اخبار داغ

اصلاندوز مغان؛خاستگاه اصلی هنر ورنی بافی در استان اردبیل

اصلاندوز مغان؛خاستگاه اصلی هنر ورنی بافی در استان اردبیل
صنعت ورنی بافی در اصلاندوز جانی دوباره گرفته و علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار در منطقه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارس تبار،‌‌بر اساس بررسی های انجام شده تولید ورنی ظرف یک صد سال اخیر در دشت‌ مغان مرسوم‌ شده و به روایت‌ افراد مطلع، محل اصلی تولید آن منطقه قره باغ آذربایجان بوده‌‌ که بر اثر روابط‌ و علقه‌های فرهنگی عشیره‌ای و ترددهایی که‌ در کناره‌ رودخانه‌ ارس‌ انجام ‌پذیرفته به تدریج‌ در منطقه ارسباران و سپس در بین ایلات و عشایر دشت‌ مغان ‌رایج‌ شده است‌.‌
ورنی گلیمی تک روست (نوعی گلیم ریز بافت، فرش نما است )که از نظر بافت در حد وسط گلیم و قالی( دارای بافت و طرح خاصی) قرار می‌گیرد. هنر ورنی بافی، بومی آذربایجان بوده، هنوز دارای رونق و خواستار فراوان است. ورنی عمدتا درقشلاق عشایر کوچ رو که حجم کاری کم‌تر است توسط زنان و دختران بافته می شود. به همین سبب نقوش و رنگ آمیزی ورنی ها کاملا متاثر از فرهنگ، باور و روحیات عشایری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ارس تبار, ،‌‌,
,

با حمایت های دولت صنعت ورنی بافی در اصلاندوز مغان بعنوان خاستگاه اصلی این دست بافته زیبا در استان که در بحران فراموشی سپری می شد جانی دوباره گرفته و احیا شده است.

,

مرکز آموزش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل در اصلاندوز در راستای تولید فرش و ورنی با حمایت دولت و مسئولان منطقه حدود یکسال است که فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

,

طرحهای اصیل،مواد اولیه طبیعی و قیمت مناسب عواملی هستند که ورنی را بعنوان صنعت قابل قبول در عرصه جهانی معرفی شده است.

,

نخ ورنی از ابریشم،حاشیه اش زنجیره ای و نقشه های ذهنی که بصورت ذهنی بافته می شود بعنوان صنعت کوچک و زود بازده می تواند در چرخه اقتصادی کشور نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

,

سید عباس مینایی بخشدار اصلاندوز در حاشیه بازدید از این کارگاه تولیدی گفت:توانستیم نسبت به برنامه احیای صنایع دستی ورنی بافی در اصلاندوز که حاستگاه اصلی این هنر است اقدام کنیم که حاصل کار این عزیزان در بازارهای ایران هم اکنون عرضه می شود.

,

وی افزود:گام مهمی در راستای احیای صنعت ورنی بافی و اشتغال زایی اقتصاد مقاومتی در این بخش عملیاتی می شود که در طول این مدت حدود 500 نفر بکارگیری شده اند و برای 110 نفر نیز تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده و در حال عملیاتی شدن است.

,

به گزارش ارس تبار،تولید و توسعه صنایع دستی و ورنی بافی علاوه بر احیای فرهنگ عشایری باعث ایجاد یک صنعت پایدار در منطقه می شود.

, ارس تبار,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه