستند آن را به دیگران آموزش دهند.
,
 
,
بانوی هنرمند میبدی تصریح داشت: با توجه به ارادت و عش و علاقه خاصی که به اهل بیت دارم قرار شد زیلو های بافته شده را برای صحن حضرت زهرا(س) در حرم امیرالمومنین(ع) اهدا کنیم با این کار هم انگیزه دانش آموزان و اولیا را برای آموزش و بافت زیلو بالا می بریم و هم زحمات و هنر خود را جاودانه و ماندگار خواهیم کرد. البته مدیر آموزشگاه پیشنهاد داد با توجه به عش و ارادت بانوان بافنده می توانیم برای حرم های دیگر عتبات عالیات نیز زیلو ببافیم.
,
 
,
, ,
 
,
معلم میبدی درباره این زیلو توضیح داد: با این دار زیلو قرار است 4 تخته زیلوی 2 در 3 متر بافته شود. برای اینکه از دستگاه اجاره ای استفاده نکنیم و صاحب دستگاه به زحمت نیفتد تصمیم گرفتم با هزینه شخصی دستگاهی رات برای این کار تهیه کنم که چند ماهی طول کشید که دستگاه ساخته و آماده کار شد. در این راه سختی هایی هم وجود داشت ولی چون این کار برای اهل بیت(ع) انجام می شد سختی ها آسان و انگیزه ام برای ادامه کار بیشتر می شد. 
,
 
,
خانم آقایی در مورد پایان بافت زیلو ها ابراز داشت: معمولا زیلوهایی به این ابعاد و اندازه اگر هر روز کار شود در کمتر از دو ماه هر کدام از این زیلو ها بافته می شوند. هزینه تهیه مواد اولیه برای یک زیلو را نیز خودم متقبل شدم و مابقی نیز به لطف خدا توسط مردم و خیرین تامین می شود. این زیلوها در 2 رنگ و با طرح «زلفک» آنچه که دربیت رهبری نیز هست بافته می شوند.
,
 
,
وی در پایان بیان داشت: اگر مسئولین همکاری داشته باشند و بتوان سوله ای را با چند دار زیلو برپا کرد می توان جوانان بیشتری را بصورت متمرکز آموزش داد و این حرفه را به آنها آموخت و گامی در جهت توسعه این هنر صنعت اصیل برداشت. در این زمینه خودم نیز در نظر دارم با تغییر در دستگاه زیلو بتوانم نقوش ریزتر و سخت تر در رنگهای متنوع با زیبایی بیشتر بافت و در این را از ایده های جوانان نیز استفاده کنم چون جوانان ما این قدرت را دارند که اگر به آنها بها داده شود کارهای مهم و با ارزشی را انجام دهند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه