اخبار داغ

قدم به قدم بازار سرپوشیده تبریز و زیبایی‌هایی که نادیده مانده است؛

تیمچه شیخ کاظم و صدای پای عیدی که شنیده می‌شود/ رستوران‌های سنتی زیبایی که در دل بازار تبریز مغفول مانده‌اند

تیمچه شیخ کاظم و صدای پای عیدی که شنیده می‌شود/ رستوران‌های سنتی زیبایی که در دل بازار تبریز مغفول مانده‌اند
اگر خط به خط خیابان‌های تبریز را هم که حفظ باشی بازهم ممکن است در دل دالان‌های تو در توی آن گم بشوی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، بازار تاریخی تبریز راز سرپوشیده‌ای در دل این شهر است که حتی اگر خط به خط خیابان‌های تبریز را هم که حفظ باشی بازهم ممکن است در دل دالان‌های تو در توی آن گم بشوی، اگرچه مطمئنی این معماری اعجاب انگیز نزدیک‌ترین راه خروج را نشانت خواهد داد و هراسی از مسیر نخواهی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بازار طلافروشان و شور و اشتیاق خرید زوج‌های جوان

,

از ورودی بازار امیر یا همان بازار طلافروشان که وارد شوی ابتدا با یک کاروانسرای قدیمی با حیاطی بزرگ و حوض آبی مواجه خواهی شد، حیاطی که کارگاه‌های طلاسازی را در خود جا داده و برخی از آنها نیز چندین سال است خالی از صدای تیشه و چکش می‌باشد و گویی صدای زندگی در آنها ساکت شده است.

,

, ,

در انتهای این کاروانسرا ورودی کوچک بازار طلافروشان قرار دارد که با عبور از دالانی کوچک به سمت راست حرکت می‌کنیم؛ گویی مسیر چپ این دالان نشان از روشنایی و خروج از بازار سرپوشیده تبریز را دارد.

,

با حرکت در این مسیر در دو طرف این بازار تنگ مغازه‌های طلافروشی قرار دارد که زوج‌های جوان یا با شوق زیادی به ویترین آنها چشم دوخته‌اند و یا کمی خوش‌شانس‌ترینشان با لبی خندان در حال خرید از این مغازه‌ها هستند، با اتمام این دالان به دو راهی می‌رسیم که با حرکت در مسیرسمت راست به تیمچه شیخ کاظم می‌رسیم.

,

, ,

تیمچه شیخ کاظم و طنین صدای پای عید در آن

,

نام هر یک از این تیمچه‌ها، دالان و راسته‌ها خود قصه‌هایی در دل دارند که یا در جایی نقل نشده‌اند و یا اگر هم نقل شده‌ به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

,

تیمچه شیخ کاظم متشکل از چندین مغازه پوشاک زنانه و بچگانه است که در دل خود به جز راه ورود ازراسته طلافروشان سه خروجی دیگر نیز دارد که آن را به دیگر نقاط بازار متصل می‌کند، یکی از زیبایی‌های بازار تبریز تنوع بی‌نظیر مغازه‌های آن است که در عین حال که به طور تقریبی تمامی اصناف اعم از طلافروشان، کفاشان و فرش‌فروشان در یک راستا و تیمچه قرار دارند با اندکی تغییر مسیر می‌توان به مغازه‌هایی کاملا متفاوت دست یافت.

,

, ,

اگرچه این تیمچه شاید چندان شناخته شده نیز نباشد اما جمعیت حاضر در آن و مادران کودک به بغل و پدرانی که در حال برانداز لباس در تن فرزندانشان هستند نشان از این دارد که صدای پای عید بسیار زودتر از آخرین ماه سال به گوش می‌رسد.

,

کف‌ نامطلوب بازار مقبره در آستانه عید و تبریز 2018

,

با خروج از این تیمچه و ادامه حرکت از همان مسیر ورودی به مسجد مقبره خواهیم رسید که روبروی آن نیز بازار مقبره ملقب به نام همین مسجد دیده می‌شود که با ادامه این مسیر که وضعیت کف‌سازی مطلوبی هم ندارد مغازه‌های مملو از پوشاک و حوله را می‌بینیم و می‌توان گفت که شاید صنف تخصصی حوله فروشان نیز همینجا قرار دارد!

,

با ادامه این مسیر و گذراز مغازه‌های رنگین حوله و پوشاک و در سختی گذر از لابلای جمعیتی که هرکدام اندکی در مقابل مغازه‌ها ایستاده و به اجناس دکان‌ها چشم می‌دوزند به دوراهی خواهیم رسید ک در سمت چپ آن بازار سرّاجان قرار دارد، بازار سراجان ابتدا با مغازه‌های کیف و چمدان برای مسافران تبریزی و غیرتبریزی شروع شده و به ناگاه به مغازه‎‌های لوازم‌التحریر تغییر چهره می‌دهد، همنشینی که مشخص نیست از چه رو ایجاد شده اما عمده مغازه‌های این راسته نیز مختص لوازم‌التحریر شده است.

,

یکی از نکات جذاب این گردش یک ساعته در دل بازار سرپوشیده مشاهده دو رستوران سنتی و زیبا در همین مسیر کوتاه بود که اگرچه زیبایی کم از رستوران‌های سنتی در دل شهر ندارد اما سکوت آنها نشان از عدم شناخت مسافران و خریدارانی که پا در بازار تبریز گذاشته‌اند دارد.

,

در دوراهی بعد از بازار سراجان در دست راست این بازار به راسته بازار قدیم می‌رسیم که دنباله همان بازار سراجان را گرفته و همچنان مغازه‌های لوازم‌التحریر یکه‌تازی می‌کنند اگرچه در میان آنها نیز گاهی مغازه‌های عروسک فروشی دیده می‌شود.

,

, ,

رفته‌رفته تعداد مغازه‌های خالی بیشتر شده و رخت بستن رونق از بازار نشان از آن دارد که به یکی از خروجی‌های کم رفت‌وآمد بازار تبریز نزدیک شده‌ایم.

,

در خروجی این مسیربه پل بازار صادقیه می‌رسیم که خود حکایتی جدا دارد و بعد از این پیاده‌گذر به خیابان دارایی خواهیم رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه