اخبار داغ

در پی عدم توجه به میراث تاریخی قلعه گنج؛

زنگ خطر فراموشی آثار تاریخی قلعه گنج هفت هزار ساله به صدا در آمد/میراث فرهنگی استان چه مدت دیگر برای پاسخگویی زمان می خواهد؟

زنگ خطر فراموشی آثار تاریخی قلعه گنج هفت هزار ساله به صدا در آمد/میراث فرهنگی استان چه مدت دیگر برای پاسخگویی  زمان می خواهد؟
میراث تاریخی شهرستان قلعه گنج که اخیر متخصصان قدمت آن را قریب به هفت هزار سال تشخیص داده اند با بی توجهی مسئولان استانی میراث فرهنگی در ثبت این آثار و مکان ها به دست فراموشی سپرده شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جازموریان؛ آثار تاریخی  و میراث فرهنگی شهرستان قلعه گنج به  دلیل عدم ثبت  ملی این  آثار و مکانها و همچنین نبود اداره میراث فرهنگی برای توجه  بیشتر به  تاریخ 7 هزارساله این منطقه  مورد تاخت و تاز سودجویان وغارت گران  میراث فرهنگی  قرار گرفته است.

شهرستان قلعه گنج با قدمتی قریب به هفت هزار سال و وجود آثار و مکانهای تاریخی متعدد با  بی توجهی مسئولان به دست فراموشی سپرده شده  و  غارات گران  فرهنگی با سوء استفاده از این موقعیت اقدام به دسپرد و تخریب این آثار  ومکان ها نموده اند.

اگرچه ماده 560 قانون مجازات اسلامی تصریح می‌کند که هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست‌آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال  محکوم میشود اما متاسفانه با وجود شواهد زیاد در مناطق تاریخی قلعه گنج  شاهد بوده ایم که مسئولان میراث فرهنگی تنها نظاره گر این روند بوده اند و خم به ابرو نیاورده اند.

غنی بودن منطقه قلعه‌گنج  از نظر وجود آثار و بناهای تاریخی متاسفانه باعث شده  است که این آثار در لیست اماکن تاریخی سازمان میراث فرهنگی ثبت نشده و به حال خود رها شده‌اند که چپاول ،عدم مرمت و بازسازی و حفاظت از این آثار و بی‌توجهی مسئولان موجب از بین رفتن بسیاری از آثار تاریخی این شهرستان شده است.

شهر هزار هکتاری نهرندگان، نقاشی‌های قدیمی بر روی سنگ در رودخانه مارز، روستای دستجرد و کشیت، شهر 5 هزار ساله رمشک و تپه‌های تم‌سرخ، گنج‌آباد، چهل‌منی، زیارت‌بچه، چاه‌باغ، شمزان چاه‌سنگی، حسین‌آباد، کهن‌گودی و ... فقط تعدادی از آثار تاریخی قلعه‌گنج است.

قلعه‌گنج با این گنجینه عظیم تنها به یک نمایندگی و چند نیروی گارد حفاظتی اکتفا شده است که وسعت منطقه و تعدد آثار گاهاً نتوانسته است جلوی تاراج  آثار تاریخی و باستانی این را بگیرد، اما امر لازم در بحبوحه تاخت و تاز فرهنگی کشورهای غربی که بیشتر به چشم می‌آید، پرداختن به فرهنگ و تاریخ جنوب کرمان و مردم آن است که اگر تکانی به خودمان ندهیم فردای روز هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.

طی تماس خبرنگار ما با مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان وی در مورد سوالات خبرنگار ما مبنی بر  عدم ثبت آثار تاریخی و  همچنین عدم توجه به میراث فرهنگی این شهرستان ،هیچگونه پاسخی نداشته   و اعلام نمودند که پاسخ به سوالات خبرنگار مارا از طریق راوبط عمومی شان پاسخ خواهند داد که متاسفانه با گذشت یک ماه و با پیگیری های متعدد هنوز هیچگونه پاسخی به سوالا خبرنگار ما داده نشد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جازموریان؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

 

,

, ,

 

,

, ,

گزارش و تصویر از : عباس محمدی

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه