اخبار داغ

مکان های ناشناخته از کوه تاریخی اوشیدا در شمال سیستان و بلوچستان

مکان های ناشناخته از کوه تاریخی اوشیدا در شمال سیستان و بلوچستان
شاید بارها به کوه تاریخی اوشیدا مراجعه کنید اما عدم اطلاعات و یا فرصت محدود شما اجازه بازدید از مکان های تاریخی این عارضه طبیعی را نداده باشد در این گزارش قصد داریم چند مکان معروف کوه اوشیدا را معرفی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   ندای هیرمند؛ عمدتا کوه خواجه را یکی از معروفترین مناطق گردشگری در شمال استان سیستان و بلوچستان می دانیم، تنها عارضه طبیعی دشت سیستان که هنوز نیز دلیل قرار گرفتن این کوه تنها در این دشت وسیع مشخص نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای هیرمند؛,

با این حال در دوران پر آبی تالاب بین المللی هامون، کوه خواجه به عنوان یک جزیره مطرح بود، این کوه محل زندگی بسیاری از افراد در دل تاریخ سیستان بوده است که همواره آثار مختلفی از از زندگی آنان به جای مانده است.

,

شاید بارها به کوه تاریخی اوشیدا مراجعه کنید اما عدم اطلاعات و یا فرصت محدود شما اجازه بازدید از مکان های تاریخی این عارضه طبیعی را نداده باشد در این گزارش قصد داریم چند مکان معروف کوه اوشیدا را معرفی کنیم.

,

اوتاق بباد 

, اوتاق بباد ,

کوه خواجه را از هر طرف شمال ، جنوب، غرب و شرق که بنگری به یک شکل جلوه میکند واین به جهت دایره بودن این عارضه است که تفاوتی در نگرش از طرفین به چشم نمی خورد .

,

در قسمت شمال کوه خواجه از طرف زیارتگاه خواجه پس از حرکت به سمت پایین پس از گذر از 20 الی 30متر به این منطقه می رسیم . واز طرف کوه پایه هم اگر قصد صعود داشته باشیم به همین شکل ، در قسمت فوقانی صخره ای بزرگ وجود دارد و وجود این صخره نقش باد شکن را ایفاء می کند که در شدید ترین طوفان ها ی سیستان هم این منطقه بدون باد و آرام است ودر کل مسافتی حدودا" تا 150 متر را در طول پوشش می دهد.

,

در گذشته که اطراف کوه خواجه پر آب ونیزارها آن را احاطه کرده بود صیادان ویا دامداران منطقه که به جهت شکار طولانی مدت در فصل زمستان چندین شب را در هامون سپری می کردند به خصوص در مواقع طوفانی قبل از تاریک شدن هوا خود را به این منظقه می رساندند و شب راتا صبح در آنجا سپری می کردند.

,

, ,

تپه گچی

, تپه گچی,

این تپه که در قسمت جنوب کوه خواجه وکامل" چسبیده به آن است از دره سوخته به طول 500الی 600 متر وتا نزدیکی سر سنگ امتدادیافته است .

,

در قسمت هایی از این تپه نوعی گچ وجود دارد که در گذشته ساکنان سرسنگ که اغلب دامداران منظقه و تعدادی از صیادان بودند جهت سفید کردن درون منازل از آن استفاده می کردند و به جهت وجود همین گچ ها به تپه گچی معروف گردیده است .

,

در این تپه نوعی نمک نیز وجود دارد که در اصطلاح محلی به آن (شوره) هم می گویند  این ماده که بسیار شور هم است اغلب جهت استفاده در تنورهای محلی از درون به جهت داغ شدن سریع وایجاد چسبندگی بهتر نان در تنور های قدیمی از آن استفاده می کردند در قسمت هایی هم آنقدر این نمک ها سفید وطبیعی وجود دارد که در گذشته ساکنان این منطقه جهت استفاده در مواد غذایی نیز از آن بهره می بردند .

, در قسمت هایی هم آنقدر این نمک ها سفید وطبیعی وجود دارد که در گذشته ساکنان این منطقه جهت استفاده در مواد غذایی نیز از آن بهره می بردند,  .,

, ,

چاه کبوتران 

, چاه کبوتران ,

این چاه در قسمت شرق کوه خواجه ودر کوه پایه با فاصله حدودا" 50 متر یا بیشتر از سطح زمین واقع شده نقل قول گذشته گان حکایت از عمق بیش از صدمتر این چاه را دارد  ومحلی مناسب برای زیست کبوتران کوهی بوده است .

,

در باره این چاه این چنین نقل قول میکنند که در انتها وقسمت پایین یک راه ارتباطی از شرق کوه خواجه به طرف غرب وجود داشته و اینکه در گذشته هنگامی که فردی به نام محمدجان اصغر از ساکنان منطقه که جهت برداشتن کاردی که درون چاه افتاده بود با طناب قصد رفتن داخل چاه را داشته است بر اثر برخورد با سنگها طناب پاره شده و وی به قعر چاه سقوط میکند .

,

امکان بیرون آوردن محمدجان اصغر نیز وجود نداشته است اما بعد از ساعتها از همان روزنه ای که عنوان شد از قسمت غرب کوه خواجه بیرون می آید که می توان گفت از عجایب این کوه تاریخی است.

در حال حاضر نیز وجود این چاه کاملا مشهود است که بر اثر نفوذ شن وماسه از عمق آن کاسته شده وبه جهت خشکسالی فاقد آب است .

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه