اخبار داغ

زخم دیرینه افت قیمت گوجه فرنگی بر دل کشاورزان مینابی

زخم دیرینه افت قیمت گوجه فرنگی بر دل کشاورزان مینابی
کشاورزان شهرستان میناب امسال هم با افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی در زمان برداشت محصول روبرو شده‌اند و این درحالی است که مسئولان تدابیر برای حل این مسئله اتخاذ نکرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میناب جنوب،زمانی که فصل کشت محصول گوجه فرنگی فرا می‌رسد تمام دغدغه کشاورزان مینابی به زمان برداشت معطوف می‌شود که آیا امسال این محصول خریداری می‌شود و یا دچار خسارت خواهند شد یا نه.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

آن زمان هم رسید و فصل برداشت این محصول مدتی است که شروع شده و دغدغه کشاورزان درست از آب درآمد و هم اکنون محصول آنها خریداری نمی‌شود و یا با قیمت خیلی پاینی این امر تحقق پیدا کرده است.

,

به راستی چرا ما هر ساله شاهد این چنین حوادث ناگوار و نقش بر آب شدن تلاش‌های کشاورزان مینابی هستیم و چرا مسئولین نباید برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از وقوع این موضوع وجود نداشته باشد.

,

برای بررسی وضعیت ناباسامانی قیمت محصول گوجه فرنگی به مرکز میدان تره بار شهر هشتبندی و به سراغ کشاورزانی که  مشغول برداشت محصول بودند به گفتگو نشستیم.

,

, ,

اگر کارخانه رب گوجه سازی داشتیم الاف بازار نبودیم

, اگر کارخانه رب گوجه سازی داشتیم الاف بازار نبودیم,

حیدری یکی از کشاورزان هشتبندی در گفتگویی اظهار کرد: زمین های زراعی با تولید همه انواع محصول کشاورزی در شهرستان میناب داریم ولی هیچ مسئول به فکر احداث یک کارخانه رب گوجه سازی یا خاویار سازی نیست.

,

وی افزود: تمامی دغدغه کشاورزان میناب در موقوع برداشت محصول این است که آیا محصولمان به فروش برسانیم یا ضرر کنیم.

,

این کشاورز فعال مینابی گفت: در میادین تره بار فروشندگان و کامیون ها همه الاف و مضطرب هستند از اینکه مشتری بیاید و محصولشان به فروش برسانند.

,

, ,

قیمت فروش گوجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

, قیمت فروش گوجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد,

 یکی دیگر از کشاورزان هشتبندی در گفتگویی اظهار کرد: با توجه به سوابق افت قیمت محصول گوجه فرنگی در میناب از ابتدای کاشت گوجه نذر می کینم که در پایان برداشت محصولمان به فروش برسد صدقه یا خیرات کنیم.

,

وی افزود: در این بین واسطه‌ها و دلالان بیشترین بهره‌برداری و سودآوری را کرده‌اند که عدم تعادل بازار را ایجاد کرده‌اند.

,

این کشاور ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان گوجه کار در هر هکتار قریب به ۲۵۰ میلیون ریال هزینه می‌کنند و زمان برداشت محصول تولیدی حداقل باید به قیمت ۱۵ هزار ریال به ازای هر کیلو به فروش برسد. این درحالیست که قیمت کنونی حتی هزینه کارگری و سبد مصرفی را هم پوشش نمی‌دهد

, این کشاور ادامه داد: با توجه به اینکه کشاورزان گوجه کار در هر هکتار قریب به ۲۵۰ میلیون ریال هزینه می‌کنند و زمان برداشت محصول تولیدی حداقل باید به قیمت ۱۵ هزار ریال به ازای هر کیلو به فروش برسد. این درحالیست که قیمت کنونی حتی هزینه کارگری و سبد مصرفی را هم پوشش نمی‌دهد,

, , ,

هزینه های گمرکی در بین مرز بالاست

, هزینه های گمرکی در بین مرز بالاست,

سهرابی از کشاورزان گوجه کار هشت بندی در گفتگویی در خصوص علت کاهش شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در میادین تره بار هشت بندی افزود: بروز مشکلات در مرز میلک با افغانستان و افزایش هزینه های گمرکی حمل محصول گوجه فرنگی را یکی از عوامل کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی عنوان کرد. 

,

وی تصریح کرد: به دنبال افزایش هزینه های گمرکی  این امر باعث اعتصاب رانندگان و افزایش هزینه های برای خریداران شده است  و به دلیل افزایش هزینه ها تقاضا برای خرید محصول گوجه فرنگی و صادرات به افغانستان به شدت کاهش پیدا کرده است. 

,

این کشاورز نمونه گفت: از بین رفتن محصول کشاورزان در مزارع، ربختن محصول تولیدی در خیابان های اصلی شهر و در حیات بخشداری صحنه های دلخراش افت شدید قیمت محصول گوجه فرنگی در هشت بندی و از دست رفتن دست رنج و سرمایه کشاورزان بوده است.

,

, ,

کاهش 5 هزار تومانی سبد گوجه فرنگی

, کاهش 5 هزار تومانی سبد گوجه فرنگی,

یکی دیگر از کشاورزان  منطقه توکهور و هشتبندی گفت:کشاورزان در هفته های اخیر در حالی هر سبد محصول گوجه فرنگی با 20 کیلو  را در میادین تره بار هشت بندی با قیمت متوسط بین 10 تا 15 هزار تومان (کیلویی 500 تا 750 ) به فروش می رساندند بازار این محصول دچار نوسانات بی سابقه  و کاهش 60 درصدی قیمت فروش محصول همراه شده است.

,

وی افزود: در روز های اخیر قیمت این محصول از 10تا 15 هزار تومان به زیر هفت هزار تومان کاهش پیدا کرده است و بعضا این محصول بازاری ندارد.  

,

این کشاورز بیان کرد: متاسفانه هر ساله در اوج زمان برداشت محصولات کشاورزی به ویژه محصول گوجه فرنگی در هشت بندی این محصول بر روی دست کشاورزان می ماند و آنها را دچار ضرر و زیان های سنگین می کند . 

,

وی گفت:عدم پیش بینی زیر ساخت ها برای مدیریت بازار محصول گوجه فرنگی به ویژه در بازار یابی محصول و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصول یکی از ضعف های بسیار شدیدی در حوزه برنامه ریزی برای حمایت از کشاورزان می باشد که نیازمند تدبیر مسئولان است.

,

, ,

گرمی هوا بر زودرسی محصول گوجه فرنگی تاثیر گذاشته است

, گرمی هوا بر زودرسی محصول گوجه فرنگی تاثیر گذاشته است,

رحمت الله عباسی رئیس جهاد کشاورزی توکهور و هشتبندی با تائید کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در در بازار گفت: گرمی هوا باعث شده تا محصول گوجه فرنگی در دیگر نقاط استان زودتر از موعد مقرر بدست آید و این موضوع سبب کاهش قیمت محصول شده است.

,

وی اظهار کرد: افت قیمت محصول گوجه فرهنگی در این منطقه سبب شده تا این محصول ا قیمت هر کیلو 300 تومان یعنی هر سبد 18 تا 20 کیلویی 7 هزار تومان به فروش برسد.

,

عباسی با اشاره به زیر کشت بودن محصول گوجه فرنگی در 2 هزار و 500 هکتار از زمینهای زراعی توکهور و هشتبندی گفت: 35 تن در هر هکتار برداشت می شود.

,

 وضعیت به وجود آمده با گلایه های شدید کشاورزان از بازار محصول گوجه فرنگی همراه بوده است و این قشر خواستار ورود مسئولان برای مدیریت بازار گوجه فرنگی شدند.

,

, ,

محمد سالاری مدیر جهاد کشاورزی میناب، فصل کاشت فرنگی را از نیمه دوم مهر تا نیمه اول آبان ماه و فصل برداشت آن را از نیمه دوم دی تا پایان اردیبهشت سال بعد ذکر کرد.
سالاری ؛ منطقه هشتبندی، چراغ آباد، توکهور، زرتوجی، راونگ و گوربند بعنوان مهم ترین نقاط کشت گوجه فرنگی در میناب نام برد.

, برداشت ,
, گوجه , میناب ,

طبق این گزارش؛ از آنجایی که بخش وسیعی از فعالیت اقتصادی شهرستان میناب مربوط به حوزه کشاورزی است که می‌طلبد مسئولان با ارائه راهکارهای علمی، ضمن حفظ منابع آب بهره وری این محصول را افزایش دهند.

,

شهرستان 259هزارنفری میناب به عنوان یکی از چهار قطب کشاورزی هرمزگان در 90کیلومتری شرق بندرعباس مرکز این استان قرار دارد.

, میناب ,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه