اخبار داغ

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی:

آزمون تیزهوشان باعث جدا سازی 7 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور شده بود/ 712 هزار دانش‌آموز استان از طرح شهاب استفاده می‌کنند

آزمون تیزهوشان باعث جدا سازی 7 میلیون دانش‌آموز در سطح کشور شده بود/ 712 هزار دانش‌آموز استان از طرح شهاب استفاده می‌کنند
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص چرایی حذف آزمون تیزهوشان، گفت: آزمون تیزهوشان باعث جداسازی بیش از هفت میلیون دانش‌آموز در سطح کشور شده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مفاهیم و سؤالاتی مانند مدرسه‌ی صالح، چرایی حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، جایگزین این آزمون و چگونگی سنجش ورودی پایه‌ی اول از دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است که خبرنگار ما در همین خصوص با ابوالحسن حقیقی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت‌و‌گویی ترتیب داده که در آن آمده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

صبح توس: لطفا تعریفی از مدرسه‌ی صالح داشته باشید.

, صبح توس: لطفا تعریفی از مدرسه‌ی صالح داشته باشید.,

حقیقی: چهار رکن مدرسه‌ صالح، مدیر، معلم، دانش‌آموز و اولیاء است که در سند تحول بنیادین هم ذکر شده و برای هرکدام از این ارکان یک سری مشخصه‌ها به عنوان اجراء مدرسه‌ی صالح نام برده شده است.

, حقیقی: ,

 

,

مدیر صالح، معلم صلح، دانش‌آموز صالح و اولیاء صالح ابعاد و اجزاء مدرسه‌ی صالح را تشکیل می‌دهند که برای هرکدام 20 الی 30 ویژگی نام برده شده است و با این چهار رکن، شاکله‌ی مدرسه صالح مشخص می‌شود.

,

 

,

مدرسه‌ی صالح، زمینه‌ی تحقق مراتب حیات طیبه است

, مدرسه‌ی صالح، زمینه‌ی تحقق مراتب حیات طیبه است,

به عنوان نمونه دانش‌آموز صالح دانش‌آموزی است که اعتماد به نفس دارد؛ دین باور است؛ اعتقادات راسخی دارد؛ پرسشگر، همدل و خودباور است و ما این برنامه را در اختیار مدیران مدارس قرار دادیم تا به امید خدا زمینه‌های تحقق مراتب حیات طیبه فراهم شود.

,

 

,

حیات طیبه هم یک تعریف بیشتر ندارد و آن زندگی پاک و پسندیده است که اجزای مدرسه‌ی صالح می‌توانند مسیر این زندگی را با استفاده از دو رویکرد مشارکت ‌پذیری و نقد پذیری مدیران فراهم کنند.

,

 

,

در مفهوم مشارکت پذیری، باید تمام اجزایی که در بدنه‌ی مدرسه وجود دارند دعوت شوند تا هم اولیاء در تربیت فرزندانشان سهیم شوند و هم مدیر، معلم و خود دانش‌آموز که مورد اصلی تربیت است در این مسیر قرار بگیرند.

,

 

,

نقد پذیری رویکرد دیگری است که باید مدیران مدارس داشته باشند و چنانچه در بعضی از مسائل نقدی بر کارشان وارد است یا از سمت معلمان این نقد بر مدیر مدرسه گرفته می‌شود نقد پذیر باشند و با اجرا کردن نقدهای سازنده مسیر اصلی را انتخاب کنند و مدرسه‌شان را در جهت شاخص‌هایی که در سند تحول بنیادین از آنها نام برده شده است، ارتقاء دهند.

,

 

,

در واقع رویکرد سند تحول بنیادین در جهت تحقق دو مسأله است؛ نخست کیفیت آموزش و دوم عدالت آموزشی است که باید مدارسمان را به سمت تحقق این دو رویکرد هدایت کنیم.

,

 

,

صبح توس: لطفا در رابطه با تأثیر حذف آزمون تیزهوشان و حذف آزمون مدارس نمونه دولتی بر روند توسعه مدارس مقطع ابتدایی توضیح دهید.

, صبح توس: لطفا در رابطه با تأثیر حذف آزمون تیزهوشان و حذف آزمون مدارس نمونه دولتی بر روند توسعه مدارس مقطع ابتدایی توضیح دهید.,

حقیقی: یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از اولیاء داشتند بحث قبولی فرزندشان در قبولی تیزهوشان و یا مدارس نمونه دولتی بود؛ در سطح کشور هفت و نیم میلیون نفر دانش‌آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و در سطح استان خراسان رضوی 712 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی داریم که این آزمون باعث جداسازی دانش‌آموزان شده بود.

, حقیقی: ,

 

,

آزمون تیزهوشان باعث جدایی هفت و نیم میلیون دانش‌آموز در سطح کشور شده بود

, آزمون تیزهوشان باعث جدایی هفت و نیم میلیون دانش‌آموز در سطح کشور شده بود,

در واقع این آزمون تیزهوشان مُهری بود بر پیشانی تعداد زیادی از دانش‌آموزان که این دانش‌آموز تیزهوش است یا تیزهوش نیست؟ به عبارتی این جداسازی به ناحق انجام می‌شد، بنابراین شورای عالی آموزش و پرورش این تصمیم را گرفت و توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و استان‌ها از سال آینده یعنی در اردیبهشت 97، آزمونی به نام آزمون ورودی تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی در پایه‌ی هفتم نخواهند داشت.

,

 

,

دغدغه‌ی اصلی اولیاء تربیت فرزندشان مخصوصا در سنین کودکی باشد

, دغدغه‌ی اصلی اولیاء تربیت فرزندشان مخصوصا در سنین کودکی باشد,

این تصمیم باعث شده است که یک شور و هیجان و نشاطی بین دانش‌آموزان و اولیاء مدارس ابتدایی به وجود بیاید؛ چراکه دغدغه‌ی اصلی آنها این آزمون بود در حالی که دغدغه‌ی اصلی اولیاء باید تربیت فرزندشان مخصوصا در سنین کودکی باشد که بهترین زمان تربیت دانش‌آموزان سنین کودکی و مقطع ابتدایی است که به درستی از آن یاد شده است.

,

 

,

ما سنگ بنای تربیت را در آموزش ابتدایی می‌دانیم و آن هم تربیت اخلاقی است که چنانچه از این سنین بگذرد کار تربیت، کار بسیار سختی خواهد بود و این تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش در همین جهت است که به امید خدا مدارس در مسیر اصلی خودشان قرار بگیرند و خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش اجازه دهند که کودکشان کودکی کند تا بازی و نشاط از او گرفته نشود و به پرورش یک شهروند مطلوب بپردازند که تمام کشورهای توسعه یافته هم به همین سمت حرکت می‌کنند.

,

 

,

صبح توس: با توجه به حذف آزمون تیزهوشان، شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش در چه مرحله‌ایی قرار می‌گیرد؟

, صبح توس: با توجه به حذف آزمون تیزهوشان، شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش در چه مرحله‌ایی قرار می‌گیرد؟,

حقیقی: برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش طرح شهاب را جایگزین کردیم و طرح شهاب، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است.

, حقیقی:,

 

,

با برگزاری آزمون تیزهوشان تنها دو هوش دانش‌آموز با نام هوش ریاضی و هوش علوم سنجش می‌شد؛ اما در طرح شهاب تمام هوش‌ها اعم از هوش فضایی، ورزشی، ریاضی، علوم و دیگر هوش‌های چندگانه،‌ شناسایی می‌شوند و دانش‌آموزان در مسیر و فرآیند کاملا طبیعی قرار می‌گیرند.

,

 

,

آزمون تیزهوشان به صوت گلخانه‌ایی بود یعنی مدارس تیزهوشان تبدیل به یک گلخانه شده بود که تنها عده‌ایی خاص را در آن تربیت کنند؛ اما طرح شهاب در مسیر طبیعی‌ انجام می‌شود.

,

 

,

طرح شهاب از پایه‌ی چهارم شروع و مرحله‌ی شناسایی استعدادها توسط مدیر، معاون و معلم مدرسه انجام و بعد از شناسایی حمایت و هدایت می‌شوند و در مسیر اصلی خودشان قرار می‌گیرند.

,

 

,

صبح توس: تعدادی از دانش‌آموزان ما در آزمون سنجش اولیه پایه‌ی اول ابتدایی به علت خجالت یا ضعف در روابط اجتماعی و غیره نمره‌ی قبولی را کسب نمی‌کنند و امکان تحصیل در مدارس عادی را از دست می‌دهند آیا این امکان برای نوآموز یا دانش‌آموز ما وجود دارد که بعد از رفع مشکلات مربوطه به محیط مدرسه معمولی خود برگردد یا خیر؟

, صبح توس: تعدادی از دانش‌آموزان ما در آزمون سنجش اولیه پایه‌ی اول ابتدایی به علت خجالت یا ضعف در روابط اجتماعی و غیره نمره‌ی قبولی را کسب نمی‌کنند و امکان تحصیل در مدارس عادی را از دست می‌دهند آیا این امکان برای نوآموز یا دانش‌آموز ما وجود دارد که بعد از رفع مشکلات مربوطه به محیط مدرسه معمولی خود برگردد یا خیر؟,

 

,

حقیقی: برای ورود به پایه‌ی اول ابتدایی طرح سنجش تعریف شده است تا دانش‌آموزانی که هر گونه اختلال یا مشکلی داشته باشند شناسایی و به مراکز بهبود فرایند یادگیری ارجاع داده ‌شوند.

, حقیقی: ,

 

,

این دانش‌آموزان توسط کارشناسان ما بررسی می‌شوند و به خانواده‌ها هم آموزش‌های لازم را می‌دهند تا مهارتهایی که باید این دانش‌آموزان در پیش دبستان آماده شوند و یاد بگیرند را مقداری بیشتر کار کنند تا مشکل رفع شود و دانش‌آموز بتواند در کلاس خود مانند سایر دانش‌آموزان دیگر حضور پیدا کند.

,

 

,

طرح سنجش از پیش دبستانی2 شروع می‌شود

, طرح سنجش از پیش دبستانی2 شروع می‌شود,

خوشبختانه از سال گذشته طرح سنجش را از پیش دبستانی2 شروع کردیم و این آغاز سنجش از پیش دبستانی2 باعث شده که ما 9 ماه فرصت مداخلات مؤثر را برای خانواده‌ها فراهم کنیم که این مهم باید اطلاع رسانی شود.

,

 

,

آغاز سنجش از پیش دبستانی2 از طرف خانواده‌ها هم استقبال بسیار خوبی شده است و والدین، نوآموز خود را می‌آورند و سنجش می‌شود و همین یکبار که سنجش می‌شود برای پایه اول هم مورد قبول است.

,

 

,

مدت زمان 9 ماه یک فرصت طلایی برای خانواده‌ها است تا چنانچه اختلال یا مسأله یا مشکلی را احساس می‌کنند که در فرزندشان وجود دارد با کمک کارشناسان ما و با مراجعه به مراکزی که تحت عنوان اختلالات یادگیری است این مسائل و مشکلاتشان را مرتفع کنند تا دانش‌آموز با یک خیال راحت‌تر و با اطمینان و با اعتماد به نفس بیشتر به پایه‌ی اول ابتدایی ورود پیدا کند.

,

 

,

این مسأله اکنون حل شده است و از اصحاب رسانه انتظار داریم که اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا اولیاء هم اطلاع داشته باشند که از این مراکز ما استفاده کنند.

,

 

,

صبح توس: با توجه به توضیحات شما این امکان فراهم است که دانش‌آموز یا نوآموز ما به مدرسه عادی خود برگردد؟

, صبح توس: با توجه به توضیحات شما این امکان فراهم است که دانش‌آموز یا نوآموز ما به مدرسه عادی خود برگردد؟,

حقیقی: بله، ما اعتقادی به بحث تفکیک دانش‌آموزان نداریم؛ به همین شکل که تیزهوشان به مدارس عادی ما برگشتند، اعتقاد داریم که همه دانش‌آموزان کنار هم باید رشد کنند چرا که جامعه تنها برای نخبگان آماده نشده است بنابراین همه دانش‌آموزان باید در کنار هم رشد کنند و از موهبت کنار همدیگر بودن استفاده کنند و بر معلوماتشان بیفزایند.

, حقیقی:,

 

,

صبح توس: حرف آخر

, صبح توس: حرف آخر,

حقیقی: آزمون تیزهوشان باید سالها قبل برداشته می‌شد و از دلایل مهمی که این آزمون برداشته شده این است که در راستای ارزشیابی کیفی و توصیفی نبوده و نه تنها در راستای سند تحول بنیادین نبود، بلکه در راستای طرح شهاب هم نبود.

, حقیقی:,

 

,

آزمون تیزهوشان در پایه‌ی دهم همچنان برقرار است

, آزمون تیزهوشان در پایه‌ی دهم همچنان برقرار است,

طرح شهاب که شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است اکنون در حال انجام است، بنابراین خانواده‌ها نگران نباشند، هر آنچه که فرزندانشان در سال جاری یاد گرفتند، یک ذخیره و پس اندازی برای ورود به پایه‌ی هفتم است.

,

 

,

آزمون تیزهوشان در پایه‌ی دهم همچنان برقرار است و دانش‌آموزان می‌توانند از استعدادشان استفاده کنند و به عبارتی در پایه‌ی دهم به مدارس استعدادها ورود پیدا کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه