اخبار داغ

کارآفرین سرخه ای؛

فرش دستباف تنها هنر صنعت ارزآور در کشور است/ کارآفرینی که با هنر قالیبافی برای 180 بانوی سرخه ای شغل ایجاد کرده است

فرش دستباف تنها هنر صنعت ارزآور در کشور است/ کارآفرینی که با هنر قالیبافی برای 180 بانوی سرخه ای شغل ایجاد کرده است
یک هنرمند و کارآفرین سرخه ای با بیان اینکه فرش دستباف تنها هنر صنعت ارزآور در کشور است، گفت: با آموزش رایگان هنرصنعت فرش دستباف توانسته ام برای 180 بانوی سرخه ای اشتغال ایجاد کنم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه، احمدرضا امامی حدود 37سال است مشغول کار تولید، خرید و فروش و آموزش فرش دستباف است؛ وی 30 سال در مجموعه دولتی شرکت سهامی فرش مدیر شعبه استان سمنان بوده و هم اکنون بازنشسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه,

این هنرمند سرخه ای در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه گفت: بعد از بازنشستگی با توجه به تجارب کسب شده 30 ساله به اتفاق خانواده و تشویقشان به ویژه همراهی و تشویق همسرم تصمیم گرفتم کار و حرکتی مفید را در منطقه انجام دهم و به نحوی از تجارت 30 ساله خودم در عرصه هنرصنعت فرش دستباف استفاده کنم.

, ندای سرخه,

وی افزود: به همین منظور تصمیم به راه اندازی شرکت تعاونی فرش و تابلو فرش در سمنان و سرخه به ویژه درشهرخودم سرخه گرفتم و این کار را در سال 90 در سرخه آغاز کردم.

,

امامی گفت: در ابتدا شروع به تبلیغات آموزش رایگان هنرصنعت فرش دستباف برای بانوان سرخه ای کردم؛ آموزشی حرفه ای که فرد ظرف حداقل یک ماه و حداکثر دو ماه به صورت تخصصی بتواند فرش ببافد.

,

وی بیان کرد: هدف از این آموزش رایگان نیز این بود که متأسفانه هنر صنعت فرش دستباف در سرخه به فراموشی سپرده ومنسوخ شده بود و شاید آن روزی که این کار را می خواستم شروع کنم؛ بیشتر از 4 تا 5 دار قالی در سرخه آنهم به صورت راکد و تعطیل وجود نداشت.

,

این کارآفرین سرخه ای گفت: در ابتدای راه استقبال نشد اما ناامید نشد و مقاومت کردم چندماهی آمدم و رفتم تا اینکه چندنفری آمدند و سپس از طریق امام جمعه سرخه و پیش نمازهای مساجد و بروشورها و تراکت ها پخش شده باعث شد بانوان سرخه ای برای ثبت نام مراجعه کنند.

,

امامی بیان کرد: از سال 90 تا کنون 200 بانوی سرخه ای به صورت رایگان هنر صنعت فرش دستباف را فرا گرفته اند و به طور قطع و یقیین بیش از 180 نفر از این بانوان از این طرق مشغول به کار هستند.

,

وی با بیان اینکه بحث آموزش رایگان در توان بنده بود بوده در صورتی که نرخ آموزش فنی و حرفه ای 250 هزار تومان برای هر دوره آموزشی این هنر است، افزود: خروجی آموزش های ما ارائه آموزشی  حرفه ای و تخصصی است.

,

این کارآفرین و هنرمند سرخه ای با اشاره به رکود اقتصادی در بخش های مختلف گفت: بخش فرش نیز از این رکود مستثتنی نیست.

,

امامی گفت: خبر خوش بنده به قالی بافان سرخه ای این است که می توانند با ارائه مدرک فنی و حرفه ای به شرکت تعاونی فرش دستباف سرخه در روزهای سه شنبه مراجعه کنند تا اقدامات اعطای وام تا سقف پنج میلیون تومان به صورت قرض الحسنه با بهره 4 درصد به آنها تعلق بگیرد و لازم به ذکر است که از نظر تعداد محدودیتی نداریم؛ بنابراین تمام افرادی که در این حرفه اشتغال دارند و یا می خواهند ادامه کار دهند این وام به آنها تعلق می گیرد.

,

وی بیان کرد: تصمیم دارم برای رونق بازار و اقتصاد در نمایشگاه های سالانه فرش دستباف که همه ساله در شهریور در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود، شرکت کنم.

,

این کارآفرین گفت: توصیه بنده به ویژه به جوانان این است که این هنر و صنعت هنر جذابی است شاید در نظر بعضی از افراد و طوری باشد که قالی بافی نشانه فقر باشد؛ در حالی که اینگونه نیست و این یک هنر است و قالیبافی سرآمد همه هنرهاست و اشتغال خوب با کم ترین سرمایه گذاری ایجاد می کند.

,

امامی بیان کرد: دولت برای هر جوان اگر بخواهد شغل ایجاد کند طبق برآورد مسئولان و کارشناسان 150 میلیون تومان باید هزینه کند؛ در حالی که با 2 تا 5 میلیون تومان این حرفه شغل ایجاد می کند.

,

وی با بیان اینکه هنرصنعت فرش دستباف مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در آن محقق می شود، گفت: تنها هنر صنعتی است که 100 درصد در بحث تولید و تمام جوانب کارش در داخل کشور محقق می شود تمام امکانات از مواد اولیه تار و پور و نیروی انسانی در  داخل کشور تأمین و تنها هنر صنعت ارز آور در کشور است اگر در صادرات موفق عمل کنیم مسئولان صادرکننده اگر مسئولان توجه بیشتری کنند ؛ هنرصنعت فرش ارز آور است.

,

امامی تأکید کرد: ارزش افزوده هنرصنعت فرش دستباف بالای 200 درصد است؛ اگر مسئولان توجه کنند خود به خود این امر جاذبه در افراد و بانوان ایجاد می کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه