اخبار داغ

خواب نامطلوب رانندگان بین شهری؛

حضور بی وقفه اتوبوس ها در جاده، حادثه آفرین است/رانندگی بدون استراحت، برای کسب درآمد بیشتر است

حضور بی وقفه اتوبوس ها در جاده، حادثه آفرین است/رانندگی بدون استراحت، برای کسب درآمد بیشتر است
بی خوابی رانندگان اتوبوس های بین شهری بیش از سایر رانندگان خطر آفرین است چرا که آنان در طول شبانه روز در سفر هستند و این بی خوابی های مزمن علاوه بر جان خود راننده، سلامت سرنشینان را نیز تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ همه ما حداقل یک بار مسافرتی طولانی مدت را در جاده های طویل کشور تجربه کرده ایم و به خوبی بر خستگی ناشی از رانندگی یا حضور در این راه ها واقف هستیم و تا چند روز پس از پایان سفر میل به استراحت را در خود احساس می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سفر روزمره ترین بخش زندگی هر راننده برون شهری را تشکیل می دهد و با توجه به یکسان بودن سیستم بیولوژیکی انسان ها، آنان نیز مانند هر انسان دیگری به هشت ساعت خواب در شبانه روز احتیاج دارند و نباید فراموش کرد هیچ خوابی نمی تواند جایگزین خواب شبانه شود.

,

20 تا 50 درصد سوانح رانندگی جهان در اثر خواب آلودگی است و با توجه به بالاتر بودن میزان تصادفات رانندگی در ایران از متوسط جهانی، باید به مقوله بهداشت خواب و رعایت آن توجه بیشتری شود.

,

بی خوابی رانندگان اتوبوس های بین شهری بیش از سایر رانندگان خطر آفرین است چرا که آنان در طول شبانه روز در سفر هستند و این بی خوابی های مزمن علاوه بر جان خود راننده، سلامت سرنشینان را نیز تهدید می کند.

,

, ,

خواب شب، حسرت رانندگان اتوبوس های بین شهری

,

اسماعیل چاروسایی، راننده اتوبوس مسافربری ماهشهر - بندرعباس در با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه با 18 سال است فاصله بین شهرها را برای رساندن مسافر طی می کند، بیان کرد: در ابتدای نوجوانی با عشق و علاقه ای که به اتوبوس و سفر داشتم به عنوان شاگرد راننده وارد این حرفه شدم و پس از آن خودم اتوبوسی تهیه کردم اما خانواده ام هیچ رضایتی از شغل من ندارند.

,

این راننده با تاکید بر علل نارضایتی رانندگان از شغلشان، گفت: اکثر مسیرهای تردد، مسافتی طولانی دارند و به گونه ای است که شب را باید در جاده به صبح برسانیم و بنا بر قوانین، رانندگان حق رانندگی بیش از 9 ساعت را ندارند و بعد از آن باید به استراحت بپردازند و راننده دوم بقیه مسیر را براند.

,

چاروسایی ادامه داد: سختی مسیر و اضطراب جان مسافران، زمان استراحت را نیز از ما گرفته است و در تا زمان رسیدن به مقصد نمی توانیم پلک روی هم بگذاریم و زمانی که به مقصد میرسیم نیز ظهر شده و باید گفت ما سال هاست طعم خواب شب را نچشیده ایم.

,

وی با اشاره به تاثیرات روانی بی خوابی، تصریح کرد: بی نظمی مکرر خواب رانندگان جاده را آزار می دهد که این مسئله علاوه بر کسالت، تاثیرات دیگری چون کند شدن واکنش محیطی، افسردگی، اختلال در سیستم عصبی و فشار خون را در پی دارد؛ خستگی ناشی از بی خوابی و طولانی بودن مسیر موجب کج خلقی رانندگان نیز هست و شاید به همین علت است که رانندگان را بداخلاق می دانند.

,

این راننده اظهار کرد: حقوق رانندگان سرویسی است و خالی شدن پایانه های مسافربری موجب حضور بی وقفه رانندگان اتوبوس در ترمینال ها شده است تا بلکه بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.

,

چاروسایی با تاکید بر اینکه شغل رانندگان بین شهری تفریحی محسوب می شود، گفت: مقامات مسئول شغل ما را تفریحی به حساب می آورند و بنا بر این زمانی برای بازنشستگی رانندگان تعیین نشده است؛ گاهی فرصت دیدن دو ساعته خانوادهایمان را هم نداریم و تفریحی نامیدن این حرفه تنها می تواند یک شوخی باشد.

,

وی با بیان مسئولان بعد از حادثه به یاد رانندگان بین شهری می افتند، خاطرنشان کرد: برای شغل ما ارزشی قائل نیستند و حجم اضطرابی که در شبانه روز برای جان مسافران داریم را درک نمی کنند و تنها بعد از بروز حوادث و تصادفات به یاد ما می افتند آن هم برای آنکه ما را مقصر جلوه دهند؛ شرکت تعاونی تنها نقش بلیط فروشی را بر عهده دارد و هر حادثه ای برای ما رخ دهد تعاونی دخالتی در آن نخواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه