اخبار داغ

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان:

ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری با صادرات گیاهان دارویی فرآوری‌شده/اشتغالزایی ۲ هزارنفری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی

ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری با صادرات گیاهان دارویی فرآوری‌شده/اشتغالزایی ۲ هزارنفری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی
مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: صادرات گیاهان دارویی به صورت فرآوری شده انجام می‌شود و ما صادرات خام گیاهان دارویی نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی اهمیت بسیار زیادی دارد و این محصولات، یکی از راه‌های تحقق اهداف ترسیم شده در راستای اقتصاد مقاومتی در بُعد کشاورزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

گیاهان دارویی ارزش‌افزوده بالایی دارند و به دلیل اقتصادی بودن آن، در صورت شناساندن و با ایجاد زیربناهای مناسب می‏‌تواند برای سرمایه‏‌گذاران و کارآفرینان جاذبه داشته باشد.

,

از سوی دیگر در زنجیره گیاهان دارویی، از جمله تولید و بهره‏‌برداری، مشاوره، خدمات فنی و مهندسی، تحقیق، پژوهش و فناوری، آموزش و ترویج، صنعت، مراکز طب سنتی، بازرگانی و خدمات پزشکی و بهداشتی، ظرفیت اشتغال‏زایی بالایی وجود دارد.

,

تنوع گونه‌های گیاهی بسیار در استان مرکزی/تفرش رتبه پنجم استان در پرورش گیاهان دارویی

, تنوع گونه‌های گیاهی بسیار در استان مرکزی/تفرش رتبه پنجم استان در پرورش گیاهان دارویی, تنوع گونه‌های گیاهی بسیار در استان مرکزی/تفرش رتبه پنجم استان در پرورش گیاهان دارویی,

استان مرکزی با دارا بودن ۲۲۵ گونه گیاه دارویی از تنوع بالایی در این زمینه برخوردار است. شهرستان تفرش نیز با وجود ظرفیت‌های متنوع در بحث پرورش گیاهان دارویی، در رتبه پنجم در استان مرکزی قرار دارد.

,

احمد اسدی، معاون مدیریت باغبانی و مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش، گفت: با توجه به سابقه دیرین کشور ما در بحث گیاهان دارویی و همچنین در راستای استفاده از گیاهان با نیاز آبی پایین و ارزش افزوده بالا، گیاهان دارویی در رسته اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرند.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

اسدی با اشاره به اینکه استان مرکزی طرح‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان مرکزی، زنجیره تولید و ارزش گیاهان دارویی در حال شکل‌گیری است که در حوزه تولید، فرآوری و صادرات دخیل هستند.

,

ظرفیت بالای استان مرکزی در توسعه کشت گیاهان دارویی

, ظرفیت بالای استان مرکزی در توسعه کشت گیاهان دارویی, ظرفیت بالای استان مرکزی در توسعه کشت گیاهان دارویی,

وی در خصوص طرح‌های توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح استان مرکزی، افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان و با ابلاغ برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های گیاهان دارویی استان، توسعه گیاهان دارویی در اراضی آبی با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار، دیم و اراضی شیب‌دار در نقاط مختلف استان مرکزی مدنظر قرار گرفته است.

,

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ۱۰ گیاه دارویی متناسب با شرایط اقلیمی استان از جمله آویشن، نعنا فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، زیره و غیره در برنامه ششم توسعه در استان مرکزی مورد توجه قرار گرفته است. کشت این نوع گیاهان با توجه به ظرفیت پرورش آنها در شهرستان‌ها تقسیم شده و در حال ابلاغ هستند.

,

اسدی با اشاره به موقعیت ویژه اقلیمی‌ شهرستان تفرش که برای کشت انواع گیاهان دارویی مدنظر قرار گرفته شده است، گفت: در شهرستان تفرش، کشت گیاهان دارویی نظیر گل‌محمدی، نعناع‌ فلفلی، آویشن و سایر گونه‌های گیاهی در ۸ هکتار به صورت دیم و ۵ هکتار به صورت آبی انجام می‌شود.

,

وی در ادامه بیان کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح استان مرکزی با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود که جهاد کشاورزی نقش هماهنگ‌کننده، حمایت‌کننده و سیاست‌گذار را برعهده دارد.

,

فعالیت ۱۰ کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در استان مرکزی

, فعالیت ۱۰ کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در استان مرکزی, فعالیت ۱۰ کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در استان مرکزی,

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص ایجاد صنایع فرآوری گیاهان دارویی در سطح استان مرکزی، گفت: ۱۰ کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در استان مرکزی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، ۲ کارگاه نیمه‌صنعتی در تفرش فعالیت دارند. این کارگاه‌های فرآوری در زمینه تولید انواع عرقیات گیاهی، اسانس تام، اسانس مطلق و غیره فعالیت دارند.

,

ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری، با صادرات اسانس گل محمدی از استان مرکزی

, ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری، با صادرات اسانس گل محمدی از استان مرکزی, ارزآوری ۴۰۰ هزار دلاری، با صادرات اسانس گل محمدی از استان مرکزی,

اسدی با اشاره به صادارت محصولات فرآوری گیاهان دارویی استان مرکزی، تصریح کرد: صادرات گیاهان دارویی به صورت فرآوری شده انجام می‌شود که سالانه ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی از استان مرکزی به کشورهای دیگر صادر می‌شود که برای کشور، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار ارز آوری اقتصادی به همراه دارد.

,

اشتغالزایی ۲ هزارنفری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی

, اشتغالزایی ۲ هزارنفری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی, اشتغالزایی ۲ هزارنفری کشت گیاهان دارویی در استان مرکزی,

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در کاشت و فرآوری گیاهان دارویی در استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت غیرمکانیزه و دستی انجام می‌شود، این عرصه برای بیش از ۲ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

,

اسدی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای بهره‌برداری از گیاهان دارویی استان مرکزی، خاطرنشان کرد: مذاکراتی با یک شرکت آلمانی برای بهره‌برداری از ۳۰ هکتار از اراضی شیب‌دار کاشت گیاهان دارویی استان مرکزی در حال انجام است تا سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه فرآوری گیاهان دارویی انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه