اخبار داغ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

نگاهی به اصلاح طرح سمپاد در آموزش و پرورش کشور/ آسیب های بنیادین دوران پهلوی در سیستم آموزشی به بعد از انقلاب کشیده شده است

نگاهی به اصلاح طرح سمپاد در آموزش و پرورش کشور/ آسیب های بنیادین دوران پهلوی در سیستم آموزشی به بعد از انقلاب کشیده شده است
این استاد دانشگاه گفت: شرایط انقلاب، جنگ های داخلی، اختلافات گفتمانی و عقیدتی، تحریم ها و ... خیلی از فرصت ها را جهت دگرگونی یا اصلاح ساختار اداری و به ویژه فرهنگی و آموزشی را از نظام اسلامی گرفت لذا در یک نگاه کلی اکثر آسیب های بنیادین دوران پهلوی به دوران بعد از انقلاب نیز کشیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب در گفت و گو با پایگاه خبری ناب نیوز با بیان اینکه متاسفانه ساختار اداری و بروکراتیک کشور بعد از انقلاب اسلامی دگرگونی ماهوی پیدا نکرد، گفت: سیستم بروکراتیک و سکولار پهلوی بعد از انقلاب گسترش پیدا کرد و تنها لعابی اسلامی آن را فراگرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری ناب نیوز,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شرایط انقلاب، جنگ های داخلی، اختلافات گفتمانی و عقیدتی، تحریم ها و ... خیلی از فرصت ها را جهت دگرگونی یا اصلاح ساختار اداری و به ویژه فرهنگی و آموزشی را از نظام اسلامی گرفت لذا در یک نگاه کلی اکثر آسیب های بنیادین دوران پهلوی به دوران بعد از انقلاب نیز کشیده شد.

,

وی اظهار داشت: دولتی کردن اقتصاد و آموزش و پروش کشور از زمان پهلوی آغاز شده  و بعد از انقلاب هم با نگاه های سوسیالیستی رسوخ کرده در بین انقلابیون امتداد پیدا کرد؛ دولت شبه مدرن و توتالیتر هیچ ارتباطی با سنت های اسلامی و ایرانی ما ندارد و صرفا یک پدیده مدرن است.

,

عرب با تاکید براینکه برای توانمندی آموزش و پرورش کشور باید به سمت خصوصی سازی و مردمی کردن آموزش و پرورش حرکت کرد، عنوان کرد: تنها در چنین وضعیتی است که کارایی و کیفیت ارتقاء پیدا خواهد کرد؛ لذا دولتی بودن آموزش و پرورش هیچ ربطی به سنت ما ندارد که از آن دفاع کنیم.

,

وی افزود: اما عدالت اجتماعی، آموزشی و نیز تقویت ارزش های اسلامی و انقلابی مخصوصا القاء ، ایجاد  و تقویت فرهنگ مقاومت اسلامی باید هدف آموزش و پرورش باشد و از آنها منحرف نشود.

,

این استاد دانشگاه ابراز کرد: به راستی در شرایطی که نهضت مقاومت اسلامی در سراسر منطقه به جوشش آمده و ثمرات آن در سواحل مدیترانه، باب المندب، آسیای مرکزی، شاخ آفریقا و در یک کلام جهان اسلام متجلی است، فرزندان ما در چهارچوب ساختار آموزشی و پرورشی رسمی کشور به چه میزانی با ضرورت، مسئولیت و تکلیف ملی، منطقه ای و بین المللی خود به عنوان یک مسلمان ایرانی آشنا می شوند؟

,

عرب ادامه داد: اصلا آنها چه درک درست و مقرون به  واقعیتی درباره  نقش خود در این عرصه دارند؟ و آموزش و پرورش ما چه زمینه و امکانات و بستری را برای آنان مهیا کرده است؟

,

وی تاکید کرد: واقعیت این است که نظام حجیم، کند، ثقیل، ناکارآمد و ساکن آموزش و پرورشی کشور فاقد ظرفیت های لازم برای پرداختن به این عرصه های راهبردی  است؛ وزارتخانه آموزش و پروش باید کوچک، چالاک، خلاق  و کارآمد  گردد و نقش راهبردی هدایت و نظارت را در عرصه تعلیم و تربیت کشور به عهده گیرد.

,

این روزنامه نگار بیان کرد: باید عمده تصدی گری  به عهده مردم  واگذار شده و شان وزارتخانه آموزش و پرورش هدایتگری، نظارتی و پژوهشی باشد؛ اما راه حل این مسئله چیست؟

,

عرب با اشاره به این راه حل ها تشریح کرد: حرکت آموزش و پرورش به سمت خصوصی سازی و مردمی شدن، نظارت موثر و انقلابی بر مدارس خصوصی، صدور مجوز مدرسه خصوصی برای افراد با صلاحیت فرهنگی، آموزشی و متعهد، حرکت مؤسسین مدارس خصوصی با کمک دولت به سمت الگوهای جدید و ارزان مدرسه خصوصی به این معنی که مدارس خصوصی با گونه های مختلف شکل بگیرند تا بتوانند اکثریت شاگردان را با انواع وضعیت های مالی متفاوت اعم از فقیر و غنی جذب کنند.

,

وی در ادامه اذعان داشت: همچنین بخش خصوصی و خیرین باید به عنوان حامی مالی در راه اندازی مدارس خصوصی شرکت کنند تا در این مسیر راه ورود دانش آموزان مستضعف به بهترین مدارس خصوصی همواره شود؛ این مسیر به الگوی اسلامی آموزش و پرورش نزدیک تر است.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آزمون های کنکور مأبانه مثل سمپاد، خود کنکور و کنکورهای آزمایشی و ... آسیب تلقی می شوند، گفت: کنکور سراسری خود آسیب است؛ کنکور سراسری کل سیستم تربیتی و پرورشی انقلاب را تحت تاثیر قرار داده است.

,

وی با تاکید بر اینکه کنکور سراسری سال هاست سایه شوم خود را بر آموزش و پرورش ما انداخته و کل آن را متاثر کرده، تصریح کرد: آیا خواندن دینی به خاطر داشتن ضریب 3 در کنکور موجه و ارزشمند است؟ خروجی آن چیست؟

,

عرب بیان کرد: کنکور سراسری از زمان شاه به ما ارث رسید و اکنون سودجویان یا افراد غافل آن را در دبستان و کنکورهای آزمایشی بازتولید کرده و وسعت دادند؛ همه این ها در آموزش و پرورش انقلاب اسلامی رخداده و ما غافلیم.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه