اخبار داغ

دبیر جشنواره خشکبار اخیجهان:

قدمت تولید خشکبار در اخی جهان بیش از ۷۰۰ سال است

قدمت تولید خشکبار در اخی جهان بیش از ۷۰۰ سال است
دومین جشنواره خشکبار با رویکرد تبریز 2018 در روستای اخیجهان برگزار خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از توفارقان ،قادر دهقانی دهیار اخی جهان صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره برای دومین سال پیاپی، در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال و با رویکرد تبریز 2018 طی اسفندماه سالجاری برگزار می شود.

دهقانی با اشاره به تجربه موفق برگزاری اولین جشنواره در سال گذشته اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی، هدف از برگزاری دومین جشنواره خشکبار و محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی اخی جهان، معرفی مزیت های اقتصادی روستا و نیز عرضه بدون واسطه و امکان دسترسی مردم به محصولات ارگانیک و سالم است.

وی با یادآوری سابقه چندصد ساله و کهن اخی جهان در امر فرآوری و تولید خشکبار کشاورزی افزود: براساس مستندات تاریخی و طبق اظهار بزرگان و افراد مسن، بیشتر مردم این روستا از دیرباز به حرفه تولید خشکبار اشتغال داشته و علاوه بر اهالی اخی جهان، تعدادی از  مردان و زنان روستاهای اطراف نیز در کارگاه های خشکبار اخی جهان یا در مشاغل خانگی مرتبط مشغول بوده اند و از این طریق امرار معاش می کردند.

دبیر جشنواره خشکبار اضافه کرد: اصطلاح خشکبار که در زمان قدیم به صورت «خُوشْکَه‌بار» در بین اهالی اخی جهان تلفظ می شده است، در واقع شامل میوه های خشک شده نظیر آلو، زردآلو، آلوچه، آلبالو، انگور، گلابی و برخی از مغز دانه ها مانند گردو، بادام و فندق و حتی پسته بومی اخی جهان بوده است که گذشتگان در زمستان به ویژه شب چله و عید نوروز و همچنین در شب نشینی ها و سایر میهمانی ها به عنوان پذیرایی یا شب چره و نیز برای سوغاتی و هدیه استفاده می کرده اند.

دهقانی، قدمت تولید خشکبار در اخی جهان را طبق شواهد و قراین تاریخی بیش از 700 سال برشمرد و یادآور شد: خشکبار اخی جهان در گذشته به صورت سنتی و برای مصارف خانواده ها تولید می شد اما به مرور زمان این محصولات با استفاده از شیوه های فرآوری مدرن تر و به صورت انبوه تولید شده و در معرض فروش و صادرات قرار گرفته است به طوری که روستای کارآفرین و مولّد اخی جهان، در حال حاضر رتبه اول را در زمینه تولید و صادرات این محصولات به خود اختصاص داده است.

دهیار اخی جهان تصریح کرد: هم اینک بیش از 100 کارگاه صنعتی و سنتی در روستای اخی جهان در زمینه تولید خشکبار و فرآوری انواع محصولات کشاورزی و باغی فعالیت می کنند و حدود 80 درصد معیشت و درآمد اهالی از این راه تامین می شود.

وی با اشاره به سهم بالای این صنف در اشتغال پایدار تاکید کرد: اخی جهان با تولید و فرآوری بیش از 2500 تن انواع محصولات خشکبار نقش مهمی در اقتصاد منطقه و ارز آوری به کشورمان داشته و میزان اشتغالزایی کارگاههای خشکبار اخی جهان بطور مستقیم و غیر مستقیم بیش از سه هزار نفر در طول سال از مرحله باغ تا صادرات می باشد.

دهیار اخی جهان اظهار امیدواری کرد که با حمایت های همه جانبه مسولان شاهد برگزاری موفق و رو به رشد این جشنواره و معرفی بیشتر محصولات تولیدی روستای اخی جهان باشیم.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, توفارقان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه