اخبار داغ

عدم دریافت کارانه؛ بهانه ای برای فرار از درمان مردم

عدم دریافت کارانه؛ بهانه ای برای فرار از درمان مردم
حرفه پزشکی نیز چون پزشکان به طور مستقیم با درد، بیماری و جان مردم سر و کار دارند موضوع وجدان اخلاقی نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و پزشکان باید هنگام فارغ‌التحصیلی سوگندنامه پزشکی را خوانده و در طول دوران طبابت‌شان، خود را متعهد به رعایت این سوگندنامه بدانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چرام، فعالان رسانه ای شهرستان چرام در یادداشتی نسبت به عدم حضور پزشکان در مطب های خود واکنش نشان دادند و نوشتند: وجدان حرفه‌ای، همان حسی که به هر شغل و حرفه‌ای احساس تعهد و مسئولیت می‌دهد تا آنجا که اگر پای وجدان حرفه‌ای در هر شغلی لنگ بزند، قطعا آنجا احتمال بی‌اخلاقی و تخلفات دور از انتظار نخواهد بود.به همین دلیل است که نه‌تنها در شغل پزشکی بلکه در بسیاری از حرفه‌هایی که مسئولیت اجتماعی سنگینی پشت آن است، وقتی از سوگندنامه حرفه‌ای سخن به میان می‌آید، وجدان حرفه‌ای نیز ضمانتی برای دیده شدن پیدا می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چرام،,

 

,

در حرفه پزشکی نیز چون پزشکان به طور مستقیم با درد، بیماری و جان مردم سر و کار دارند موضوع وجدان اخلاقی نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و پزشکان باید هنگام فارغ‌التحصیلی سوگندنامه پزشکی را خوانده و در طول دوران طبابت‌شان، خود را متعهد به رعایت این سوگندنامه بدانند.

,

اما انگار این سوگندنامه این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد رنگ باخته و در این بین مردم که تنها امیدشان در دولت تدبیر و امید به طرح سلامت بود سرگردان و پشت درب های مطب بدون طبیبان است.

,

 

,

چند روز پیش برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص کهگیلویه و بویراحمد مشغول در کلینیک‌های یاسوج، گچساران و دهدشت به بهانه عدم پرداخت کارانه این مراکز درمانی را تعطیل کردند.

,

هر چند پزشکان  حق اعتراض  صنفی دارند اما درمان نکردن مردم و عدم تـوجه به درد و رنج مردم محروم  غیرقابل دفاع است.

,

 

,

البته همچنان هستند پزشک وظیفه شناسی که با همه مشکلات حاضر نیستند جان بیمار را با هیچ چیز عوض کنند و در روزی که همه هماهنگ کرده بودند تا در محل حاضر نشوند اما عده ای از پزشکان حاضر نشدند سوگند پزشکی خود را زیر پا بگذارند و نشان دادند همیشه در کنار مردم هستند.

,

نمی خواهیم مقایسه کنیم اما رفتگران زحمت کش شهرداری در جای جای شهرهای استان که حقوق های عقب افتاده دارند بدون هیچ پس اندازی و حساب های میلیونی و میلیاردی باید شهر را به حال خود را رها کنند؟

,

 

,

‌بنا برآمارهای ارائه شده بیش از 200 پزشک متخصص و فوق تخصص در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کنند که بسیاری از این پزشکان در کلینیک‌های درمانی 3 شهر بزرگ استان شامل یاسوج، گچساران و دهدشت به بیماران نیازمند خدمات لازم را ارائه می‌کنند.

,

این حرکت اعتراضی پزشکان که امروزه به عنوان قشر مرفه جامعه از آنها نام برده می شود واکنش های زیادی در رسانه ها و محافل استان داشته است.

,

 

,

به طوری که شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به بازتاب حرکت اعتراضی اخیر پزشکان استان در رسانه ها و افکار عمومی واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه ای جهت تلطیف فضای موجود و کاستن از بار روانی ایجاد شده اعلام کردند که 
” با توجه به پیامدهای اعتراض روز گذشته پزشکان استان در افکار عمومی وظیفه خود دانستیم موارد زیر را به اطلاع مردم فهیم استان  برسانیم؛

,
,

۱- با توجه به عدم حصول نتیجه از پیگیری های متوالی و مستمر از طریق وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان های مسئول در خصوص عدم پرداخت مطالبات پزشکان، عدم افزایش تعرفه خدمات درمانی در سال ۱۳۹۷ همچنین افزایش بیش از ۳ برابر مالیات بر درآمد پزشکان سازمان نظام پزشکی، پیشکسوتان جامعه پزشکی، اعضای هیئت علمی و سایر نخبگان این صنف تصمیم گرفتند در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه همزمان با سایر استان‌های کشور با رعایت شرایط زیر از حضور در کلینیکهای دولتی پرهیز نمایند؛

,

 

,

ا- تمامی پزشکان متخصص انکال در برنامه قبلی در بیمارستان حضور داشته باشند

,

۲- به تمامی بیماران اورژانسی خدمات درمانی ارائه شود.

,

۳- تمامی اعمال جراحی اورژانس در بیمارستان ها انجام پذیرد.

,

۴- تمامی پزشکان متخصص در شهر حضور داشته و در تمام ساعات در دسترس باشند.

,

۵- اعتراض تنها در عصر روز چهارشنبه انجام گیرد.

,

 

,

اما این حرکت اعتراضی در آنسوی سکه هم نکات قابل تاملی دارد که نکاتی چند قابل ذکر است

,

۱- در یک جامعه مردمسالار اعتراض حق قانونی و منطقی هر فرد و یا گروه می‌باشد و پزشکان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

,

۲- اعتراض صرفا صنفی بوده و هیچگونه وابستگی حزبی، سیاسی و جناحی نداشته است.

,

۳- تمام سازمان‌های مسئول در استان از قبل در جریان این اعتراض قرار گرفته اند.

,

 

,

۴- تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از اتفاقات احتمالی پیش‌بینی شده و راه کارهای مناسب در نظر گرفته شده است.
اما واقعیات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد کار پزشکان در مناطق محروم نتیجه امتیازاتی است که از آن استفاده کرده چرا که
برخی پزشکانی که از سهمیه مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده و تخصص گرفته‌اند به راحتی به بهانه عدم دریافت کارانه کلینیک درمانی را تعطیل کرده تا شاید با بازی با جان انسان‌ها و سلامت آنان بتوانند فشار وارد کرده و کارانه خود را دریافت کنند که این مورد اصلا شایسته نیست.

,
,
,

 

,

همچنین تشکر از پزشکان متخصص و فوق تخصص در کلینک‌ها حضور داشته و به بیماران خدمات لازم را ارائه می‌کنند

,

اما پزشکان کهگیلویه و بویراحمدی نباید فراموش کنند که پس از اتمام دوره خود این سوگندنامه را قرائت می‌کنند:

,

«اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم:

,

 

,

همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم.در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم.

,

خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم.همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم.در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش کنیم و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.

,

 

,

این روزها هم می گذرد و مردمی که در این شرایط سخت و با بیماری خود را به کلنیک های درمانی رسانده بودند و با همان حال ناخوش با درب بسته اتاق پزشکان مواجه شدند برای همیشه در تاریخ این استان حک خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه