اخبار داغ

کودکان کار کهگیلویه وبویراحمد در انتظار چراغ سبز زندگی / اینجا دستی در انتظار دستگیری است

کودکان کار کهگیلویه وبویراحمد در انتظار چراغ سبز زندگی / اینجا دستی در انتظار دستگیری است
این آسیب اجتماعی در سایه بی توجهی مسئولان به صورت قارچ گونه روز به روز در حال رشد است و روزانه بر تعداد کودکانی که به این فعالیت روی آورده اند، افزوده می شود و در آینده نه چندان دور این "آسیب اجتماعی" به یک "معضل اجتماعی" تبدیل خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ کمتر از یک سال است که موضوع "کودکان کار" در سرزمین ثروت یعنی استان کهگیلویه وبویراحمد در سر چهار راهها و پشت چراغ قرمز ها به وجود آمده است و این معضل در مرکز استان بیش از هر زمان دیگری با رشد خود افکار مردم، رسانه ها و همچنین مسئولین را متوجه خود کرده است و این موضوع باعث شده است که به عنوان یک "آسیب اجتماعی" قلمداد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

هر از چند گاهی که پشت چراغ قرمزهای شهر یاسوج متوقف می شوید با کودکانی روبرو می شوید که یا دستمال کاغذی به دست دارند و یا آب پاش و پارچه تمیز کن، که به سمت خودروی شما می آیند و با حالت کودکانه و این روز ها در سرما، به فروش و یا تمیز کردن مشغول هستند .

,

, ,

اما موضوع به همین جا ختم نمی شود بلکه شما شاهد هستید که این کودکان در خیابان های شهر با یک وزنه جلو آنها و با چشمانی منتظرانه به انتظار نشسته اند تا بلکه کسی مشتری آنها شود و رهگذری سودی را عاید این کودکان کند یا اینکه در پمپ های بنزین شهر می توانیم ببینیم که این موضوع باعث شده است که کودکان به سمت کارهایی هدایت شوند که مناسب سن و جثه آنها نیست.

,

, ,

اما این آسیب اجتماعی در سایه بی توجهی مسئولان به صورت قارچ گونه روز به روز در حال رشد است و روزانه بر تعداد کودکانی که به این فعالیت روی آورده اند، افزوده می شود و در آینده نه چندان دور این "آسیب اجتماعی" به یک "معضل اجتماعی" تبدیل خواهد شد هرچند که این موضوع در حال حاضر نیز اعتراض و گلایه برخی شهروندان و رانندگان را به همراه داشته است.

,

برابر آمارها، در ایران 308 هزار کودک10 تا 14 ساله کار و370 هزار کودک کار فصلی وجود دارد و درمجموع 700 هزار کودک زیر 15سال در کشور فعالیت می‌کنند.

,

بنا بر آمارهای اعلامی، 280 نفر کودک کار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است  که  این کودکان در خیابان سه گروه کولی‌ها، افغانی‌زاده‌ها و ایرانی هستند که ایرانی‌ها اکثراً جا و مکان دارند و افغانی‌زاده‌ها عمدتاً بی‌سواد و کولی‌ها نیز به‌صورت سازمان‌یافته هستند که براساس آمارها این استان از حیث نرخ تعداد کودکان کار و خیابانی جزء 10 استان اول کشور است و  بیش از 90 درصد کودک کار و خیابان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند.

,

نیاز مالی را می توان به عنوان اصلی ترین عامل روی آوردن این کودکان به سمت این چنین شغل هایی ذکر کرد که عدم تامین مالی در خانواده و یا عدم توانایی تامین مالی شدن از سوی کانون خانواده باعث شده است که این کودکان خود به میدان بیایند و برای حل آن گام بردارند که این موضوع باز هم به بزرگترین معضل این استان یعنی بیکاری افراد بر می گردد.

,

, ,

شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود که هرساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور و جهان است که با طبیعت بکر خود توانسته است این عنوان را نصیب خود کند. حضور کودکان کار در این شهر گردشگرپذیر باعث می شود که چهره شهر را در مقابل دیدگان مسافران و گردشگران به یک چهره نازیبا تبدیل کند و حال که نزدیک به ایام نوروز هستیم این معضل بیش از پیش نیازمند ساماندهی است.

,

در کنار آسیبی که این کودکان کار در جامعه به عنوان فرهنگ سازی ایجاد می کنند، آسیب دیگر متوجه خود این کودکان است که در سنی قرار دارند که بیشترین رشد از جنبه های مختلف را دارند و این کودکان باید در کانون خانواده به رشد فکری و جسمی خود در یک محیط شاد و با آرامش ادامه دهند ولی در پشت چراغ های قرمز و در سر چهار راهها متوقف می ماند.

,

شاهرخ کناری چهارم بهمن امسال  در نشست ساماندهی کودکان کار و خیابان شهرستان بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: یک سال گذشته چهار میلیارد و 500 میلیون ریال توسط نهادهای حمایتی کهگیلویه و بویراحمد به خانواده کودکان کار و خیابان شهر یاسوج کمک شده است.

,

, ,

وی گفت: ارائه کمک‌های آموزشی و خدمات مشاوره‌ای به کودکان کار و خیابان شهر یاسوج که دانش آموز هستند می‌تواند در ادامه تحصیل آنان و کنار گذاشتن این اقدام ناپسند تأثیر بسزایی داشته باشد.
کناری اظهار داشت: تعدادی از کودکان کار و خیابان شهر یاسوج اتباع خارجی هستند که باید به کشور خود انتقال داده شوند.
310 کودک کار و خیابان در شهرستان بویراحمد شناسایی شده که از این تعداد 12 نفر ترک تحصیل کرده، چهار نفر بی‌سواد بوده و مابقی نیز دانش آموز هستند.

,
,
,

در هر حال این آسیب مسیر تبدیل شدن به یک معضل را طی می کند که اگر در سریعترین زمان ممکن کنترل نگردد با این سرعت رشد قارچ گونه شاید در آینده نزدیک توان زیادی لازم باشد تا آن را کنترل کرد و نیاز است مسئولان استانی به عنوان یکی از مسائل جدی به این موضوع بپردازند و در پی حل این مشکل گام بردارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه