اخبار داغ

نگاهی به همه نقدها و واکنش ها به سریال ستارخان:

گلایه نواده سردار از اعلام دوستی مجاهد آذربایجان با سیاستمدار روباه صفت / از شاهنامه خوانی تا انتظار نابجا بر لزوم دیالوگ های ترکی

گلایه نواده سردار  از اعلام دوستی مجاهد آذربایجان با سیاستمدار روباه صفت / از شاهنامه خوانی تا انتظار نابجا بر لزوم دیالوگ های ترکی
سریال ستارخان علاوه بر اینکه همه نگاه ها را به خود جلب کرد؛ عاری از انتقاد نیز نبود که البته برخی از آنها از سوی عده ای بود که تعلق خاطری به آرمان های دینی و ملی سردار ملی نداشتند و برخی دیگر این منتقدین نیز از سر دلسوزی و بر اساس سایر اسناد، سخن راندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  ائل ،  در روزهای اخیر شاهد پخش سریال «ستارخان» به کارگردانی محمدرضا ورزی از شبکه اول سیما بودیم. سریالی که به شخصیت مبارز بزرگ دوران مشروطیت از دیار آذربایجان پرداخته شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ائل ،,

این سریال علاوه بر اینکه همه نگاه ها را به خود جلب کرد؛ عاری از انتقاد نیز نبود که البته برخی از آنها از سوی عده ای بود که تعلق خاطری به آرمان های دینی و ملی سردار ملی نداشتند و برخی دیگر این منتقدین نیز از سر دلسوزی و بر اساس سایر اسناد، سخن راندند.

,

عده ای بدون توجه به پخش سراسری این فیلم، اصرار بر «ترکی» بودن تمام دیالوگ های فیلم داشتند که این نقد  با این توضیح که باید فیلم برای کل ایران پخش می شد؛ مرتفع گشت.

,

سام سردار ملی، نواده ستارخان از جمله منتقدین جدید ترین اثر ورزی بود که ضمن تقدیر از بازی درخشان «نیک پور در نقش ستارخان» به برخی موارد گلایه کرده بود.

,

اعلام دوستی ستارخان با مخبرالسلطنه، حاکم و سیاستمدار روباه صفت از جمله مواردی بود که صدای نواده سردار ملی را در آورده بود و به آن نقد وارد کرده بود و البته محمدرضا ورزی(کارگردان سریال ستارخان) در پاسخ به این نقد، به اظهارات «موسی حقانی» کارشناسی تاریخی فیلم بسنده کرده بود.

,

ضعیف نشان دادن نقش ستارخان در صحنه های مبارزاتی علی رغم تبحر او در تیراندازی و اسب سواری، معرفی فردی خیالی بنام «یوسف خان» با عملکردی شبیه «علی مسیو» و همچنین ضعیف نشان دادن اقتدار ستارخان در مورد بخشودن جاسوسه کنسولگری روس از دیگر نقدهای سام سردار ملی به این سریال بوده است.

,

دیدگاه سام سردار ملی از جواب دندان شکن ستارخان به پیشنهاد بی شرمانه سرکنسول روسیه

, دیدگاه سام سردار ملی از جواب دندان شکن ستارخان به پیشنهاد بی شرمانه سرکنسول روسیه,

البته جواب دندان شکن ستارخان به پیشنهاد بی شرمانه «پاخیتانوف» سرکنسول روسیه از مواردی بود که نواده سردار ملی آن را جالب توجه دانسته و آن را از سه دیدگاه اسلامی، اسلامی – ناسیونالیستی و ناسیونالیستی مورد ارزیابی قرار داده است و بر پایبندی جد خود بر اعتقادات دینی و هماهنگی با علمای نجف تاکید کرده است.

,

در کنار نقد های سام سردار ملی، برخی دیگر نیز از منظر فنی و محتوایی به این فیلم نگاه کرده اند و حتی بعضا از نظر فنی نیز، این اثر جدید ورزی را مرود نقد قرار داده اند اما در این بین، یک نقد محتوای جالب به چشم می خورد و آن هم خوانده شدن «شاهنامه» فردوسی در منزل ستارخان به جای اشعار شاعران نامی آذربایجان بود!

,

وقتی عروس سردار ملی، فیلم محمدرضا ورزی را بی شباهت به ستارخان می داند

, وقتی عروس سردار ملی، فیلم محمدرضا ورزی را بی شباهت به ستارخان می داند,

فریبا فرهنگی، عروس ستارخان نیز از دیگر منقدین این سریال بوده که در نقد خود می آورد: ستارخان سریال محمدرضا ورزی اما هیچ شباهتی با سردار ملی مشروطیت ندارد و یک حس بیگانگی به او می بخشد. در این سریال به جای موقعیت ایشان در بهبودی جنگ ها و پیروزیش در برابر اجنبی ها و دولتی ها فقط به یک شکست از پیش تعیین شده آن هم دسیسه به دام انداختن اوتوسط دولت، با شاهسون ها اشاره شده و تمامی رشادت های او در تاریکی و خاموشی پنهان مانده است درحالیکه او علاوه بر مهارت در تیراندازی، در اسب سواری و تاخت و تاز زبانزد عام و خاص بود اما چطور می‌شود او را بر روی اسب ندید و همیشه سوار برکالسکه مشاهده کرد.

,

تاکید کارگردان بر وفاداری سریال خود به تاریخ

, تاکید کارگردان بر وفاداری سریال خود به تاریخ,

اما محمدرضا ورزی، کارگردان این سریال در واکنش به نقدها می گوید: در سریال «ستارخان» ۸۰ درصد داستان فضایی عاشقانه دارد که در بخشی از تاریخ روایت می شود و آن بخش هایی که در ان قصه عاشقانه به تصویر کشیده شده است زاییده فکر من و سایر نویسندگان است البته در بخش هایی که به زندگی و فعالیت ستارخان می‌پردازد سعی ما این بوده است که به تاریخ وفادار باشیم.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: فیلم باید نقد شود نه اینکه به کل نفی کرده و از ریشه بزنیم

, عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: فیلم باید نقد شود نه اینکه به کل نفی کرده و از ریشه بزنیم,

از سوی دیگر محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در انتقاد از برخی هجمه ها نسبت به این سریال می گوید: سریال ستارخان سناریوی ساخته ذهن نیست و عین واقعیت است و اگر برخی سریال ستارخان را مناسب نمی‌دانند و انتظار حذف و یا اضافه کردن بخشی به آن دارند، باید با مستندات حرف بزنند.

,

سعیدی اعتقاد دارد که هر فیلمی باید نقد شود و این انتقاد‌ها باید در راستای تکمیل و بهبود باشد نه اینکه به کل نفی کرده و از ریشه بزنیم.

,

باز شدن عقده های نژادپرستانه قومیتی(فارس و ترک) بدون توجه به ماهیت محتوا

, باز شدن عقده های نژادپرستانه قومیتی(فارس و ترک) بدون توجه به ماهیت محتوا,

وی ضمن تقدیر از رسانه ملی در پرداختن به شخصیت مبارزی چون ستار خان می آورد: صدا و سیما با ساخت سریال ستارخان کار مثبتی انجام داده و ما نیز حمایت می‌کنیم، زیرا نقش آذربایجان در تاریخ بی‌بدیل بوده و هر کدام از مفاخر، علما و دانشمندان این خطه آثار مثبت زیادی در تاریخ داشته‌اند که باید فراتر از مرز‌ها معرفی شود.

,

البته ناگفته نماند که در حین پخش این سریال، عده از قومیت طلب ها با عقاید نژادپرستی خود اعم از فارس و ترک، سعی در به انحراف کشیدن اصل موضوع می کردند و یک طرف اعتقاد بر مبالغه گویی در شخصیت مجاهد بزرگ آذربایجان داشت و طرف دیگر معتقد بود که ستارخان را باید مختص آذربایجان دانست و نه ایران؛ که البته همه این ها ریشه در جهل دارد.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه