اخبار داغ

شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در افغانستان/خودروهای مرزی در شهرستان هیرمند ضد عفونی می شوند

شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در افغانستان/خودروهای مرزی در شهرستان هیرمند ضد عفونی می شوند
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان هیرمند گفت: به منظور پیشگیری از ورود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ، ضد عفونی تمام خودروهایی که قصد ورود به کشور را دارند در مرز انجام می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی رخشانی زاده در گفت و گو با پایگاه خبری ندای هیرمند؛ گفت : باتوجه به شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در افغانستان به منظور تشدید شرایط بهداشتی تمام خودروهای مرتبط با حوزه دامپزشکی در نقطه صفر مرزی ضد عفونی می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری ندای هیرمند؛,

رئیس دامپزشکی شهرستان هیرمند افزود: با توجه به حجم مبادلات مرتبط با حوزه دام و طیور بین ایران و افغانستان، باید نظارت های بهداشتی قرنطینه ای با هدف پیشگیری از عوامل بیماری زا انجام شود.

,

وی به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سویه H۵N۶ در کشور افغانستان و بروز تلفات سنگین به ویژه در طیور تخم گذار در این کشور اشاره کرد و بیان داشت: با توجه  به مرز مشترک  و وجود بازارچه فعال مرزی میلک و گمشاد در نظر داریم به عنوان اقدام اولیه و فوری یک جهت ضد عفونی خودروهای حمل محموله های  مرتبط با دامپزشکی در مرز  مستقر و در دراز مدت نیز مکاتبات و پیگیری های لازم از طریق فرمانداری و هنگ مرزی صورت گیرد.

,

رخشانی زاده تصریح کرد: طی این بازدید از وضعیت ورود و خروج خودروها و نحوه بارگیری محموله های مرتبط با دامپزشکی بازدید به عمل آمد و جانمایی برای راه اندازی گیت ضد عفونی بررسی شد.

,

رئیس دامپزشکی هیرمند با بیان اینکه پایش و مراقبت فعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری در جمعیت طیور صنعتی و سنتی به صورت مستمر در حال اجرا بوده است، افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده، به منظور پیشگیری از ورود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به ضد عفونی تمام خودروهایی که قصد ورود به کشور را دارند در مرز انجام می گیرد.

,

رخشانی زاده خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر طرح پایش و مراقبت آنفلوانزای پرندگان به صورت سالانه انجام گرفته که طی این سالها موردی از این بیماری در جمعیت طیور این شهرستان مشاهده نشده است.

,

وی به آغاز فصل مهاجرت پرندگان وحشی اشاره کرد و گفت: در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی در واحدهای پرورش طیور، عوامل ویروسی به ویژه ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور می تواند از سایر کشورها به ویژه افغانستان توسط پرندگان مهاجر انتقال یابد.

,

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان هیرمند بر رعایت اصول اولیه امنیت زیستی در مرغداری ها تاکید کرد و ادامه داد: هر گونه تلفات غیر عادی در جمعیت طیور صنعتی و بومی باید بلافاصله به دامپزشکی منعکس شود تا نسبت به بررسی و نمونه گیری و آزمایشات لازم اقدام شود و با توجه به اهمیت موضوع نیاز همکاری تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی مرتبط، بر اساس شرح وظایف سازمانی با کمیته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان احساس می شود.

,

رخشانی زاده افزود: تمام کالاهای مرتبط با دامپزشکی اعم از جوجه یک روزه، تخم مرغ نطفه دار، تخم مرغ خوراکی، انواع خوراک دام و طیور و انواع طیور زنده باید طبق ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای و تحت نظارت و مجوزهای بهداشتی دامپزشکی حمل و جابجا شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه