اخبار داغ

در هفتمین همایش «بام ایران در حسرت آب» مطرح شد؛

کاهش روان آب رودخانه های بروجن/ضابطه یونسکو توجیهی برای انتقال آب باقی نمی گذارد

کاهش روان آب رودخانه های بروجن/ضابطه یونسکو توجیهی برای انتقال آب باقی نمی گذارد
مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: ضابطه اول یونسکو توجیهی برای انتقال آب به رفسنجان و دیگر استانها وجود نخواهد باقی نمی گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  کلار، حسین صمدی در هفتمین همایش بام ایران در حسرت آب که در فرهنگسرای بروجن برگزار شد با اشاره به این که در بخش آب شرب و صنعت بالای 90 درصد آب مصرفی ما از چاه ها تامین می شود، گفت: از هشت دشت ممنوعه در استان چهارمحال وبختیاری چهار دشت ممنوعه بحرانی است.

صمدی با بیان این که بالای 70 درصد آب بخش کشاورزی از چاه ها تامین می شود، گفت: استانی که زمانی گفته می شد 10 درصد آب کشور است امروز شاید 6 تا7 درصد آب کشور را تامین می کند.

وی افزود: این استان در برخورداری از آب سطحی طبق برنامه هایی که در سند راهبردی آب استان قرار دارد یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب در کارون و نزدیک به 250 میلیون متر مکعب در زاینده رود سهمیه مورد نیاز دارد که باید استفاده کنیم؛ از این میزان 15 تا 20 درصد هم بهره برداری نمی شود.

صمدی ادامه داد: هنوز 80 درصد از سهمیه آب کارون و زاینده رود که در اختیار مردم استان قرار دارد مورد بهره برداری قرار نگرفته است هر چند طرح ها و پروژه هایی که اجرا می شود می تواند ما را به این هدف نزدیک کند.

وی افزود: هر طرح و پروژه ای که در این استان بهره برداری شود بخشی از فشار از آب زیر زمینی برداشته خواهد شد؛ امروز در استان بیش از 700 میلیون متر مکعب کسری مخازن آب زیر زمینی داریم.

 مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: در سالهای اخیر از اعتبارات استانی تنها ۱/۷درصد به شرکت آب منطقه ای استان اختصاص یافته است.

صمدی افزود: اگر مسئولین و استاندار چهارمحال و بختیاری اتمام به موقع طرح های آبرسانی استان را میخواهند راهی بجز افزایش سهم اعتبارات شرکت آب منطقه ای استان از اعتبارات استانی به 10 درصد وجود ندارد.

کاهش روان آب رودخانه های بروجن/ضابطه یونسکو توجیهی برای انتقال آب باقی نمی گذارد

وی به کاهش روان آب در سه رودخانه واقع در شهرستان بروجن اشاره کرد و گفت: بر اساس محاسبات و اندازه گیری های دقیق طی 10 سال اخیر رودخانه کیار در تنگ دهنو 70 درصد، رودخانه سولگان 67 درصد و گدارکبک 55 درصد کاهش روان آب داشته است.

 صمدی با اشاره به این که بالای 50 درصد کاهش روان آب در منطقه بروجن داشته ایم، گفت: تمامی سه دشت موجود در شهرستان بروجن ممنوعه و بحرانی هستند و بدون آبرسانی به این دشتها، امکان احیای آنها وجود نخواهد داشت.

صمدی افزود: در مورد انتقال آب بین حوضه ای اگر به ضابطه اول یونسکو نگاه کنیم که گفته شده انتقال آب منوط به تامین آب حوضه مبدا برای توسعه آتی است با توجه به وضعیت وخیم آب در استان و شهرستان، دیگر هیچ توجیهی برای انتقال آب به رفسنجان و دیگر استانها وجود نخواهد داشت.

مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای استان افزود: استان ما 90 درصد به آب زیر زمینی وابسته است که ممنوعه شده و هنوز طرح های بین حوضه ای اجرا می کنند.

وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد با اساتید به نام کشور از دانشگاههای تهران، شهید چمران اهواز، اصفهان، شهرکرد و لرستان اشاره کرد و گفت: خلاصه جلسات این بود که انتقال آب بین حوزه ای نمی تواند مشکل مقصد را حل کند و به عنوان یک مسکنی اوضاع  را بدتر هم می کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلار, کلار, کلار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش روان آب رودخانه های بروجن/ضابطه یونسکو توجیهی برای انتقال آب باقی نمی گذارد, کاهش روان آب رودخانه های بروجن/ضابطه یونسکو توجیهی برای انتقال آب باقی نمی گذارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه