اخبار داغ

نقد و نظر؛

مسکن و اشتغال مهم ترین موانع ازدواج در ایران/صف دختران مجرد طولانی تر می شود!

مسکن و اشتغال مهم ترین موانع ازدواج در ایران/صف دختران مجرد طولانی تر می شود!
ازدواج به عنوان مهمترین بستر تداوم فرهنگی در ایران امروز به دلیل معضلاتی که در حوزه اشتغال و مسکن ایجاد شده است، خود دچار اشکال و مشکل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، ازدواج و تجرد دو پارامتر مهم در بررسی های آمار جمعیتی هستند که ارتباط مستقیمی با رشد یا عدم رشد جمعیت براساس آمارها دارند. این دو مقوله در سال های اخیر اما به عنوان یکی از معضلات اجتماعی در ایران تبدیل شده است، معضلی که هم مسئولان و هم خانواده های ایرانی را با خود درگیر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

معضلات مرتبط با ازدواج در سه مقوله امکان ازدواج، مطلوبیت ازدواج و فراهم بودن و دسترسی قابل بررسی است. آنچه امروز در بین این سه مقوله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است فراهم بودن و دسترسی ازدواج است.

,

امکان ازدواج در ایران با توجه به نمودارهای جمعیتی و آمار بالای افراد در شرف ازدواج که براساس آخرین سرشماری بالغ بر 25 میلیون ایرانی مجرد وجود دارد و براساس بررسی های کیفی نیز میل به ازدواج اگرچه در سال های اخیر به دلیل مشکات فراهم بودن، کاهش داشته، اما هنوز هم آمار بالایی را نشان می دهد.

,

لذا آن چه در میان مقوله های تاثیرگذار بر ازدواج دارای اهمیت است، همان معیار فراهم بودن ازدواج است که پارامترهای زیادی بر روی این آمار تاثیر می گذارد.

,

مهم ترین عامل تاثیرگذار بر این مقوله، مسائل اقتصادی است که اشتغال و مسکن مهم ترین پارامترهای آن به شمار می رود.

,

جوانان به عنوان مهم ترین جامعه هدف ازدواج به شمار می روند که آمار بیکاری 25 درصدی بیکاری در بین آن ها کارشناسان را نسبت به فراهم شدن امکان ازدواج نگران کرده است.بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که بیکاری مهم ترین عامل تاثیرگذار بر کاهش میل جوانان به ازدواج در سال های گذشته و حتی بالا رفتن سن ازدواج بوده است.

,

مسکن به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار بر مقوله ازدواج، معضل دیگری است که به ویژه در کلانشهرها بیشتر خودنمایی می کند. نکته با اهمیت در زمینه مسکن، عدم وجود آن در کشور نیست، به نحوی که براساس سرشماری سال 95 در کل کشور دو میلیون و 587 هزار و 607 واحد مسکونی خالی وجود دارد که استان تهران با با 18.9 درصد، استان اصفهان با 9.3 درصد و خراسان رضوی با 7.5 درصد بیشترین مسکن خالی را به خود اختصاص داده اند.

,

از طرفی آمارها حاکی از آن است که تنها 60.5 درصد از شهروندان مالک خانه و 30.7 درصد مستاجر هستند. این آمار در حالی منتشر شده است که در سال 90، 60.2 درصد مالک خانه و 26.6 درصد مستاجر بوده اند که نشان دهنده کاهش ایرانیان، دارای مسکن در کشور است.

,

جمع بندی این دو آمار این اطلاعات را نشان می دهد که توانایی دسترسی ایرانیان به مسکن ارزان قیمت در دولت های اخیر کاهش یافته و این خود به عنوان معضلی تاثیرگذار بر ابرمعضل ازدواج مطرح می شود.

,

در کنار این آمارها آمار غیر رسمی از افزایش روابط خارج از عرف در کشورمان مطرح می شود که هرچند هنوز قابل توجه نیست، اما در صورتی که معضلات مرتبط با امکان ازدواج به ویژه برای نسل جوان مرتفع نشود، شاهد تغییرات فرهنگی و تاثیرپذیری از فرهنگ غرب در این رابطه و یا افزایش تجرد قطعی در میان زنان و مردان ایرانی خواهیم بود.

,

براساس آمار سازمان ثبت احوال ایران آمار زنان مجرد قطعی در سال ۸۵، ۵۳ هزار نفر بوده است که این آمار در آخرین سرشماری به تعداد ۸۹هزار نفر رسیده‌است؛ این آمار رشد ۷/۱٪ را نشان می دهد؛ از طرفی مردان مجرد در سرشماری سال ۸۵، ۴۳ هزار نفر برآورد شده بودند که در آخرین سرشماری این رقم به ‌۶۲ هزار نفر رسیده است که رشد ۴/۱٪ را در بین این قشر نشان می دهد.

,

بررسی های سازمان ثبت احوال نشان می دهد که آمار میزان تجرد دختران دارای تحصیلات عالی بین یک دهه گذشته از حدود پنج درصد به ۱۶ درصد رسیده‌است. این آمار همچنین بیانگر این است که در ۱۰ سال آینده یک میلیون دختر به جمعیت زنان مجرد قطعی ایران افزوده می‌شود.

,

اگرچه عوامل متعددی بر تجرد قطعی تاثیرگذار است که از جمله می توان به عوامل فرهنگی اشاره کرد، اما براساس بررسی هاعوامل اقتصادی مهم ترین عامل در این زمینه به شمار می رود.

,

در تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته است، پسران جوان در شرف سن ازدواج مهم ترین عامل عدم تمایل به ازدواج را نبود شغل مناسب مطرح کرده اند، این تحقیق همچنین این سوال را از دختران در شرف ازدواج و عدم موافقت آن ها با ازدواج نیز پرسیده است که براساس نتایج مهم ترین عامل مطرح شده، نداشتن شغل مناسب توسط خواستگاران مهم ترین علت جواب منفی به خواستگاران بوده است و عوامل فرهنگی از جمله سطح تحصیلات در مرتبه های بعدی قرار می گیرد.

,

کوتاه سخن آنکه ازدواج به عنوان مهم ترین اقدام در فرهنگ ایرانی که بستر تداوم فرهنگی را فراهم می کند امروز به دلیل معضلاتی که در حوزه اشتغال و مسکن ایجاد شده است، خود دچار معضل شده است و اگر این روند بدون مرتفع سازی این معضلات و یا تنها با درمان های مقطعی که حکم مسکن را دارند ادامه پیدا کند، در سال های آینده، هم از لحاظ فرهنگی و هم از بعد روانی مشکلات و معضلات فراوانی پیش پای جامعه ایرانی خواهدبود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه