اخبار داغ

فعال رسانه ای استان گلستان:

جاسوس دشمن در فضای مجازی نباشیم

جاسوس دشمن در فضای مجازی نباشیم
فعال رسانه ای استان گلستان در گرارشی به نا امن بودن شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: جاسوس دشمن در فضای مجازی نباشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کاسب امین؛ "حمیدرضا محمد یاری" فعال رسانه ای استان گلستان در گزارشی آورده است؛ در دنیای امروز که حرف از فناوری اطلاعات و ارتباطات هست و این امکان نیز برای همه ما وجود دارد که برخلاف تصور گذشته امکان ارتباط سریع و آنی از یک نقطه‌ به‌ نقطه دیگری از جهان و آن‌ هم با صرف کمترین هزینه و زمان باعث بوجود آمدن اپلیکیشن های فراوانی کشته که انقلابی را در صنعت ارتباطات در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بوجود آورده است که در این بین شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مخابراتی هم‌ دست روی دست نگذاشته و هرروزه اقدام به تولید رسانه‌های جدید و بروز مخابراتی نموده که قابلیت‌های جدید و قابل توجهی رو برای جذب مخاطب با سلایق مختلف داشته و اینکه هر شخصی چه نوع سلیقه و انتخابی را دارد و چه نوع انتظاری را از دستگاه مورد علاقه خود دارد اقدام به تهیه آن نموده و بر اساس این انتظارات و نیازهای مصرف‌کننده شرکت‌های سازنده دستگاه‌های مخابراتی نیز هرروز اقدام به تولید محصولی جدیدتر و بروزتر و با امکانات متنوع و در خور مشتری می‌کنند و بر اساس این نیازها ، بازاریابان این شرکت‌ها اقدام به دریافت نظرات و پیشنهادات مصرف‌کنندگان خود نموده و بر اساس آن محصولی جدید را به بازار عرضه می‌کنند حال این فناوری به حدی از ارتباطات رسیده که یک خبر به همراه فیلم و تصویر در آن واحد و سریع‌تر از هر دستگاه ارتباطی به نقطه‌ای دیگر مخابره می‌شود و این نوع اطلاع‌رسانی در دنیای امروز باعث شده که حتی فضای مخابره اطلاعات و ارتباطات همچون صداوسیما نیز نتواند به سرعت و عکس‌العملی که این ابزار مخابراتی در این روزها از خود نشان داده انتظارات مخاطبان خود را برآورده سازد و اطلاعات و اخبار مناسبی را به اطلاع مخاطبان خود برساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاسب امین,

در این بین دشمن  نیز بیکار ننشسته و به‌راحتی و با استفاده از بدافزارهای که توانسته توسط نخبه های برنامه نویس خود تولید و منتشر کند اقدام به استفاده‌های مختلفی از داده‌های مصرف‌کننده این نوع محصولات کرده و اگر در زمان نصب یکی از برنامه‌های موجود در فضای مجازی که حامل نوعی برنامه با امکانات ارتباطی جدید بوده و یا نوعی بازی رایانه‌ای جدید که به تازگی روانه فضای مجازی شده و با تبلیغاتی که در بین افراد خود دشمن با صرف هزینه و ترویج آن از طریق نفوذی‌های خود در بین جوامع می‌کنند کمی دقت و توجه داشته باشیم خواهیم دید که در زمان نصب چنین برنامه‌های چه انتظاراتی از مالک دستگاه موردنظر دارد که قطعاً یکی از انتظاراتی که دارد رو همه ما می‌دانیم دسترسی به مخاطبین و یا دوربین دستگاه و هیچ وقت نیز از خود نپرسیدیم که چرا و به چه علت باید به این برنامه‌ها اجازه دسترسی به در اختیار داشتن این امکانات بخش‌ها از گوشی و یا دستگاه رایانه‌ای را دارد بدهیم  در این بین نصب کننده این برنامه‌ها فارغ از اتفاقاتی که قرار است برایش بیفتاد شروع به استفاده و لذت بردن از دستگاه مورد علاقه خود و همینطور نرم‌افزارها و اپلیکیشن های نصب کرده خود می‌کند.

,

حال اینکه همین دشمن در گذشته برای نفوذ به داخل منزل مردم اقدام به صرف هزینه‌های گزافی چه برای پرورش و چه نگهداری و محافظت از جاسوس خود می‌کرد.

,

قطعاً این را افرادی که در دهه 50 و 60 درگیر مبارزه با دشمنان قسم‌خورده انقلاب بوده‌اند می‌دانند که وقتی عملیاتی ناگهانی از سوی متجاوز صورت می‌گرفت دست‌مایه و دست رنج جاسوسانی بود که در بین رزمندگان نفوذ کرده و اقدام به ارسال اطلاعات و مواضع را در اختیار فرماندهان خود قرار می دادنند و بر اساس همان اطلاعات اقدام به انجام عملیات می‌کردند.

,

حال امروز هر یک از ما خواسته و ناخواسته و دانسته و یا ندانسته اقدام به ارسال اطلاعات محل سکونت خود و با کمترین هزینه دشمن می‌کنیم.

,

حال به نظر شما جواب اینکه فضای مجازی و اینترنت علیرغم اینکه می‌تواند بسیار مفید باشد و با استفاده از آن به‌راحتی می‌شود فاصله‌ها رو کم و دل‌ها رو به هم نزدیک کرد، و از کوچک‌ترین حادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاع پیدا کرد و به‌سادگی و با کمترین هزینه می‌توان از نقطه‌ای به نقطه دیگری از جهان سفر کرد و با افراد مختلف با سلایق  متنوع آشنا شد و از رسم و رسومات  اقصا نقاط دنیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به همراه تصویر اطلاع پیدا کرد . از خود می‌پرسید چطور می‌شود که ابزاری با این همه امکانات و نکات بسیار خوب عالی می‌تواند روزی علیه ما اقدام نموده و باعث صدمه زدن به امنیت و آرامش زندگی و جامعه ما خواهد شد به همین خاطر نظر شما رو به پاسخ کارشناسان امر در این مورد جلب می‌کنیم و امیدواریم بعد از مطالعه این یادداشت در استفاده از فنّاوری موجود نکات امنیتی را که دوستان مطرح می‌کنند رعایت نمایید.

,

حال اینکه در نظر بگیریم شخصی بدون اجازه  قصد ورود به منزل و حریم خصوصی ما را دارد چه نوع برخوردی با وی خواهیم داشت آیا  با روی خوش و آغوش باز از او استقبال خواهیم کرد و یا اینکه مانع از ورود او خواهیم شد  و در مقابل ورود وی ازخود  عکس العمل نشان می دهیم  . خوب قطعاً پاسخ همه این است که در مقابل شخصی که او را نمیشناسیم و تا بحال ندیدیمش  و قصد ورود به حریم شخصی و محل زندگی و سکونت مان را دارد خواهیم ایستاد و مانع از ورودش خواهیم شد . کاری که رزمندگان اسلام طی 8 سال دفاع مقدس در مقابل دشمن تا دندان مسلح بعثی که در پشتش 50 ابرقدرت دنیا قرار داشت به رهبری امام خمینی ( ره ) ایستادند و حتی اجازه ورود به یک وجب از خاک کشور را ندادند.

,

پس چگونه به خود اجازه می دهیم در فضای مجازی اقدام به انتشار هر نوع  و تصویری از زندگی و محل سکونت خود می کنیم چرا که تمام این مسائل  و مواردی که در  تلگرام ، اینستاگرام و یا هر شبکه ای دیگر قرار می دهیم قبل از رسیدن به دست مخاطب ما چه در گروه ، کانال  و یا پی وی ابتدا به دست دشمن رسیده و دشمن است که در اینجا برای من و شما با استفاده از داده های که در اختیار دارد برنامه ریزی کرده و بدون هیچگونه هزینه و  جاسوسی اقدام به ورود به محل امن زندگی من و شما میشود.

,

به همین خاطر و پیرو همین مطالب نظر شما را به مواردی که سرپرست پلیس فتا استان گلستان مطرح کرده در ادامه جلب می کنیم.

,

وی افزود: منظور از جاسوسی، همواره انجام عملیاتی پیچیده مانند آنچه که در رسانه‌ها به عنوان جاسوسی مطرح می‌شود، نیست. همین که موقعیت مکانی شما و یا شماره‌های تلفن همراه شما، به‌وسیله شرکت سازنده موبایل قابل دسترسی است، خود یکی از جنبه‌های جاسوسی از شهروندان است که تنها به گردآوری و ذخیره داده‌ها اختصاص دارد.

,

صاحبکاران افزود: برخی از کارشناسان معتقدند اینترنت به بزرگ‌ترین ماشین جاسوسی و پایش اطلاعات جهان تبدیل‌شده است و این در حالی رخ می‌دهد که به‌طور روزافزون شاهد این هستیم که اطلاعات شخصی بیشتر افراد نسبت به هر زمان دیگری در اینترنت قرار دارد و آن را به مثابه گنجینه باارزشی از اطلاعات تبدیل کرده است.

,

این مقام انتظامی گفت: اینترنت را می‌توان دریچه نفوذ به افکار و قلب‌ها دانست چراکه بسیاری از افراد افکار، اطلاعات شخصی، اطلاعات مهم، ارتباطات، احساسات، خواسته‌ها و بسیاری موارد دیگر را به راحتی در آن منتشر و آن را دو دستی تقدیم سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی می‌کنند. گردانندگان فضای سایبر نیز با برنامه‌ای مدون اقدام به بسترسازی استفاده از اینترنت در تمامی ابعاد زندگی واقعی و سایبری مردم جهان به‌وسیله لوازم و ابزار ارتباطاتی و الکترونیکی کرد و توانست به خصوصی‌ترین زوایای زندگی آن‌ها دسترسی و تسلط پیدا کند. در واقع هر وسیله‌ای که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد از آن می‌توان به عنوان یک ابزار جاسوسی و شنود و پایش استفاده کرد.

,

سرپرست پلیس فتا استان گفت: با توسعه لوازم الکترونیکی هوشمند نظیر تلفن‌های همراه و تبلت‌ها که امکان ارتباط با اینترنت را دارند، مرحله جدیدی در جاسوسی سایبری آغاز شد و آن تلفیق و یکپارچگی انواع رسانه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل در چنین دستگاه‌هایی است که چرخه جاسوسی را به‌طور چشمگیری کامل می‌کند. برای مثال تلفن‌های همراه هوشمند بهترین ابزار برای جاسوسی سایبری شده‌اند. چراکه شما تنها با یک تلفن هوشمند که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد، می‌توانید وارد شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های خود شوید و به فعالیت بپردازید. این مسئله شنود و پایش را بسیار راحت می‌کند.  اولا به راحتی مکالمات و ارتباط تلفنی شنود می‌شوند ثانیاً  از طریق جی‌پی‌اس موقعیت مکانی و جغرافیایی شناسایی  شده و  از طریق فعالیت‌های اینترنتی متوجه افکار و احساسات و برنامه‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید، می‌شوند. لازم بذکر است تلفن‌های همراه هوشمند در چند سال اخیر جهش چشمگیری از نظر فناوری و امکانات داشته‌اند و همین امر آن‌ها را به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی و پایشی تبدیل کرده است. ابزار جاسوسی چند کاره‌ای که همه نیازهای جاسوسی و پایشی را فراهم می‌آورد. یک تلفن همراه هوشمند معمولاً دارای دوربین پیشرفته، مکان‌یاب جغرافیایی، ضبط کننده صدا، سیستم عاملی با قابلیت نصب انواع نرم‌افزارهای آفلاین و آنلاین و اتصال به اینترنت به روش‌های مختلف است. این امکانات به راحتی امکان پایش مکانی و ارتباطی و مکالمات را به راحتی در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی می‌گذارد.

,

صاحبکاران در پایان از شهروندان خواست از اطلاعات خود در فضای مجازی مراقبت نموده و محیط اینترنت را محیطی امن و قابل اعتماد تصور نکنند.

,

وی گفت: کاربران خصوصاً کارکنان ادارات و سازمان‌ها از تبادل محتوای محرمانه و دارای طبقه‌بندی  در محیط شبکه‌های اجتماعی خودداری نموده و اصول محرمانگی داده‌ها را رعایت نمایند.

انتهای پیام/

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه