اخبار داغ

ترکیه خبرنگار آلمانی را آزاد کرد

ترکیه خبرنگار آلمانی را آزاد کرد
خبرنگار آلمانی ترک‌تبار بعد از یک سال زندان در ترکیه امروز (جمعه) آزاد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  دویچه وله گزارش داد، دنیز یوجل، خبرنگار ترک‌تبار آلمانی که بیش از یک سال در ترکیه زندانی بود، امروز (جمعه) آزاد شد. دنیز یوجل ۴۴ ساله در فوریه ۲۰۱۷ در استانبول دستگیر شد. اتهامات او "عضویت در یک  سازمان تروریستی، انتشار تبلیغات تروریستی و سوءاستفاده از اطلاعات" اعلام شده است. بازداشت یوجل بین دو کشور ترکیه و آلمان اختلاف بزرگی پدید آورده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یوجل یک سری اطلاعات را که یک گروه هکر به نام "رد هک" در اختیار او گذاشته بود، منتشر کرده است. این اطلاعات از ایمیل‌های برات آلبایرک، وزیر انرژی ترکیه به‌دست آمده‌اند. اعضای "رد هک" کامپیوتر وزیر انرژی را هک کرده بودند. آلبایرک داماد رجب ‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است.

,

بر اساس اطلاعات هک‌شده، دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام در تابستان سال ۲۰۱۶ تلاش کرده است رسانه‌های این کشور را کنترل کند و از طریق حساب‌های تقلبی شبکه توییتر افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.

,

روزنامه دی ولت در آن زمان نوشت که این اطلاعات را رسانه‌های دیگر نیز منتشر کرده‌اند و در ویکی‌لیکس نیز قابل دسترسی هستند.

,

هم‌زمان با آزادی دنیز یوجل، دادگاهی در استانبول سه روزنامه‌نگار مشهور ترک را به حبس ابد محکوم کرد. برخی منابع تعداد محکومین را پنج نفر اعلام کرده‌اند. یکی از محکومین احمد آلتان، سردبیر سابق روزنامه طرف ترکیه است. محمت آلتان، استاد اقتصاد و برادر احمد آلتان هم جزو محکومین است. رسانه‌های ترکیه از حکم حبس ابد نازلی ایلیچاک، روزنامه‌نگار دیگر هم خبر داده‌اند.

,

حکم محکومین از طرف دادگاهی در استانبول صادر شده است. این در حالی است که حکم آزادی یکی از متهمین قبلا از طرف دادگاه عالی ترکیه صادر شده بود. آنها متهم هستند که در کودتای نافرجام ماه ژوئیه ۲۰۱۶ با گروه فتح‌الله گولن همکاری کرده‌اند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه